Rozhodnutí
- Článek
… jde o rozhodnutí ředitele základní školy, kterým uděluje předškolákovi výjimku ze zahájení školního vzdělávání bez posuzování jeho speciálních vzdělávacích potřeb
Od podzimu 2016 se občas setkám s názorem, že „pokud má dítě odklad, tak potřebuje nějakou míru podpůrných opatření, aby za rok už určitě mohlo do školy nastoupit“. Je zvláštní, že ačkoli došlo ke změně právní úpravy speciálních vzdělávacích potřeb dětí, diskutují se změny v těch oblastech, kterých se netýkají. To je i případ posuzování vhodnosti zahájení školního vzdělávání (dále jen „vhodnost odkladu“1)). Je zjevné, že nejde primárně o odlišnost či jinakost vzdělávacích potřeb dítěte, ale o záležitost individuálního tempa vývoje lidského organismu jako celku. To, že příčiny speciálních vzdělávacích potřeb (dále jen „SVP“) mohou mít projevy odpovídající potřebě odkladu, je věc jiná. S ohledem na účel článku nevěnuji pozornost dodatečnému odkladu, tedy odkladu po nástupu dítěte do základní školy.
Obsahové a formální náležitosti
Kompetenční norma a odvolací orgán
Průběh správního řízení – založení spisu
Průběh správního řízení – lhůta pro vydání rozhodnutí
Průběh správního řízení – práva a povinnosti účastníka řízení a správního orgánu
Průběh správního řízení – získávání podkladů pro vydání rozhodnutí
Usnesení o přerušení řízení
Usnesení o přerušení řízení – řízení o předběžné otázce
Usnesení o přerušení řízení v případě odstranění nedostatků žádosti
Usnesení o zastavení řízení
Vedení spisu
Průběh správního řízení - možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí
Rozhodnutí
Zjištění stavu věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí
Pozvánka k přijímací zkoušce nebo informace o nekonání přijímací zkoušky
Přidělení registračního čísla
Informace o nekonání přijímací zkoušky
Zajištění přijímací zkoušky a zpracování výsledků
Přijímací zkouška v náhradním termínu
Zahájení správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Specifické momenty přijetí k základnímu vzdělávání spojenému se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Již sama skutečnost, že právo na vzdělání je jedním z ústavně zaručených základních práv a jako takové je také chráněno Listinou základních práv a svobod a Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod, nutně vnáší do vzdělávacího procesu právní prvky, neboť stát musí jednotlivcům nejen umožnit faktickou realizaci práva na vzdělání, ale též poskytnout odpovídající právní ochranu pro případ, že dojde k ohrožení, či dokonce porušení chráněného práva.
Podle § 183 odst. 2 školského zákona rozhodnutí, kterým se vyhovuje žádosti o přijetí ke vzdělávání, se oznamují zveřejněním seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam se zveřejňuje na veřejně přístupném místě ve škole, a to alespoň na dobu 15 dnů, obsahuje datum zveřejnění. Zveřejněním seznamu se považují rozhodnutí, kterými se vyhovuje žádostem o přijetí ke vzdělávání, za oznámená.