Nedostatek učitelů je problém, který je nutné řešit soustavou opatření

Vydáno: 9 minut čtení

Problém nedostatku učitelů v České republice se již delší dobu diskutuje. Tento text jej dává do širších souvislostí různých jevů, které zasahují do výkonu učitelské profese a mohou mít na celkové počty učitelů vliv. Situace je zvláště napjatá u učitelů fyziky, matematiky, chemie a informatiky, kteří mohou najít snadné uplatnění a lepší platové ohodnocení ve světě technologického rozvoje. Druhá část článku rozebírá faktory a opatření, na které se mohou ředitelé a zřizovatelé zaměřit pro zajištění dostatku učitelů ve své škole či obci. Zmiňovány jsou také oblasti s potřebným zásahem státu, kde jsou pravomoci ředitelů a zřizovatelů omezené.

Nedostatek učitelů je problém, který je nutné řešit soustavou opatření
Jan
Zeman
Analytik EDUinu
Chybí hlavně mladí učitelé a učitelé přírodovědných předmětů
Velkou hrozbou pro Českou republiku je věková struktura učitelů. Na jejich nedostatek a stárnutí upozorňují dlouhodobě i evropské hodnotící zprávy.
Tabulka 1: Věková struktura pedagogických pracovníků v regionálním školství, 1. pololetí 2022 v podílech věkových skupin.
aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=19778.jpg
Zdroj: MŠMT
Středoškolských učitelů nad 50 let měla ČR v roce 2019o 13 % více, než je průměr OECD. V evropském měřítku se Česká republika podle dat z roku 2020 (Eurostat) pohybuje mezi zeměmi s největším podílem učitelů nad 50 let. Jejich podíl je ČR 43,8 %, průměr v EU 36,6 %; Rakousko a Slovensko jsou pod hranicí 35 %.
Šetření MŠMT z roku 2019 také ukázalo, že chybí zejména učitelé konkrétních oborů, jako jsou například matematika, fyzika, chemie nebo informatika. Učitele s vystudovaným oborem fyzika hledalo například 765 základních škol (z celkových 4 172 ZŠ, účast v šetření 99,9 %) a 90 % z nich poptávalo tuto pozici déle než rok1).
<