Soutěž
- Článek
Série rozhovorů s finalisty ankety Zlatý Ámos pokračuje i v tomto vydání. Tentokrát s Michaelou Sůvovou, učitelkou angličtiny ze Základní školy Rajhradice, okres Brno-venkov, kterou její žáci v nominačním formuláři popsali zhruba takto: „Je to prostě naše oblíbená paní učitelka, která je ve škole pro každého z nás. Jsme skutečně rádi, že je tady s námi, a doufáme, že ještě dlouho bude. Patří vskutku mezi těch málo lidí, kteří v sobě mají tolik elánu a nadšení, že strhnou k výkonu téměř každého.“
- Článek
Už od června přinášíme každý měsíc rozhovor s jedním z finalistů ankety Zlatý Ámos. Zeptali jsme se jich na devět otázek. Co mají stejně a v čem se naopak rozcházejí? To se dozvíte v odpovědích. Ve čtyřkolovém utkání stanuli vedle letošního vítěze Dominika Simona ještě Libor Mitana ze ZŠ Němčice nad Hanou, Eliška Nováková z českobudějovické ZŠ Máj 1, Zuzana Oulíková ze ZŠ a gymnázia Square v Praze 4, Adéla Popelková ze SPŠ stavební Josefa Gočára ze stejné městské části a Michaela Sůvová ze ZŠ Rajhradice.
- Článek
Letošní ročník mezinárodní soutěže Modelium přinesl rekordní účast a pozoruhodné výkony. Studenti středních škol z Česka a ze Slovenska se utkali v tvorbě modelů plovoucích měst z vlnité lepenky. Vítězem se stal tým ze Střední školy polytechnické Brno. Mladí autoři důkladně propracovaného modelu získali za první místo odměnu 25 000 Kč a putovní pohár.
- Článek
Třebovice, malebný obvod města Ostravy, hostil koncem září 15. ročník soutěže Lipová ratolest. Ta je určena studentům a učňům zahradnických a příbuzných oborů. V Ostravě-Třebovicích změřilo síly 40 soutěžících z 10 středních škol. Pořadatelé aktuálně propojili soutěžní výstupy s projektem oživení místního parku. Městský obvod Třebovice zadal soutěžícím projektovou dokumentaci, podle které museli přeměnit stávající bezútěšnou plochu na esteticky zajímavý park, lákající k procházce a odpočinku. Autorkou návrhu parku je krajinářská architektka Magda Cigánková.
- Článek
Uplynulý školní rok 2023/2024 byl pro literárně dramatický obor významný, protože se konala Soutěžní přehlídka ZUŠ LDO v literární tvorbě, přednesu a dramatických výstupech.
- Článek
Soutěž „Rozpočti si to!“ přináší revoluci ve výuce finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. Nabízí jim interaktivní prostředí, ve kterém si mohou bezpečně vyzkoušet reálné finanční situace, rozvíjet kritické myšlení, podnikavost a posilovat týmovou spolupráci. Přihlaste své žáky a otevřete jim dveře do světa financí zábavnou a vzdělávací formou.
- Článek
„Snaží se jít příkladem, přizná svoji chybu. Milá, sympatická s úsměvem, neztratí se v davu.“ I těmito verši popsali studenti Základní školy Máj 1 v Českých Budějovicích v nominačním formuláři ankety Zlatý Ámos Elišku Novákovou. Učitelku zeměpisu a přírodopisu, která během slavnostního finálového přenosu získala titul Ámos ČT EDU za využívání digitálních technologií ve výuce. Co říkají studenti na její tetování, proč ji učení baví, i to, jak tráví volný čas a proč právě ten sdílí na sociálních sítích, si můžete přečíst v našem rozhovoru. „Přijde mi, že děti, a někdy i veřejnost, mají pocit, že se učitelé rozmnožují dělením. Že prvního září zahřmí, z nebe vykoukne nějaká božská učitelská ruka a postaví před školu několik učitelů. Jako by jim nedocházelo, že jsme taky jenom lidi, stejní jako jejich rodiče nebo starší kamarádi. Proto právě na svém instagramu ukazuji, že jdu na koncert, na výlet, ale i do hospody nebo do baru na drink s přáteli.“
- Článek
Mnoho talentů nikdy nezazáří, protože ve chvíli, kdy by to plachý plamínek potřeboval, ho nikdo nerozfouká. Ambiciozní projekt pořádaný Gymnáziem mezinárodních a veřejných vztahů Praha si klade za cíl toto změnit a rozdmýchat hřejivé, oslnivé ohně. První ročník celorepublikové literární soutěže přijímá přihlášky a texty do 30. září 2024, zapojit se mohou studenti všech ročníků a všech středních škol.
- Článek
Celostátní finále 29. ročníku soutěže odborných znalostí a dovedností Autoopravář Junior 2024 přivítalo počátkem dubna v Servisním tréninkovém centru Škoda Auto v Kosmonosech nejlepší mladé techniky ze středních odborných škol. Letošní ročník soutěže se setkal s vysokou účastí, ze čtyř a půl tisíce žáků závěrečných ročníků byli do soutěže vybráni ti nejlepší. Sítem školních a regionálních kol se následně do finále probojovalo 69 nejúspěšnějších talentů v kategoriích Automechanik, Karosář, Autolakýrník a Autotronik.
- Článek
Dalším finalistou ankety Zlatý Ámos, s nímž jsem měla možnost pořídit rozhovor, je vítěz Ámose sympaťáka Libor Mitana ze Základní školy Němčice nad Hanou. Tam jako učitel matematiky, zeměpisu a informatiky působí už víc než 25 let. Do online hlasování, které pořádala v rámci této kategorie ČT Déčko, se zapojilo neuvěřitelných 15 tisíc diváků. „Není správné vynucovat si pozornost křikem, příkazy nebo zákazy. Když učitel dělá věci tak, jak se dělat mají, děti ho budou přirozeně napodobovat. Bonus je potom smysl pro humor, schopnost bavit se i o normálním životě. Zrovna dnes mi jeden z žáků ukazoval motorku, kterou mu rodiče koupili. Zabředli jsme do hovoru, povídali si o tom, kde jezdí, jak se mu daří… Snažím se s dětmi nemluvit z pozice nadřízeného.“
- Článek
Ještě v minulém školním roce jsem dělala rozhovor s panem ředitelem Březinou ze Základní školy Praha 9 – Horní Počernice. Během našeho povídání několikrát zmínil šikovnou novou kolegyni. Mluvil o ní s takovým nadšením, že jsem ji musela poznat. A pořídit rozhovor i s ní. Pokud se s ní chcete také seznámit a dozvědět se, co všechno s dětmi podniká, přečtěte si následující řádky. „Největší motivací jsou pro mě v práci moji žáci. Když o nich mluvím, říkám jim moje děti. Nabízím jim nejen zapojení do řady zajímavých projektů, ale snažím se jim být oporou. Čitelnost učitele je v dnešní době velmi důležitá i s ohledem na rozpadající se rodiny. Děti, kterým se doma nedostává dostatečné podpory, nemají dostatek podnětů, by měly mít možnost zažívat to hezké alespoň ve škole. Chtěla bych, aby věděly, že jsem tu pro ně, že mi na nich opravdu záleží.“
- Článek
Sérii rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny uzavíráme s paní Romanou Brožkovou, která získala cenu za mimořádný počin. Konkrétně za úspěšnou integraci dětí-cizinců a rozvoj školky v oblasti ICT. Odpovědi na to, jak by měl podle ní vypadat ideální vztah mezi ředitelem a zástupcem nebo co ji na práci zástupkyně v mateřské škole baví nejvíce, najdete na následujících řádcích.
- Článek
Milý, ochotný, zábavný a hodný. I těmito adjektivy charakterizovali žáci Základní školy Antonína Baráka v Lovosicích v nominačním formuláři ankety Zlatý Ámos svého učitele Dominika Simona. Tomu se nakonec podařilo dosáhnout vítězství a Zlatým Ámosem, tedy nejoblíbenějším učitelem České republiky, se ve vyrovnané konkurenci opravdu stal. Ve čtyřkolovém utkání vedle něj stanuli ještě Libor Mitana ze ZŠ Němčice nad Hanou, Eliška Nováková z českobudějovické ZŠ Máj 1, Zuzana Oulíková ze ZŠ a gymnázia Square v Praze 4, Adéla Popelková ze SPŠ stavební Josefa Gočára ze stejné městské části a Michaela Sůvová ze ZŠ Rajhradice. Se všemi finalisty si budete moci postupně přečíst v Učitelském měsíčníku rozhovory. Začínáme vítězem, Zlatým Ámosem.
- Článek
Je tomu pár měsíců zpět, co proběhl 6. ročník soutěže pro kuchařky a kuchaře z mateřských škol, základních škol, středních škol, nemocnic, léčebných zařízení, lázní, domovů seniorů atd., tedy kulinářská soutěž pro školní jídelny "Nejlepší kuchařka/kuchař roku 2023 ve společném stravování". Soutěž měla ukázat možnosti v jednotlivých oblastech společného stravování, měla odhalit rezervy, splnit požadavky současných strávníků a inspirovat ke zdravému trendovému vaření. Zda byla očekávání naplněna, nechť posoudí jednotliví aktéři - soutěžící, organizátoři, mentoři, odborná i laická veřejnost.
- Článek
Zdravá 5 vyhlásila další ročník kuchařské soutěže pro školáky, vyhlásila na podporu udržitelnosti. Děti budou připravovat snídaně, svačiny a sendviče s ohledem na efektivní využití surovin bez plýtvání. Týmy se skládají ze tříčlenných skupin, každý tým pod vedením pedagoga. Děti budou soupeřit o účast ve velkém finále, které se bude konat 24. května v Praze, kde se bude soutěžit o zajímavé věcné ceny a zážitky.
- Článek
Ivana Váchová získala v soutěži o nejlepšího zástupce cenu za mimořádný počin, konkrétně za neuvěřitelných 43 let ve školství a vždy laskavý přístup k dětem. Laskavý je i rozhovor, který si můžete přečíst níže. Oblíbená zástupkyně v něm odpovídá nejen na to, jaký má vztah s vedením Mateřské školy v Příbrami, ale i na otázku, co ji na práci nejvíce baví nebo jakou radu by dala začínajícímu zástupci.
- Článek
ÁMOSky inspirují a vzdělávají žáky už pět let a neustále přicházejí s novými nápady. A ten poslední stojí za to! Škola nejsou jen písemky a dlouhé hodiny v lavicích, ale i různé zajímavé aktivity. Školní soutěže patří mezi ty nejoblíbenější. Skvělou zprávou je, že se jedná o hravou cestu k vědomostem, podporují soutěživého ducha a přirozeně žáky motivují k seberozvoji. V dnešní době už to dávno není jen matematika nebo jazyky, ale na výběr je široká škála témat jako programování, ekologie, filantropie, tanec… takže si každý přijde na své.
- Článek
Další ze série rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny, tedy ceny pro nejlepší zástupce, bude v tomto vydání s držitelem třetího místa Bohuslavem Horou. Ten už patnáctým rokem působí v roli zástupce ředitele, v současné době druhým rokem v Základní škole Bystřice, okr. Benešov.
- Článek
Na následujících stranách nabízíme rozhovor s Adélou Rosípalovou, autorkou Zlomků nekonečna a držitelkou ceny HumbookAward. O projektu Humbook, young adult (YA) knihách, ale i o tom, kde sbírá inspiraci k psaní, a o tom, jaké knihy by zařadila do povinné školní četby. Během našeho povídání prozradila i svůj zaručený tip ke čtení.
- Článek
Sérii textů o letošních finalistech Global Teacher Prize uzavírá rozhovor s Terezou Vítkovou, která získala třetí místo. Vystudovala učitelství pro 1. stupeň na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a nyní pracuje jako učitelka 1. stupně na základní škole v pražské Troji. Její instagramový profil @pancelka_na_cestach, který sleduje víc než tři tisíce lidí, odráží nadšení pro výuku a lásku k dětem. „Na práci učitelky mám nejraději čas, který trávím s dětmi. Baví mě zadávat jim úkoly nebo novou látku a sledovat, jak si na to přicházejí samy. Miluju momenty, kdy se zvedne pěstička a někdo vykřikne: ‚Mám to, jupí!‘“