Soudobé dějiny
- Článek
Stovka učitelů z celé České republiky se 12. září sešla na Slavnosti škol Paměti národa, která se tentokrát konala ve vile Grébovka v Praze 2. Do projektů a aktivit Vzdělávání Paměti národa se každoročně zapojuje více než tisíc učitelů a Slavnost škol je pro ně připravována jako poděkování a ocenění jejich práce a zájmu o nové trendy ve výuce moderních dějin.
- Článek
Chtěli byste se místo několika hodin dějepisu přenést se svou třídou do nějakého období našich novodobých dějin a na konkrétním příběhu pamětníka žákům tento úsek představit? Nebo by vás lákalo svým žákům s pomocí našich metodických listů osvětlit význam Dne válečných veteránů a pak s nimi vyrazit do ulic a zapojit se do sbírky? Nebo byste jim chtěli doporučit smysluplnou volnočasovou aktivitu, která propojuje historii a divadlo? Pak neváhejte prozkoumat náš web skoly.pametnaroda.cz, kde jsou všechny nové i osvědčené aktivity pro vás, pedagogy, i vaše žáky. Nebo nás kontaktujte přímo, rádi vše vysvětlíme a poradíme vám.
- Článek
Vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni provedl již pošesté výzkum mezi českými středoškoláky, zjišťoval názory a postoje 1200 respondentů z 33 středních škol. Za největší problémy ČR považují mladí lidé zadluženost, ekonomickou situaci a nekvalitní školství a vzdělávání. Polovina studentů považuje současnou pomoc naší republiky Ukrajině za přiměřenou. Pouze 15 % středoškolských studentů si myslí, že mohou ovlivnit řešení problémů ve své obci či v České republice. V rozhovoru výsledky výzkumu představuje ředitel JSNS Karel Strachota, dává je do kontextu a popisuje trendy, které jsou patrné ze srovnání s předchozími šetřeními, která JSNS realizuje pravidelně od roku 2009.
- Článek
Příběhy našich sousedů jsou dokumentaristický projekt určený pro žáky 8. a 9. tříd základních škol a studenty středních škol. Ti se na několik měsíců stanou mladými dokumentaristy a v týmech pod vedením svých pedagogů a regionálních koordinátorů vyhledají pamětníka ze svého okolí, natočí jeho celoživotní vyprávění a to zpracují do poutavé reportáže. Píší také pamětníkův životopis, získávají dobové fotografie i další materiály a mohou se zúčastnit zajímavých workshopů a exkurzí.
- Článek
Česká školní inspekce doporučuje školám Post Bellum/Paměť národa jako jednu z organizací, kterou lze využívat při výuce moderních dějin. Co vše od nás vaše škola může získat k výuce moderních dějin?
- Článek
Divadlo Paměti národa ve spolupráci s nizozemským divadlem Theater Na de Dam představilo letos již šestou edici pravidelného divadelního cyklu „Paměť jsme my“. Spolupráce s nizozemským divadlem probíhá od roku 2019 a pražské inscenace se tak již tradičně stala součástí mezinárodního projektu „Theatre of Remembrance“. Cílem je uvést autorskou inscenaci mladé generace studentů, která tematicky vychází ze skutečných příběhů pamětníků zaznamenaných dokumentaristy Post Bellum, a propojit studenty s již integrovanými profesionálními umělci.
- Článek
Vzdělávání Paměti národa zpracovává pamětnické příběhy a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. Kinopříběhy jsou stále ještě relativně novým vzdělávacím formátem z dílny Post Bellum, s jejich uváděním na školách jsme totiž začali teprve před pandemií covidu-19. I přes „novost“ tohoto formátu však můžeme říct, že s kinopříběhy máme velice pozitivní zkušenost a dostáváme skvělou zpětnou vazbu od pedagogů a jejich žáků či studentů, kteří kinopříběhy již zhlédli.
- Článek
Vzdělávací oddělení organizace Post Bellum zpracovává pamětnické příběhy na portálu Paměť národa a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. To se velmi dobře daří pomocí zážitkových workshopů, lektorských programů a kinopříběhů. Učitelé si všechny tyto programy mohou objednat na skoly.pametnaroda.cz .
- Článek
Vzdělávací oddělení organizace Post Bellum zpracovává pamětnické příběhy na portálu Paměť národa a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. To se velmi dobře daří pomocí zážitkových workshopů, lektorských programů a kinopříběhů. Všechny tyto programy využívají různé vzdělávací metody. Účastníci jsou v nich aktivně zapojováni a na základě konkrétních příběhů, které jsou často plné velmi náročných a vyhrocených životních situací pamětníků 20. století, si nejen uvědomují své postoje k demokratickému zřízení a hodnotě lidských práv, ale příběhy jim také ukazují, že svět není černobílý a že se na jednu historickou událost lze často dívat z různých úhlů pohledu. Učitelé si všechny tyto programy mohou objednat na webových stránkách skoly.pametnaroda.cz.
- Článek
Samet na školách: Výročí 17. listopadu si každý rok připomínají studenti i učitelé po celé republice
Sedmnáctý listopad je svátkem studentstva a letos také dnem, kdy si připomínáme už 33. výročí svobody. Samet na školách přináší do škol téma sametové revoluce, možnost připomenout si události let 1939 a 1989 a reflektovat jejich odkaz a společenské výzvy dnešních dní. Tematické programy letos proběhly na více než 80 školách po celé republice. Bohatou nabídku aktivit do výuky připravily neziskové organizace, které na projektu spolupracují. Na některých školách pořádali sametové festivaly přímo studenti pro své spolužáky. Za projektem stojí spolek Díky, že můžem a organizace Post Bellum.
- Článek
„Všechno jde, když se chce, za ruce se vezmeme a na troskách ghetta budeme se smát…“ Pokud si objednáte kinopříběh Za ruce se vezmeme z dílny organizace Post Bellum, právě toto budou jedna z prvních slov, která uslyšíte. Jedná se o krátký úryvek z tzv. terezínské hymny, který v úvodní videoukázce zpívá pamětnice Michal Efrat. Téma dvou vyučovacích hodin je tak jasně stanoveno – zkušený lektor vás provede tématem holokaustu.
- Článek
Představte si, že za vámi přijde člověk třeba z Malajsie, který o moderní historii Evropy neví absolutně nic. Tabula rasa, deska nepopsaná, co se evropské historie týče. A tento člověk se vás zeptá, zda mu můžete vyjmenovat pět momentů, které považujete za zásadní pro československé 20. století. Které by to byly? Zkuste nad tím zapřemýšlet!
- Článek
Téměř stovka učitelů z celé České republiky se 22. září 2022 sešla na Slavnosti škol Paměti národa, která se tentokrát konala ve vile Grébovka v Praze 2. Pořádá ji organizace Post Bellum a chce touto formou ocenit a propojit pedagogy, kteří se zapojují do vzdělávacích projektů a mají zájem o projektovou výuku a nové trendy ve výuce moderních dějin. Aktivit vzdělávacího oddělení se ročně účastní bezmála tisíc učitelů.
- Článek
Moderní a interaktivní muzeum provozované neziskovou organizací Post Bellum v Pardubicích pracuje s příběhy pamětníků tak, aby zaujaly zejména mladou generaci. Mladí lidé jsou cílovou skupinou, na niž se zaměřuje. Proto je celá expozice pojata úplně jinak, než jsme byli doposud u muzeí zvyklí. Je to inovace zcela současná, přitažlivá, která naznačuje budoucí trend takových institucí.
- Článek
Přinášíme vám výběr toho nejzajímavějšího, co s námi můžete vy a vaši žáci zažít v novém školním roce, a to hned od září.
- Článek
Příběhy našich sousedů organizace Post Bellum, z. s., jsou vzdělávacím projektem pro žáky 2. stupně základních škol a škol středních. Jedná se o půlroční projekt, ve kterém se žáci stanou mladými dokumentaristy a naučí se novým dovednostem.
- Článek
V úterý 29. června 2021 schválil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga po projednání v poradě vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2021/2022. Ten je členěn na úkoly stálé, specifické, další a rozvojové. Následující text poskytne stručný komentář k několika vybraným specifickým úkolům, jimž se bude Česká školní inspekce v nadcházejícím školním roce věnovat. Plné znění plánu hlavních úkolů včetně všech příloh s příslušnými podrobnostmi k jednotlivým úkolům je k dispozici na
www.csicr.cz.
- Článek
Na nový školní rok chystají organizace Post Bellum a spolek Díky, že můžem další ročník projektu Samet na školách. Tato jedinečná vzdělávací platforma spojuje řadu dalších organizací, které se rozhodly středním a základním školám zdarma nabídnout svůj program. Cílem je zprostředkovat aktivity zaměřené především na soudobé dějiny
s důrazem na dění kolem 17. listopadu. Využít je mohou učitelé v různých předmětech
a zapojit se mohou také samotní studenti.