Učni
- Článek
Jací jsou žáci na učilišti? Chtějí se učit? Na sklonku pandemie přijala místo učitelky na střední odborné škole a vyučovala český jazyk a literaturu. Právě literatuře se spisovatelka Zuzana Kultánová věnuje od dětství. O učení jsme si povídali v první části našeho rozhovoru. Pokračování o psaní a o tom, jak vzbudit v dětech zájem o čtení, nabídneme v příštím vydání.
- Článek
Mladí lidé dnes tráví více času s médii než spánkem. Online se nacházejí dvakrát tolik hodin co jejich vrstevníci před deseti lety. Média zároveň nabízejí mladým, kteří ještě nesmějí legálně řídit auto, zajít si na drink ani volit prezidenta, nečekané možnosti občanské participace. Za pomoci technologií, které mnohdy ovládají lépe než starší ročníky, dokázali nezletilí přimět prezidenta Obamu k revizi imigrační politiky, svolat mnohamilionové demonstrace ve 150 zemích světa (Fridays for Future) nebo rozdmýchat několikaletý odpor obyvatel Hongkongu proti Číně. (Nejen) mladí dnes v podobě médií disponují nástroji, jimiž se lze zapojit do veřejného dění, o kterých se dřívějším generacím ani nesnilo.
- Článek
V předchozím čísle Řízení školy jsem představil analýzu, kterou EDUin vydal v rámci svého pravidelného Auditu vzdělávacího systému. V minulém článku jsem se věnoval podmínkám naplňování Strategie 2030+ jako celku, dnes vám nabízím nezávislý pohled na jednotlivé implementační karty Strategie a zhodnocení efektivity zvolených opatření i způsobu jejich realizace. Jak je naší tradicí, nabízíme i doporučení, co zlepšit, abychom ve druhém implementačním období byli úspěšnější.
V rámci projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů) Národního pedagogického institutu působí metodické kabinety jako strukturovaná profesní společenství učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů na národní, krajské a oblastní úrovni. Metodické kabinety nabízejí učitelům aplikaci inovací oborových didaktik a zaměřují se i na jejich pedagogicko-psychologické znalosti a zkušenosti.
V Česku chybí kolem 300 tisíc řemeslníků a jejich nedostatek se neustále prohlubuje. Problém začíná být i s kvalifikovaností nastupující generace. Tu totiž komplikuje distanční výuka. Odborníci se shodují, že řemeslo se na dálku naučit nedá.
plánuje ministerstvo školství
S Tělocvikem.online čeká děti zábava i kvalita.
Dělníků je v Česku málo. Některé obory navíc mladé lidi vůbec nelákají. Podle portálu nejřemeslníci.cz v současnosti v tuzemsku chybí asi 300 tisíc dělníků, pokrývači a brašnáři nejsou k sehnání vůbec.
Až sedm set korun měsíčně dostane za výborný prospěch na praxi každý učeň z oboru zedník.
Jak to udělat, aby si řemeslná práce získala respekt rodičů, kteří rozhodují o tom, kam půjde jejich dítě po dokončení základní školy?
Dne 3. 6. začaly závěrečné zkoušky v učebních oborech. Tento rok je to již popáté, kdy je všechny školy provádějí podle jednotných zadání.
Nejnovější výsledky společnosti Scio z testování čtenářské gramotnosti přinesly znepokojivá zjištění.
Učni a lidé v rekvalifikaci by v příštích letech mohli mít už během studia mnohem větší kontakt s praxí než doposud.
Praktická výuka přímo v továrnách. To je novinka, která v Karlovarském kraji čeká na některé studenty ve školním roce 2019/2020.
Zaměstnavatelé si stěžují na nízkou úroveň znalostí absolventů učňovských oborů.
Závěrečné zkoušky se letos uskuteční na 505 středních školách, které vyučují učební obory. Aby žáci získali výuční list, musí složit písemnou, ústní a praktickou zkoušku.
Na učebních oborech by neměla být státní maturita, shodli se předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát a předseda Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák. Podle nich není možné srovnávat žáky ve školách s tak odlišným zaměřením, jako jsou gymnázia a učiliště, a učňové by měli mít možnost získat především výuční list a složit odbornou maturitu.
Za posledních 12 let ubylo na 69 procent absolventů truhlářských oborů, čalouníků je méně až o 80 procent. Nábytkářský průmysl přitom již sedmým rokem posiluje, export vzrostl a mzdy rovněž. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), Klastr českých nábytkářů (KČN) a Cech čalouníků a dekoratérů (CČD) proto činí kroky ve snaze podporovat odborné školství.
Komplikované rodinné vztahy, ústrky ve škole a nechuť k práci. S tím přicházejí dnešní děti na učební obory a jejich učitelé si s nimi nevědí rady. A přestože absolventům zaměstnavatelé otevírají náruč, mnozí raději volí úřady práce.