Zákony
- Článek
Dopracovat se ke srozumitelné, nikoli bezobsažné a zároveň nikoli příliš konkrétní odpovědi na otázku „co má být cílem revize rámcových vzdělávacích programů“, se ukazuje jako nelehký úkol.
Dotaz který se týká pracovní smlouvy na dobu určitou u asistenta pedagoga. Bývalý pan ředitel uzavřel s novými asistentkami pedagoga smlouvu na dobu určitou takto: ….na dobu určitou do 31.8.2022, nejdéle po dobu platnosti doporučení ŠPZ ze dne 12.7.2021, čj…… nebo vzdělávání žáka ve škole. Ze smlouvy je tedy zřejmé, že asistent pedagoga je ke konkrétnímu žákovi.
Je takto uzavřená smlouva v pořádku? Co se stane, když se během roku žák např. odstěhuje nebo změní školu? Na co má v tomto případě asistent nárok? (okamžité ukončeni pracovního poměru? Výpověď, výpověď s odstupným???)
Může být zaměstnán student jako učitel na prvním stupni, příp. jako učitel předmětu speciálně-pedagogické péče, který je v současné době ve 2. ročníku studia oboru Speciální pedagogika-kombinované studium a má titul Bc. na jiné, nepedagogické vysoké škole? Zařazen v 11. platové třídě? S tím, že jako nekvalifikovaný má smlouvu na dobu určitou? Je možné zaměstnat učitele ZUŠ jako učitele hudební výchovy na druhém stupni ZŠ?
Mohu kolegyni, která má vystudovaný obor speciální pedagog (dosažené bakalářské studium), považovat za kvalifikovanou pro výuku předmětů 1. stupně?
Mám dotaz k článku viz níže - týká se to i sběru, který jsme organizovali na podzim 2021?
Změna legislativy – od 1. 1. 2022 vzniká školám nová povinnost v souvislosti s nakládáním s odpady
Dle zákona o odpadech č. 541/2020 Sb., § 20 jsou řešeny školní sběry a je zde stanovena nová povinnost pro školy.
Školy mohou od žáků nebo studentů přebírat odpady z papíru, plastů a kovů z běžné produkce domácností. Tuto činnost vykonává většina škol již řadu let jako tzv. školní sběry. Nově má však škola od 1. 1. 2022, která přebírá výše zmíněné odpady, povinnost předat své obci, na jejímž území se nachází, údaje o hmotnosti převzatých druhů odpadů a zároveň o zařízeních určených pro nakládání s odpady, kterým převzaté odpady předala, za předchozí kalendářní rok. Ke splnění této povinnosti použijí školy Formulář předání údajů o odpadech v rámci školního sběru, který najdou ve vyhlášce č. 273/2021 Sb., Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady. Formulář je v příloze č. 3, této vyhlášky, kde školy najdou vysvětlivky, které jim pomohou k vyplnění formuláře.
Jsou příspěvkové organizace (MŠ, ZŠ) povinným subjektem dle připravovaného zákona o ochraně oznamovatelů?
Jsme příspěvková organizace s několika odloučenými pracovišti, která vznikla k 1. 1. 2003. Na jednotlivých pracovištích byly jmenovány zástupkyně ředitelky (vedoucí odloučeného pracoviště) ještě mojí předchůdkyní. Nyní mi jedna z těchto vedoucích pracovnic přinesla rezignaci na tuto funkci k 31. 12. 2021, s tím, že považuje toto za důvod k ukončení pracovního poměru. Od 1. 1. 2022 již nechce v organizaci pracovat, přestože jí bylo nabídnuto místo učitelky MŠ. Jak v tomto případě postupovat, aby to bylo legislativně správně?
Zaměstnanec nastoupil na studium pro koordinátory ICT (specializační studium). Má nárok na cestovní náhrady pro dojíždění k tomuto studiu? Jde o prohloubení jeho kvalifikace, nebo zvýšení?
Přijde-li z PPP zpráva z vyšetření, kde má žák zaškrtnuto „s IVP“ – zákonný zástupce již nemusí žádat ředitele školy o udělení povolení ke vzdělávání podle IVP? Stačí jen informovaný souhlas, který nám zák. zástupce podepíše? Podpis zák. zástupce – informovaný souhlas – stačí jen jeden po dobu platnosti podpůrného opatření? Tzn., pokud je podpůrné opatření po dobu dvou let, stačí tento jeden podpis informovaného souhlasu?
Pokud nemá dítě žádné dietní omezení, musí se v době podávání stravy stravovat s ostatními? Tedy pokud je v mateřské škole přítomno. Aktuálně se mi jedná o různá stravovací specifika (vegetariáni, záležitosti náboženské, apod.). Právní předpisy připouštění pouze donášení vlastních pokrmů u dietních omezení? Otázkou je také financování. Je možné uvést dítě s dietním omezením, vlastní stravou do „výdejny“ – v rámci zahajovacího výkazu?
Dítě, které do začátku školního roku dovršilo věku pěti let, plní povinné předškolní vzdělávání, ale nemá trvalý pobyt v místě mateřské školy (není spádové) – má/nemá přednostní přijetí před tříletým, čtyřletým dítětem s trvalým pobytem v místě mateřské školy (spádové)? Předpokládám, že nemá a odkaz vychází ze školského zákona před novelizací.
https://www.klickevzdelani.cz/clanky/category/legislativa-pro-skoly/stanovisko-msmt-k-vykladu-34-odst-4-skolskeho-zakona-prijimani-predskolaku-do-ms
Prosím o radu, která se nehodnocení žáka. Ze školského zákona §52, odst.3 je jasné, že pokud bude žák z nějakého předmětu nehodnocen, stanovím náhradní termín pro hodnocení do konce září. Jak ale postupovat v následujících případech:
1) Žák bude v červnu z několika předmětů nehodnocen a ze tří hodnocen nedostatečně – pak rovnou neprospěl?
2) Žák bude v červnu z několika předmětů nehodnocen a ze dvou hodnocen nedostatečně – pak nejprve stanovím náhradní termín pro hodnocení, pokud žák uzavře všechny předměty s prospěchem nejhůře dostatečným, může jít k opravným zkouškám. Pokud některý z předmětů bude hodnocen nedostatečně, opakuje ročník (pokud se nejedná o žáka s uzavřenou povinnou docházkou, tam opakování nemusím povolit nebo pokud už žák na daném stupni neopakoval). Toto vše, včetně případných opravných zkoušek musí proběhnout do konce září?
3) Pokud do konce září nebude možné uzavřít klasifikaci a konat případné opravné zkoušky, pak žák opakuje ročník podle § 52, odst. 6 (pokud již neopakoval nebo nemá ukončenou povinnou docházku). Pokud bude mít např. 2 nedostatečné a 3 nehodnocené předměty, pak se na vysvědčení napíše nehodnocen nebo neprospěl?
Rodiče, kteří bydlí v jiném městě (20 km), ale trvalý pobyt mají pořád u nás se dnes - 20. 5. ozvali, že by chtěli zažádat o odklad školní docházky. Jak mám postupovat? Podle mne jim nemohu udělit odklad, protože o něj nepožádali do 30. 4. Nebo se pletu...? Do školy k nám dojíždět nebudou.
V naší MŠ máme 3 homogenní třídy.
Od září vznikne třída předškoláků v tomto složení:1 dítě stupeň PO. 4 má Ap, 3 děti s PO. 3, 2 děti, které potřebují speciálně pedagogickou péči.
Ve druhé třídě mladších dětí opět jedno dítě s PO. 4 - má AP, další s PO 2 a další s PO 1.
Mám povolený navýšený počet dětí na třídu 26. Tedy kapacita MŠ 78 dětí. Odečítám správně celkem 7 dětí? Tedy na třídě předškoláků 5 dětí a v druhé 2. Děti chci odečítat z vyhláškového povoleného počtu tedy 24 vzhledem k obtížím, které děti mají.
A ještě další související dotaz. Do obce se chystá přistěhovat dítě s další stupněm PO.3 ovšem s doporučením na umístění do třídy dle §16, kterou nemáme. Rodiče jsem ještě před zápisem informovala, že takové dítě nemohu přijmout, aby se obrátili na ŠPZ, popř. jinou MŠ. V případě, že si zařídí trvalý pobyt v obci a dítě je předškolák - Musím takové dítě přijmout? ŠPZ zprávu nezmění, protože dítě takovou třídu bezpodmínečně vzhledem ke svým obtížím potřebuje.
Se zaměstnankyní máme sjednanou pracovní smlouvu na dobu určitou (do 31.8.2021) na činnost asistenta pedagoga (na základě doporučení ŠPZ - podpůrné opatření). Pokládáme tuto činnost jako práce zvláštní povahy, tudíž pracovní smlouva byla prodlužována vždy na dobu doporučení daného žáka. V tomto roce však žák řádně - tj. v 9. ročníku - ukončí vzdělání v naší škole.
Zatím je v jednání možnost získat doporučení ŠPZ na dalšího žáka, zřejmě od 1.9.2021. Pokud asistent bude tomuto žákovi přidělen, můžeme sjednat novou pracovní smlouvu opět s touto zaměstnankyní na dobu určitou anebo stávající smlouvu prodloužit?
V souvislosti s epidemickou situací řešíme v mateřské škole spojování dětí. Provoz a počet pedagogů samozřejmě neumožňuje, aby každá třída byla otevřena od 6,30 - 17,00. Děláme to tak jako vždy: ráno do 7,30 a odpoledne od 16,00/16,30 se jednotlivé třídy postupně spojují. Jinak to prostě nejde. Někteří (výjimečně) rodiče se podivují. Jak jim odpovědět?
Můžeme dítě vyloučit ze školní družiny, pokud zákonný zástupce nezaplatí stanovenou úplatu ani po opětovném upozornění a má být zpoplatněna ranní družina (u žáků, kteří navštěvují jen ranní družinu)? Ve Vyhlášce 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání jsem odpovědi nenašla.
Musí mít učitelka v MŠ zdravotní průkaz, i když jídlo dětem nepřipravuje, ale pouze servíruje a pomáhá jim s konzumací?
Absolvovala jsem školení Správní řízení, kde bylo řečeno, že pokud škola poskytuje žákovi individuální vzdělávací plán (IVP), musí si rodič zažádat školu o poskytnutí IVP, na jehož základě bude vystaveno rozhodnutí. Výchovný poradce mi však sdělil, že to od ...(někdy) bylo zrušeno. Můžete mi, prosím, sdělit, co je tedy pravda? a popřípadě paragraf?