Válka
- Článek
V září tohoto roku nastoupilo do českých škol několik desítek tisíc žáků z Ukrajiny, kteří sem přišli kvůli válečnému konfliktu ve svém domově. Proto vznikla v rámci projektu Podpora rovných příležitostí při NPO příručka Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny. Posloužit může ale i pedagogům, výchovným poradcům a školním speciálním pedagogům. Provede vás procesem adaptace, integrace a výuky češtiny jako druhého jazyka u žáků z Ukrajiny.
- Článek
Součástí osmdesát let staré lidické tragédie se stal i zvláštní „experiment“. Nacisté v intencích své zvrhlé ideologie a pseudovědeckých teorií několik lidických dětí vybrali k „poněmčení“. Celkem 88 lidických dětí ve věku od tří do patnácti let po osudném 10. červnu 1942 deportovali do Lodže na obsazeném polském území. A zatímco velkou většinu z nich následně zavraždili pravděpodobně v pojízdné plynové komoře, devět dětí dostalo šanci na nový život. Patřil k nim i Václav Zelenka.
- Článek
Kromě praktického řešení dopadů příchodu velkého počtu válečných uprchlíků a jejich zapojení do českých škol má současná situace významný vliv i na to, jak čeští učitelé vnímají samotné téma migrace a jak s ním pracují. Ukazují to výsledky výzkumu, který mezi absolventy svého online kurzu Labyrint migrace nechala provést společnost Člověk v tísni.
- Článek
Z ukrajinských dětí jsme brali ty, které mají za sebou výuku češtiny, říká ukrajinský učitel z Prahy
Kdysi přišel do Česka pracovat, aniž by tušil, že se po letech vrátí k oboru, který vystudoval. Nakonec tu ale využívá svoje pedagogické vzdělání a na ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze učí matematiku a informatiku. Jeho ukrajinský původ se stal po únorové invazi ruských vojsk velkou výhodou. Dnes Valerij Prymak mimo jiné pomáhá s integrací žáků z rodin válečných uprchlíků.
- Článek
Válečný konflikt na Ukrajině je bezesporu událostí přímo ovlivňující prakticky celou Evropu, která bude mít mnohaleté a dalekosáhlé důsledky pro všechny z nás. Zejména pro každého uprchlíka, vojáka a každé dítě, se kterým se nyní potkáváte a vzájemně poznáváte ve svých školách, třídách, v družině, na kroužku, v klubu nebo ve svém okolí. Abychom vám mohly nabídnout některé ověřené principy a postupy podporující dobré začlenění dětí a mladistvých do komunity, představíme vám základní faktory, které ovlivňují wellbeing a chování dětí (i rodičů) v podobných situacích.
Do 15. září 2022 lze podávat žádosti v rámci výzvy "Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 září - prosinec 2022", která je zacílena na děti cizince od 3 do 18 let.
- Článek
Slavný dětský psycholog prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc., kdysi napsal, že má-li se dítě vyvíjet po duševní a charakterové stránce ve zdravou a společnosti užitečnou bytost, musí vyrůstat v prostředí stálém, citově příznivém, vřelém a přijímajícím. Jak ale pro ně takové prostředí vytvořit, když za humny zuří válka?
- Článek
Stojíme za Ukrajinou. A snažíme se pomáhat, jak nejlépe umíme. Jedním z prvních kroků bylo vytvoření webu Ukrajina na školách ve spolupráci se spolkem Díky, že můžem. Na jednom místě sdružujeme vzdělávací aktivity a materiály, které slouží učitelům a rodičům pro edukaci dětí ohledně války na Ukrajině. Od té doby vzdělávací oddělení Post Bellum rozjelo několik dalších aktivit, jejichž přehled vám přinášíme v tomto článku.
- Článek
Tisíce mrtvých, desetitisíce zraněných, miliony vyhnaných z domovů. Další miliony žijící ve strachu z toho, že je zasáhne raketa, náboj, střepina… A to aniž by se jakkoli provinili. Každému soudnému člověku je jasné, kde je dobro a kde zlo. Kdo je obětí a kdo viníkem. Ale bohužel se objevují i tací, kteří ruskou agresi proti obyvatelům Ukrajiny schvalují nebo kteří šíří nepravdivé či velmi zkreslené informace, jejichž cílem je obhájení ruské agrese.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo souhrn několika doporučení pro Školská poradenská zařízení (ŠPZ) k přístupu k ukrajinským dětem, které na území České republiky pobývají za základě migrace způsobené válečným konfliktem, především k případným odkladům povinné školní docházky (OŠD). Více viz následující texty: „Několik informací pro ŠPZ“ a „Formuláře NPI„.
Situaci na Ukrajině sledují prostřednictvím médií i sociálních sítí také děti. Čemu v souvislosti s válkou nejčastěji nerozumí a čeho se nejvíc bojí? Nejen o tom jsme si povídali s psychologem Davidem Čápem.
Tisíce mrtvých, desetitisíce zraněných, miliony vyhnaných z domovů. Další miliony žijící ve strachu z toho, že je zasáhne raketa, náboj, střepina… A to aniž by se jakkoli provinili. Každému soudnému člověku je jasné, kde je dobro a kde zlo. Kdo je obětí a kdo viníkem. Ale bohužel se objevují i tací, kteří ruskou agresi proti obyvatelům Ukrajiny schvalují nebo kteří šíří nepravdivé či velmi zkreslené informace, jejichž cílem je obhájení ruské agrese.
Tento text shrnuje právní pohled na situaci, kdy některý z žáků ve škole veřejně schvaluje agresi Ruské federace proti Ukrajině. Shrnuje především právní aspekty věci. Těžiště působení školy však leží ve výchovném a vzdělávacím působení. Rovněž je třeba dbát na to, aby uplatňováním právních nástrojů nepřispívala v dnešní vyostřené situaci k vytváření prostředí, v němž bude ohrožena fyzická či psychická bezpečnost určitých žáků např. pro jejich příslušnost k ruské národnosti.
Nové materiály k mediálnímu vzdělávání pro školy s využitím desítek příkladů dílčích narativů ruské propagandy souvisejících s válkou na Ukrajině
- Článek
Situaci na Ukrajině sledují prostřednictvím médií i sociálních sítí také děti. Čemu v souvislosti s válkou nejčastěji nerozumí a čeho se nejvíc bojí? Nejen o tom jsme si povídali s psychologem Davidem Čápem.
- Článek
Když jsem si s panem Konopou někdy začátkem února psala ohledně školního projektu týkajícího se vesmíru, ani ve snu by mě nenapadlo, že se na něj o pár týdnů později obrátím s prosbou o rozhovor. Rozhovor týkající se válečných utečenců. Dětí z Ukrajiny. Některé z nich od března chodí i do pražské Bratrské školy, kde je právě Rostislav Konopa ředitelem.
Tento formulář je určen pouze pro základní a mateřské školy a související školská zařízení (školská zařízení pro zájmové vzdělávání a zařízení školního stravování) zřízené obcí. Zákon č. 67/2022 Sb. (tzv. „Lex Ukrajina“) těmto školám a zařízením umožňuje po dobu jeho platnosti poskytovat vzdělávání a školské služby i na takovým místech, kde nejsou splněny požadavky podle § 7 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Komunita expertních dobrovolníků Česko.Digital vypustila do světa další nástroj, který pomůže s odstraňováním jazykové bariéry mezi Ukrajinci a Čechy. Seznamte se s webovou aplikací MOVAPP.CZ
Vyjádření tiskové mluvčí MŠMT (ČR) Mgr. Anety Lednové
Matěj Skalický mluví s analytikem výzkumné organizace PAQ Research Štěpánem Kmentem.