Školní knihovna

Doporučení MŠMT k činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách je určeno vedoucím pracovníkům škol a pracovníkům školních knihoven. 
Vydáno: 02. 02. 2024
Doporučení MŠMT k činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách je určena vedoucím pracovníkům škol a pracovníkům školních knihoven.
Vydáno: 14. 09. 2023
  • Článek
V dalším díle seriálu o dílnách čtení se seznámíme se zkušenostmi dvou základních škol – v Mostě a v Třinci –, které tento formát zavedly.
  • Článek
Máme povinnost podporovat knihovny. Užívat knihovny, povzbuzovat k témuž ostatní, protestovat proti jejich uzavírání. Když si nevážíte knihoven, nevážíte si informací, kultury, moudrosti. Jste umlkající hlas minulosti a ničitelé budoucnosti. Neil Gaiman
  • Článek
Všechny šťastné, ideálu se blížící školní knihovny jsou si podobné, mohli bychom parafrázovat L. N. Tolstého i včetně pokračování citátu. Opravdu funkční knihovnu podepírají vždy dva nosné sloupy - ředitel/ředitelka a knihovník/knihovnice. Vedení školy musí být myšlence alespoň nakloněno, ideálně ale patří rozvoj čtenářství mezi jeho priority a díky výkonné moci ředitele je i koncepčně prosazováno. Knihovník - a nazývejme tak i pověřeného učitele - pak musí být opravdu kompetentní osoba, člověk, který rozumí nejen organizační stránce věci, ale též literatuře a dětskému čtenářství, v jeho případě musí jít - jako u všech odborníků - o celoživotní učení. Oněch šťastných školních knihoven přibývá, dovolte nám představit dvě z nich.
  • Článek
Nahlédnutí do historie knihoven PaedDr. Ing. Mgr. Bohumil Tesařík, bývalý učitel a didaktik chemie na ZŠ a KPÚ, výzkumný pracovník v oboru chemie, odborný publicista, emeritní přednosta OÚ Plzeň-sever...
Vydáno: 13. 11. 2018
  • Článek
"Školní knihovna představuje v naší škole oázu. Podobně, jako poskytne oáza v poušti poutníkům spočinutí u pramene vody, knihovna ve škole nabízí místo, kde lze načerpat moudrost, klid, útěchu, inspiraci. Ve školní knihovně se nezkouší, nehrozí nám žádné nebezpečí. Čekají v ní na nás naši věrní přátelé - knížky. Jsou tu stále, voní buď stářím, nebo novotou. Lákají nás na dobrodružnou výpravu, pomohou nám příběhem, když je nám smutno, nebo dají radu do života. Stačí přijít, najít si svůj koutek na koberci mezi polštářky a přenést se do světa, kde nám bude dobře. To všechno naši učitelé i žáci vědí. Ze starého, plesnivého kabinetu se nám před sedmi lety podařilo vytvořit útulnou místnost, kde voní dřevěná podlaha, čaj a knížky. Hodiny literatury nebo čtení tu mají jinou atmosféru, knihovna je útočištěm na polední pauzu, setkáváme se zde v čtenářském klubu. Je to zkrátka místnost, o které se v naší škole ví..." (Lenka Budínská, ředitelka ZŠ Chrast)
  • Článek
Poslední prázdninový týden jsme díky projektu „Klub FreeCoolIn“ a za finančního přispění Statutárního města Ostrava podnikli Cestu kolem světa za pět dní. Jedná se už o několikátý ročník. Projekt má za cíl smysluplně zaměstnat děti trávící prázdniny ve městě a navíc podpořit multikulturní výchovu.
Vydáno: 21. 09. 2016
  • Článek
Koncem května se v pražském Klementinu konal seminář, který lektorovala Mgr. Barbora Buchtová, odbornice přes public relations a sociální média. Účastníky semináře seznámila s tím, jak využít k propagaci knihoven Facebook, jednu z největších sociálních sítí.
Vydáno: 21. 06. 2016
  • Článek
Školní informační centrum ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Provaznická 64, je v provozu od školního roku 2009/2010. Stalo se neoddělitelnou součástí školy. Poskytuje zázemí nejen pro výuku, ale i pro trávení přestávek nebo volného času.
Vydáno: 12. 05. 2016
  • Článek
„Preferuji zkratku,“ zaznělo z úst Zuzany Helinsky v úvodu semináře, který se konal koncem února 2016 v pražském Klementinu. Kdo se s ní setkal poprvé a nic o ní předem nevěděl, očekával, že bude přednáška tlumočena ze švédštiny do češtiny. Lektorka však účastníky semináře překvapila, protože mluvila perfektně česky, přestože žije už přes 47 let ve Švédsku.
Vydáno: 20. 04. 2016