Spolupráce
Je středeční odpoledne. Žáci jsou už v proudu odpoledních aktivit školní družiny. Všude klid, jen ve třídě 2. B je čilý ruch. Otevřete tiše dveře a nakoukněte dovnitř. Uvidíte několik zamyšlených hlav, jak se právě sklánějí nad dětskou knihou „Jak obejmout ...
Vydáno: 19. 2. 20256 minut čtení
Vzdělávání se neustále vyvíjí a učitelé dnes čelí řadě nových výzev. Jak efektivně učit moderní dějiny? Jak podpořit mediální gramotnost žáků? Jak integrovat nové technologie do výuky? Odpovědi na tyto otázky mohou pedagogové nalézt mimo jiné díky vzájemné ...
Vydáno: 19. 2. 20254 minuty čtení
Otevřené hodiny a hospitace jsou v 6. ZŠ Cheb vedeny s cílem podpořit růst učitelů a zvýšit efektivitu výuky, což má přímý dopad na kvalitu vzdělávání žáků. Jako vedení školy si uvědomujeme, že hospitační činnost může být silným nástrojem pro rozvoj ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
Před několika lety jsem byla svědkem pozoruhodného rozhovoru. Dva muži s plnovousem, profesní kolegové, diskutovali nějaký problém a náhle se jeden z nich ptá: „Mimochodem víš, že jsi můj septimán?“ Společné zážitky spolužáků z osmiletého gymnázia, které ...
Vydáno: 20. 1. 202511 minut čtení
Pro všechny aktéry vzdělávání je důležité, aby byly ve školním prostředí naplňovány jejich základní lidské potřeby. Kromě těch fyziologických se jedná zejména o potřeby bezpečí, přijetí, uznání a seberealizace. Ve školním prostředí hrají klíčovou roli ...
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
V předškolním věku tráví děti nejvíce času ve své rodině a v mateřské škole. Aby dítě dobře prospívalo, je velmi důležité, aby mateřská škola a rodina úzce spolupracovaly a poskytovaly mu podporu při jeho celkovém rozvoji. Tento článek se zaměřuje na ...
Vydáno: 20. 1. 202510 minut čtení
Už od roku 2007 tráví žáci Slezského gymnázia v Opavě řadu svých volných odpolední spoluprací se statutárním městem Opava a Opavskou kulturní organizací (OKO). Tyto aktivity rozvíjejí jejich schopnosti a posunují je v myšlení zase o kus dál. Rozmanité ...
Vydáno: 16. 12. 20245 minut čtení
Empatie, schopnost vcítit se do pocitů a perspektiv druhých lidí, je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou mohou děti během svého vzdělávání získat. Tato vlastnost není jen základem pro dobré mezilidské vztahy, ale také pomáhá rozvíjet schopnost ...
Vydáno: 22. 9. 20247 minut čtení
Než dnešní děti vyrostou, náš svět se výrazně změní. Můžeme jen hádat, jaké profese budou žádané – možná to budou zcela nové profese, které zatím ani neexistují. Jak tedy připravovat děti na život v tak rychle se měnícím světě? Jaké klíčové dovednosti ...
Vydáno: 20. 9. 202411 minut čtení
Profesní učící se komunita (PUK) je skupina profesionálů, které spojuje zájem o stejnou věc – obor, téma, problém. Pravidelně se scházejí, aby se společně učili tím, že zkoumají vlastní praxi. Usilují o to, aby společně odhalili, co dobře funguje. To ...
Vydáno: 19. 8. 20249 minut čtení
Partnerství pro vzdělávání 2030+ bylo založeno před čtyřmi lety, v červnu 2020. Jeho cílem je propojovat různorodé autonomní organizace působící ve vzdělávání ke spolupráci na cílech Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Co se od té doby ...
Vydáno: 19. 8. 202416 minut čtení
V globalizovaném světě se stále více ukazuje, že mezinárodní vzdělávání hraje klíčovou roli jak pro žáky, tak pro učitele. Zapojení do mezinárodních projektů přináší pedagogům možnost obohatit své výukové metody, získat nové poznatky a rozvíjet ...
Vydáno: 19. 8. 20245 minut čtení
Česká asociace streetwork (ČAS) sdružuje sociální služby pracující formou kontaktní práce. Kontaktní práce je nástrojem sociální práce zaměřeným na vyhledávání, navázání a udržení kontaktu, a především důvěry v přirozeném prostředí klientů a klientek ...
Vydáno: 19. 8. 20247 minut čtení
Každá škola by s radostí uvítala efektivní praxe pro své studenty a užitečné spolupráce s dalšími institucemi. Na samotnou realizaci podobných vizí ovšem školám často chybí peníze, čas nebo lidské zdroje. K uskutečnění takových nápadů mohou výrazně přispět ...
Vydáno: 10. 6. 20244 minuty čtení
Poruchy autistického spektra jsou relativně často řešenou problematikou. Tuto pervazivní vývojovou poruchu poprvé diagnostikoval v roce 1943 v USA Leo Kanner, průkopník dětské psychologie a psychiatrie a doktor na Johns Hopkins Univerzitě. Autismus se ...
Vydáno: 10. 6. 20245 minut čtení
Asi málokdo by si dnes uměl představit školu bez spolupráce. Aby totiž škola dobře fungovala, musí na spolupráci stát. A jak se ukazuje dlouhodobě, jak u nás, tak v zahraničí, spolupráce mezi školami může přinášet řadu benefitů.
Vydáno: 20. 5. 20249 minut čtení
Na základě webináře, který nese stejný název jako tento text, jsme sepsali jedno desatero a několik dalších tipů o tom, co můžeme ve školách udělat pro to, aby spolupráce učitelů a asistentů pedagoga byla pro všechny z nás, včetně žáků, co nejpřínosnější.
Vydáno: 20. 5. 202410 minut čtení
Jak mají školy postupovat při podezření, že je dítěti ubližováno v rodině či je ohroženo špatným zacházením? Co znamená oznamovací povinnost? Co může škola dále očekávat, když své podezření na OSPOD oznámí? A jak má škola psát zprávy pro OSPOD? Poradkyně v ...
Vydáno: 22. 4. 20245 minut čtení
Nepustí si škola rodiče moc blízko, když jim nabídne spolupráci? Jakými způsoby mohou matky a otcové škole pomoci? Takové a další otázky rozvíjí pátým rokem Unie rodičů. V následujícím rozhovoru s jeho předsedkyní Angelikou Gergelovou navazujeme na první ...
Vydáno: 19. 2. 20249 minut čtení
Unie rodičů pomáhá pátým rokem propojovat školy a rodiče. Dosud působila především na Kutnohorsku jako partner projektu Eduzměna, nyní ale vyráží i do nových vod a hledá aktivní školy a rodiče napříč republikou. „Pokud rodiče škole důvěřují a rozumí tomu ...
Vydáno: 22. 1. 202411 minut čtení