Školy střední

Tematická zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních ...
Vydáno: 2. 4. 20251 minuta čtení
Česká školní inspekce vydala aktualizované metodické doporučení pro prevenci a řešení stížností a podnětů ve školách a školských zařízeních.
Vydáno: 30. 3. 20251 minuta čtení
Mohu spojit do jedné učebny na písemnou práci maturitní zkoušky z Čj studenty gymnázia a SOŠ (dva různé obory), když mají různá zadání, ale stejnou časovou dotaci?
Vydáno: 28. 3. 20254 minuty čtení
Obětí špatného zacházení se může stát každé dítě. Za špatné zacházení se považuje chování, kterého se vůči dítěti dopouští někdo, koho dítě zná, kdo mu je blízký, kdo o něj má pečovat a chránit ho. Trauma způsobené špatným zacházením může mít vliv nejen na ...
Vydáno: 25. 3. 20251 minuta čtení
Mezi experty na vzdělávací politiku panuje v otázce víceletých gymnázií shoda: bylo by vhodné je redukovat, ne-li zcela zrušit. To se odráží i v zastropování jejich kapacit ve strategických dokumentech. Veřejnost však tento druh škol požaduje, zejména ...
Vydáno: 19. 3. 202515 minut čtení
Víceletá gymnázia. Českou společností, především střední třídou velmi vyhledávaná. Mezinárodní doporučení OECD je kritizuje, naše koncepční dokumenty je radí utlumovat. V devadesátých letech vznikla původně jako školy pro žáky s vysokým studijním ...
Vydáno: 19. 2. 202514 minut čtení
Dnes již nikdo nepochybuje, že získávání osobních praktických zkušeností je jedním z nejefektivnějších způsobů vzdělávání. K tomuto cíli směřuje již deset let i Slezské gymnázium prostřednictvím programu Erasmus+. Během uplynulé dekády vykrystalizovalo ...
Vydáno: 19. 2. 20257 minut čtení
Střední průmyslová škola na Proseku, zaměřená na elektrotechnické, IT a strojírenské obory, se jako první škola na světě zapojila do výuky oboru Automatizace měst a budov v rámci unikátního výukového programu vyvinutého společností Loxone. Ten studentům ...
Vydáno: 19. 2. 20254 minuty čtení
Schopnost kriticky myslet je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou mohou učitelé svým žákům předat. Ve spojení s výukou finanční gramotnosti získává tato dovednost ještě větší význam. Jak učit studenty klást správné otázky, odhalovat skryté motivy a ...
Vydáno: 19. 2. 20255 minut čtení
Počínaje novým školním rokem vstoupí v platnost povinnost vyučovat podle aktualizovaného ICT kurikula na všech středních školách a učilištích, včetně konzervatoří a lyceí. Nové ICT kurikulum, schválené v roce 2023, reaguje na rostoucí požadavky digitální ...
Vydáno: 19. 2. 20255 minut čtení
Peer (vrstevnická, žákovská) mediace láká na širokou škálu přínosů pro žáky a studenty, učitele i vedení školy. Funguje, pokud je na ni kultura školy (lidé i procesy) připravená. Někdy je vhodnější začít na nižším, stále však užitečném i náročném stupni – ...
Vydáno: 19. 2. 202515 minut čtení
Mládežnická rada Karviná, vítězný projekt soutěže Gratias Tibi v kategorii středních škol a držitel Ceny veřejnosti, představuje inspirativní příklad aktivního zapojení mladých lidí do života jejich města. Toto volné sdružení studentů a studentek nejenže ...
Vydáno: 19. 2. 202512 minut čtení
Lukáš Rosůlek je už sedmým rokem ředitelem gymnázia, střední odborné školy a vyšší odborné školy v Novém Bydžově. Ačkoliv byla jeho aprobace dějepis–zeměpis, od svého nástupu do školství učil převážně tělocvik. Je, jak sám říká, sportovec. A když mluví o ...
Vydáno: 19. 2. 20258 minut čtení
Jak mohou české střední školy čelit výzvám spojeným s výukou umělé inteligence a připravit studenty na digitální budoucnost? Gabriela Káninská Repková, projektová manažerka JA Czech, v rozhovoru přibližuje, jak program AI-ENTR4YOUTH propojuje vzdělávání o ...
Vydáno: 19. 2. 20259 minut čtení
Vyhláška č. 460/2024 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství, s účinností od 1. 1. 2025 mění některé normy tří vyhlášek upravujících činnost středních škol. U ústní maturitní zkoušky z cizího jazyka „oborů vzdělání M a L“ umožňuje ověřit ...
Vydáno: 19. 2. 20259 minut čtení
Český vzdělávací systém nabízí téměř 300 úzce specializovaných oborů, což uchazečům komplikuje orientaci a limituje absolventy v možnostech uplatnění na trhu práce. Žáci si mnohdy zvolí obor, který jim nakonec nevyhovuje, a studium předčasně opustí nebo v ...
Vydáno: 19. 2. 20256 minut čtení
Základní odpovědnost za vzdělávání a výchovu dítěte mají zákonní zástupci (rodiče). Povinnosti a odpovědnost vzhledem ke vzdělávání a výchově žáků však mají také školy, které se musí pohybovat v právním rámci týkajícím se této problematiky.
Vydáno: 10. 2. 20251 minuta čtení
Ve škole máme z 349 žáků (z toho 15 učňů) a z toho: 60 žáků s platným vyšetřením v PPP, z toho 16 s PO 3 a zároveň 3 s IVP, 7 žáků s PLPP v PO1. Přepočteno na % v jednotlivých třídách to vypadá takto:  SVP v %  0% 10% 15% 17% 20% 23% 27% 33% 38% Počet ...
Vydáno: 4. 2. 20251 minuta čtení
Počítá se doba dvou let, po kterou může mít žák přerušeno vzdělávání ve střední škole, jako celková doba přerušení za studium, nebo při opakovaném přerušení může být vzdělávání přerušeno opět na dva roky, i když už se tak v minulosti stalo? 
Vydáno: 3. 2. 20251 minuta čtení
Plán činnosti střední školy na 2. pololetí školního roku 2024/2025 je specifický v následujících momentech:
Vydáno: 9. 12. 2024

Poznámka k dokumentu