Recenze

  • Článek
Publikujeme netradičně pojatou recenzi knihy Jana Vody Jaký leader chcete být?, kterou jsme pokřtili na konferenci Škola jako místo setkávání v rámci programu sekce Pedagogický lídr.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Kniha – pracovní sešit už na první pohled láká děti k prohlédnutí a rodiče nebo pedagogy k přečtení. Publikace však není určena jen na čtení, ale především na společné hry, povídání a rozvoj všech oblastí předškolních dětí. Logopedické hrátky jako kvalitní logopedická prevence zahrnují celé spektrum dovedností potřebných ke správnému vývoji řeči.
Vydáno: 23. 01. 2024
  • Článek
Publikujeme netradičně pojatou recenzi knihy Jana Vody Jaký leader chcete být?, kterou jsme pokřtili na konferenci Škola jako místo setkávání v rámci programu sekce Pedagogický lídr.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
Ve školství často slýcháme, co je zapotřebí změnit, vylepšit, dělat více, nebo naopak nedělat. Učitelé velmi často popisují pocit zahlcení, ptají se, kdy mají ještě tohle či tamto stíhat.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Řada mateřských škol realizuje programy pro děti s prarodiči nebo programy s dětmi pro seniory v různých zařízeních. Dosud jsem však neviděla žádnou publikaci zabývající se tímto tématem, proto jsem knihu „Děti a senioři v mateřské škole“ s nadšením a zvědavostí otevřela…
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Magie příběhů se dotýká všech lidí, od nejmenších dětí zachumlaných v peřinkách až po nejstarší z nás. Hltáme příběhy a neustále se dožadujeme dalších a dalších. Strýcové Pepinové mají dar vyprávět již od narození, někteří z nás se tomuto umění musejí učit. A právě pro ty, kdo se chtějí ve schopnosti vyprávět příběhy zlepšit, vyšla kniha Barbory Voráčové a kolektivu Storytelling aneb Cesta do příběhu.
Vydáno: 18. 05. 2023
  • Článek
Kniha, se kterou bych chtěla čtenáře seznámit, mě zaujala z několika důvodů. Prvním z nich je, že naše mateřská škola má homogenní uspořádání dětí ve třídách. Zaujal mě název a říkala jsem si, jaké to je být učitelkou ve věkově heterogenní třídě. Na problematiku heterogenních a homogenních tříd existuje mnoho různých názorů, počínaje názory učitelek, rodičů, laické veřejnosti až po názory odborníků.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Nová kniha autorky Vladimíry Ottomanské mě zaujala svým neotřelým názvem – Svět objevů a vynálezů. V mateřských školách není zcela běžné věnovat se v rámci vzdělávací činnosti těmto tématům, avšak pro děti jsou jistě objevy a vynálezy lákavé a jejich zkoumání napínavé a zajímavé.
Vydáno: 22. 11. 2022
  • Článek
Robert Čapek (známý také jako Líný učitel) poslal na trh další knihu, ve které se věnuje moderní didaktice a práci učitele? Proč „Uč jako umělec“ stojí za přečtení?
Vydáno: 21. 10. 2022
  • Článek
Na konci srpna vyšel český překlad knihy Lucy Crehan – Cleverlands. Měl jsem tu čest napsat k ní předmluvu a bylo mi svátkem představit tuto knihu na každoročním setkání ředitelů škol z networku Trvalá obnova školy. Pokud se vám na vašem nočním stolku povaluje sto(h) knih, které čekají na přečtení, radši nečtěte dál. Ale pokud chcete doporučení na knihu, kterou by si měl přečíst každý, kdo se pohybuje ve školství, následující řádky jsou pro vás.
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Výukové materiály pro předškolní děti od nakladatelství Pasparta s dětmi vyzkoušela ředitelka MŠ Ondřejov Bc. Romana Brilová.
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
Problematika e-learningu je nyní aktuální více než kdy jindy. V době, kdy nevíme dne, ba ani hodiny, kdy zase přijde lockdown a školy přejdou a online výuku, je dobré mít o tomto tématu kvalitní a hlavně aktuální informace.
Vydáno: 23. 11. 2021
  • Článek
Název knihy autorek Ireny Trojanové a Zuzany Svobodové Krize jako příležitost působí na většinu čtenářů na první pohled zřejmě jako oxymorón. Slova krize a příležitost, která v něm hrají hlavní roli, se jeví spíše jako protiklady či protimluvy. Zároveň však titul probouzí čtenářovy mozkové buňky a nutí jej k zamyšlení, jestli na tomto tvrzení nakonec něco nebude. Při čtení textu je pak tato hypotéza rychle potvrzena a navíc podložena četnými pádnými argumenty.
Vydáno: 19. 10. 2021
  • Článek
My ředitelé potřebujeme mít jasno. Oceňujeme včasné a srozumitelné pokyny, jasné návody a ideálně i rychlé zodpovězení akutních dotazů. Líbí se nám i praktické příklady z jiných škol či školských zařízení s návrhy řešení. A rozhodně oceníme, pokud je to vše pohromadě a okamžitě k dispozici, právě tak jako v publikaci Základní vzdělávání prakticky.
Vydáno: 21. 09. 2021
  • Článek
V roce 2020 uplynulo 100 let od návratu československých legií z Ruska. Jedním ze zajímavých počinů, který má připomenout jejich slavný příběh a odkaz, je i nová společenská a vzdělávací stolní hra typu „Whooshback“ s názvem „Československé legie Rusko“, jež počátkem letošního roku vstoupila na český trh.
Vydáno: 20. 04. 2021
  • Článek
Kniha není jen informace, je to také vůně, očekávání a emoce. Je to interakce mezi tím, co čteme, a tím, kdo čte. Celá řada knih o řízení školy od zahraničních (převážně anglosaských) autorů je povětšinou velmi kvalitní, originální, podložená výzkumy, daty a čísly a inspiracemi. Ale s minimem emocí a interakcí. Tyto knihy málokdy hřejí, nevydávají žádnou radost, pozitivní náboj. Jsou nabušené, hutné, ale emočně ploché.
Vydáno: 20. 04. 2021
  • Článek
Do nového roku 2021 se narodila publikace – Knížka pro začínající učitelky mateřských škol, jejíž autorkou je Marcela Kotová. Autorka knihu, jejíž text vychází z jejích vlastních dlouholetých zkušeností z pedagogické praxe v mateřské škole, dělí na čtyři hlavní části.
Vydáno: 23. 03. 2021
  • Článek
V jedenácti letech jsem dostal k Vánocům soupravu Mladý chemik. Byla vybavena mnoha zkumavkami, pipetami, lahvičkami, a hlavně spoustou prášků, vodiček a kousků různých pevných látek. Jal jsem se provádět to nejúžasnější, co jsem si ve svém věku uměl představit – chemické pokusy. O chemii jsem nevěděl nic, to mě ale neomezovalo, abych nepozoroval při svých experimentech změny barev, skupenství a zápachů. Když jsem ve své cestě povinnou školní docházkou narazil v osmičce na předmět chemie, během několika prvních týdnů jsem zjistil, jaká to je obrovská nuda, a že ta moje chemie v domácí laboratoři je to, co mě baví a na co se těším. Moje souprava mě provázela paralelně se školní otravnou chemií a jsem přesvědčený o tom, že Mladý chemik byl ten, který ve mně vzbudil opravdový zájem o tu nádhernou vědu, která stojí na předních místech v odpovědích na otázku, co je život. První setkání rozhodlo o celoživotním postoji.
Vydáno: 15. 12. 2020
  • Článek
Když v živém přenosu na začátku školního roku 2010 ve světoznámé show Oprah Winfrey zakladatel Facebooku a miliardář Mark Zuckerberg oznamoval, že na zlepšení školství v Newarku věnuje sto milionů dolarů, vypadalo to na možnost udělat excelentní zkušenost, jak lze při dostatku financí postupovat a pozvednout tak systém školství v celém jednom městě. Mnozí doufali ve vznik případové studie, která by byla inspirací pro další města. Zuckerberg podmínil poskytnutí své velkorysé finanční nabídky tím, že Newark musí získat stejně vysokou částku ještě z jiných zdrojů. Peněz tedy mělo být vskutku hodně a zdálo se, že úspěch je téměř zajištěn. Chyba lávky.
Vydáno: 14. 02. 2020
  • Článek
V uplynulých několika letech řešil Národní ústav pro vzdělávání projekt nazvaný Kvalita – Poradenství – Inkluze – Rozvoj (ve zkratce KIPR), jenž byl zaměřený na různé formy podpory a rozvoje poradenských pracovníků. V nabídce vzdělávání psychologů i speciálních pedagogů ze školských poradenských zařízení byl také poměrně rozsáhlý výcvik zaměřený na možnosti využívání dynamické diagnostiky při práci s klienty. Na závěr projektu vznikl na základě zkušeností ze dvou kontinuálních výcviků ucelený text o využívání dynamického přístupu v poradenské praxi. Autorkami jsou Barbora Lucká a Lucie Chadimová. Text bude zřejmě k dispozici poradenským pracovníkům, nejen těm, kteří prošli zmíněným výcvikem.
Vydáno: 18. 04. 2019