Podle průzkumů až 40 % studentů pedagogiky nenastoupí do oboru a jde raději dělat něco jiného. Z těch, kteří nastoupí, pak až třetina během prvních let vážně zvažuje, že školství opustí. Hlavním důvodem je pocit nedostatečné podpory ze strany vedení a ostatních učitelů v prvních letech praxe. Co by tedy začínajícím učitelům pomohlo?
Kdo vůbec je „začínající učitel“? Podle nejčastější definice se jedná o učitele, který se nachází v adaptačním období, zvyká si na svou novou životní roli, potřebuje podporu vedení školy a kolegů. Ze školy si odnesl množství pedagogických znalostí, ale teď se musí naučit postupy, které mu ve třídě budou fungovat, a reflektovat svůj posun. Problémům a pocitům absolventů učitelských oborů se věnují mimo jiné i odborníci z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (JU).
„Pouze polovina mladých učitelů dostane k dispozici uvádějícího učitele přiděleného školou. Ostatním buď pomáhá neoficiálně někdo blízký, koho si v kolektivu školy naj