Školy střední

Projektové metodiky slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.
Vydáno: 14. 11. 2024
Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Rozšířená a aktualizovaná verze metodiky je určena pro mateřské, základní i střední školy. 
Vydáno: 06. 11. 2024
  • Článek
„Důvodů pro předčasné odchody ze vzdělávání je samozřejmě mnoho a sahají od špatné volby oboru přes nezvládnutí učiva a nedobré vztahy se spolužáky či učiteli až po logistické obtíže spojené s dlouhým dojížděním apod. Často v pozadí předčasného odchodu bývá nepříznivá situace v rodině či v okolí žáka, jež ho v případě problému nepodpoří,“ uvádí mimo jiné v následujícím rozhovoru Dominik Dvořák, výzkumný pracovník Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který se zabývá obsahem vzdělávání, prostorovou strukturou školství a trajektoriemi žáků.
Vydáno: 22. 10. 2024
Hlavním cílem materiálu je nabídnout uvádějícím učitelům doporučení a dobrou praxi s možností přizpůsobit práci se začínajícím učitelem podmínkám konkrétní školy i osobnostním předpokladům.
Vydáno: 15. 10. 2024
Hlavním cílem materiálu je usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
Vydáno: 15. 10. 2024
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
Vydáno: 15. 10. 2024
Jak postupovat v případě, pokud žák přerušil studium na SŠ a po ukončení přerušení nejeví o další studium zájem a nekomunikuje? Jaké má škola v takové chvíli možnosti?
Jakým způsobem stanovit odměnu pro zaměstnance odpovědného za vedení souvislé odborné praxe na střední průmyslové škole, pokud tento zaměstnanec nevykonává přímou pedagogickou činnost, ale jeho úkolem je organizace, řízení a zajištění správného průběhu praxe?
Vydáno: 10. 09. 2024
  • Článek
Tím, jak se mění doba, se proměňují i profese, které jsou pro středoškoláky a jejich rodiče atraktivní. Kdo z nich nechtěl být kosmonautem, herečkou nebo mistrem světa v ledním hokeji? Ale teď vážně: Zatímco obliba studia ekonomických či právních oborů rok od roku roste, s úbytkem studentů se v dlouhodobějším měříku setkávají profese z oblasti zemědělství či těžkého průmyslu. Některé specifické a do jisté míry exkluzivní vysokoškolské obory si nicméně udržují svou atraktivitu již celá desetiletí, i když se náplň jejich studia proměňuje. Mezi ně patří i nejstarší technicky orientovaný multimediální obor v Československu, který se původně jmenoval Rozhlas – film – televise a vznikl na Fakultě elektrotechnického inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze, kde lze nejen audiovizuální techniku a technologie studovat dodnes.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
V květnu se na magistrátu v Mladé Boleslavi odehrálo výjimečné setkání v rámci akce „Kulaté stoly s městem“, které spojilo studenty základních a středních škol s představiteli města. Cílem tohoto neobvyklého setkání nebylo pouze vyjádření názorů, ale aktivní identifikace nejnaléhavějších problémů, kterým čelí naše město, a hledání konkrétních řešení.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Žáci a učitelé gymnázia v Jateční ulici v Ústí nad Labem realizují projekt nazvaný symbolicky Den dobra už od roku 2014, kdy nápad poprvé padl na úrodnou půdu. Od té doby je vždy v adventním čase Den dobra důležitou součástí života školy. Celý projekt je velmi úzce spjat s dobrovolnictvím a některými aktivitami žáků v rámci mezinárodního programu Cena vévody z Edinburghu (DofE), který má v Ústeckém kraji velkou podporu.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Mnoho talentů nikdy nezazáří, protože ve chvíli, kdy by to plachý plamínek potřeboval, ho nikdo nerozfouká. Ambiciozní projekt pořádaný Gymnáziem mezinárodních a veřejných vztahů Praha si klade za cíl toto změnit a rozdmýchat hřejivé, oslnivé ohně. První ročník celorepublikové literární soutěže přijímá přihlášky a texty do 30. září 2024, zapojit se mohou studenti všech ročníků a všech středních škol.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni provedl již pošesté výzkum mezi českými středoškoláky, zjišťoval názory a postoje 1200 respondentů z 33 středních škol. Za největší problémy ČR považují mladí lidé zadluženost, ekonomickou situaci a nekvalitní školství a vzdělávání. Polovina studentů považuje současnou pomoc naší republiky Ukrajině za přiměřenou. Pouze 15 % středoškolských studentů si myslí, že mohou ovlivnit řešení problémů ve své obci či v České republice. V rozhovoru výsledky výzkumu představuje ředitel JSNS Karel Strachota, dává je do kontextu a popisuje trendy, které jsou patrné ze srovnání s předchozími šetřeními, která JSNS realizuje pravidelně od roku 2009.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Cílem článku je popsat novou či očekávanou novou právní úpravou, která má vliv na činnost střední školy v 1. pololetí školního roku 2024/2025, a shrnout důležité aktivity do jednotlivých měsíců 1. pololetí školního roku 2024/2025. Informace obsažené v článku se shodně vztahují na školy zřízené státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, školy soukromé a církevní.1)
  • Článek
Rádi bychom vás pozvali na již osmý ročník odborné konference Finančně gramotná a podnikavá škola, kterou pořádá společnost yourchance, o. p. s., a uskuteční se 18. 9. 2024 v hotelu Duo v Praze. Snahou konference je představit hlavně učitelům základních a středních škol aktuální trendy a novinky ve výuce finanční gramotnosti a ukázat, jak se dají rozvíjet podnikavé kompetence. Den bude plný zajímavých myšlenek, podnětů, nápadů i rozhovorů nejen v panelových diskusích s učiteli, odborníky z praxe z veřejného sektoru, zástupci státních organizací, ale i s člověkem, který založil se společníky úspěšný startup v oblasti AI. Součástí konference bude i soutěž o ceny. Pojďme se na program podívat podrobněji.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Celostátní finále 29. ročníku soutěže odborných znalostí a dovedností Autoopravář Junior 2024 přivítalo počátkem dubna v Servisním tréninkovém centru Škoda Auto v Kosmonosech nejlepší mladé techniky ze středních odborných škol. Letošní ročník soutěže se setkal s vysokou účastí, ze čtyř a půl tisíce žáků závěrečných ročníků byli do soutěže vybráni ti nejlepší. Sítem školních a regionálních kol se následně do finále probojovalo 69 nejúspěšnějších talentů v kategoriích Automechanik, Karosář, Autolakýrník a Autotronik.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Ve Vzdělávání Paměti národa máme výběr programů a aktivit vhodných právě pro středoškoláky. Přinášíme vám jejich stručný přehled. Věříme, že vás a vaše studenty zaujmou. Neváhejte se nám ozvat.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Možná už jste slyšeli o dvou studentech Soukromé střední školy výpočetní techniky Františku Ivanovi a Petru Hofmanovi. Kamarádech, kteří zvítězili s aplikací E-jednotka v národním finále Soutěž & Podnikej v loňském roce. Nás zajímalo, jak tato aplikace funguje, jaké s ní mají autoři plány a co se u nich od vítězství v soutěži událo jak na poli studijním, tak pracovním.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
„Mladí lidé v sobě mají neuvěřitelný smysl pro zodpovědnost a spravedlnost. Ve svém věku ale většinou ještě nevědí, jak a kde by mohli pomáhat. Když jim k tomu škola vytvoří podmínky, moc rádi se zapojí. Nepřestává mě překvapovat, kolik jsou tomu ochotni věnovat času, energie i prostředků,“ nadšeně popisuje dobrovolnickou činnost studentů přerovské obchodní akademie a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Monika Čermáková, pedagožka a koordinátorka projektu s názvem 72 hodin, který už pátým rokem pomáhá na nejrůznějších místech.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Dnešní doba přináší velký zájem o třídnictví a úlohy třídního učitele a diskuse ohledně těchto témat. Problematika však často zůstává obestřena určitou mírou nejasnosti. Jak na základních, tak i středních školách. Existují rozmanité pohledy na to, jakou roli by třídní učitel měl hrát, každá škola chápe jeho pozici odlišně a přistupuje k ní individuálně. To je dáno skutečností, že náplň práce a povinnosti třídního učitele nejsou jednoznačně definovány, zejména v právních předpisech týkajících se pedagogických pracovníků. Právě tato neukotvenost často způsobuje nejasnosti, vyvolává obavy, strachy a neshody ohledně způsobu, jak je role třídního učitele pojímána.
Vydáno: 20. 08. 2024