Tisíce mrtvých, desetitisíce zraněných, miliony vyhnaných z domovů. Další miliony žijící ve strachu z toho, že je zasáhne raketa, náboj, střepina… A to aniž by se jakkoli provinili. Každému soudnému člověku je jasné, kde je dobro a kde zlo. Kdo je obětí a kdo viníkem. Ale bohužel se objevují i tací, kteří ruskou agresi proti obyvatelům Ukrajiny schvalují nebo kteří šíří nepravdivé či velmi zkreslené informace, jejichž cílem je obhájení ruské agrese.
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Mgr.
Jan
Kaczor
Právník pro ScioŠkoly
Co má dělat škola, když se takový člověk objeví mezi žáky, jsme již psali v Řízení školy 5/2022. Ale co když se objeví mezi učiteli? A co s tím může dělat rodič, žák, student nebo kolega?
Jaké jsou povinnosti učitele?
Povinnosti pedagogického pracovníka při vzdělávání definuje především § 22b zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona), přičemž zajímat nás bude hned písm. a). Podle něj je pedagogický pracovník povinen
vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání
.Jedním z cílů vzdělávání je podle § 2 odst. 2 písm. a) školského zákona
rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven (...) mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, (...)
. Podle písm. c) pak
pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv
a svobod (...)
. Cíle vzdělávání závazně definuje i čl. 13 odst. 1 Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech, podle nějž je jedním z cílů vzdělávání rozvoj
vzájemného porozumění, snášenlivosti a přátelství mezi všemi národy a všemi rasovými, etnickými a náboženskými skupinami, jakož i rozvoj činnosti Organizace spojených národů pro zachování míru.
Je evidentní, že vzdělávací činnost, jejímž cílem je podpořit u žáků příznivý postoj k ruským válečným zločinům na Ukrajině, je v přík