Výsledky vzdělávání
- Článek
Školy poskytují informace téměř každý den. V první části článku autoři ukazují, že:
- Článek
ČŠI ve své výroční zprávě za školní rok 2022/2023 prezentuje vybraná zjištění, která úzce souvisejí s aktuálními tématy ve vzdělávání, zejména s revizí rámcových vzdělávacích programů (RVP) a financováním vzdělávání.
- Článek
V českých i zahraničních diskuzích o vzdělávání se nezřídka objevuje tvrzení, že bezpečné prostředí a dobré vztahy ve škole jsou nezbytné pro učení dětí. Výsledky pedagogického výzkumu v této oblasti jsou ale smíšené, a tuto tezi tak zatím výrazně nepodpořily. Výzkumná skupina ScioResearch proto v minulém školním roce provedla studii, která se zaměřuje právě na otázku, zda spolu sociální klima třídy a učení dětí v ní souvisí.
- Článek
V posledních měsících se hodně mluví o tom, že uzávěry škol během pandemie zvýšily nerovnosti mezi žáky s příznivým a méně příznivým rodinným zázemím. Ministerstvo školství chce zmírnit negativní dopady na znevýhodněné žáky prostřednictvím doučování. Cílem tohoto textu je se blíže podívat na to, co o dopadech uzávěr škol na jednotlivé skupiny žáků víme a zda existují nějaké poznatky o tom, jak vzniklé škody efektivně napravit.
- Článek
V minulém čísle Učitelského měsíčníku (6/2021) jsme představili několik vybraných faktorů, které ovlivňují vzdělávání a výsledky, kterých žáci ve vzdělávání dosahují. Konkrétně šlo o rodinné zázemí žáků, tzv. wellbeing a třídní klima. Tyto faktory a jejich vliv jsme ilustrovali na konkrétních datech a zjištěních z mezinárodního šetření PISA 2018. V následujícím článku zmíníme další proměnné, které významně ovlivňují průběh i výsledky vzdělávání a jejichž vliv lze také doložit na zjištěních z PISA 2018.
- Článek
Tento text má za cíl přiblížit odpovědnost ředitele školy za výsledky vzdělávání každého žáka školy. Impulsem k jeho sepsání jsou zkušenosti mnohých ředitelů škol s inspekční činností České školní inspekce, která se jich táže: „Pane řediteli / paní ředitelko, jakým způsobem sledujete výsledky vzdělávání vašich jednotlivých žáků a jak na to reagujete při činnosti školy?“