V našem dnešním článku pokračujeme v seriálu Povinnosti ředitele
školy v oblasti BOZP, ve kterém chceme společně probrat, co vše by
měl ředitel školy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
sledovat a co by neměl opomenout. Přitom samozřejmě vycházíme
nejen z nového zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším, odborném a jiném vzdělání (školský zákon)
a zákona č. 563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů, ale i z Metodického pokynu 29
159/2001-26 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne
9. listopadu 2001 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí
a žáků ve školách a školských zařízeních (dále jen "metodický
pokyn"), který i nadále v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví ve
školách platí a bude platit.
Vzhledem k tomu, že zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním,
základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělání (školský
zákon), o bezpečnosti a ochraně zdraví ve školách se zmiňuje
značně rámcově, je i nadále třeba vycházet z výše citovaného
metodického pokynu,
V minulých číslech jsme si také vysvětlili, že ředitel školy
vystupuje ve smyslu pracovněprávních předpisů jako statutární
orgán zaměstnavatele. To je nakonec důležité i pro naši oblast
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci z toho pohledu, že on
v praxi plní dvojjedinou roli - z pohledu zákoníku práce je
statutárním orgánem vůči pedagogickým pracovníkům a ostatním
zaměstnancům školy a druhou roli plní vůči žákům.
Podle ustanovení § 29 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném
vzdělání (školský zákon):
"Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu
zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo
souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb
a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví."
Těmito přímo souvisejícími činnostmi se rozumí zejména výuka
některých odborných předmětů se zvýšeným rizikem ohrožení zdraví
a života, praktické vyučování, výuka tělesné výchovy, koupání,
plavecký a lyžařský výcvik, sportovní a turistické akce.
Z toho důvodu si v našem dnešním článku si podrobněji
rozebereme články deset až dvanáct výše citovaného metodického
pokynu týkající se zvláštních pravidel při některých činnostech,
praktického vyučování a tělesné výchovy.
Zvláštní pravidla při některých činnostech
V článku 10 metodického pokynu je k otázce bezpečnosti
a ochrany žáků při některých činnostech uvedeno, že:
"(1) Kromě obecných zásad úrazové prevence jsou při některých
činnostech dodržována další zvláštní pravidla. Je tomu tak zejména
při výuce některých odborných předmětů se zvýšeným rizikem
ohrožení zdraví a života, při praktickém vyučování, při výuce
tělesné výchovy, koupání, plaveckém a lyžařském výcviku,
sportovních a turistických akcích. Ve všech takových případech
klade škola zvýšený důraz na dodržování bezpečnostních předpisů,
pokynů a zásad úrazové prevence pedagogickými pracovníky i žáky.
Důsledně je vyžadováno ukázněné chování žáků.
(2) Při pohybových činnostech (míčové hry apod.) se účastníci
řídí ustanoveními o bezpečnosti obsaženými v pravidlech pro danou
věkovou skupinu a jejich modifikaci pro dané prostorové podmínky
školy a ustanoveními soutěžních řádů daných sportů.
(3) Při praktickém vyučování, sportovních a jiných
činnostech, kde je zvýšená možnost ohrožení zdraví, odkládají žáci
na určená místa ozdobné a jiné předměty, jako náramky, náušnice,
náhrdelníky, prsteny ozdobné kroužky aj. Řídí se přitom pokyny
vyučujícího, který nedovolí, aby se žák bez odložení uvedených
předmětů účastnil příslušné činnosti.
(4) Žáci používají pracovní oděv nebo cvičební úbor a obuv
a mají výstroj podle druhu vykonávané činnosti a podle pokynů
učitele, který dodržování tohoto požadavku kontroluje."
Pro praxi to znamená, že je třeba vycházet z podmínek jedné
každé školy nebo školského zařízení. Samo ustanovení § 29
školského zákona velice obecnou formou ukládá, aby školy a školská
zařízení při vzdělávání a s ním souvisejících činnostech
přihlížely k základním fyziologickým a psychickým potřebám žáků
a zajišťovaly jejich ochranu před možnými riziky, zejména před
školními úrazy. Vzhledem k tomu, že zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví účastníků vzdělávání je jednou z prvořadých
povinností vedení škol a školských zařízení je v ustanovení § 30
zákona stanoveno, že konkrétní opatření k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a pracovníků musí být
uvedena ve školních nebo vnitřních řádech. Ve školním nebo
vnitřním řádu proto musí škola nebo školské zařízení zohlednit
tyto základní fyziologické a psychické potřeby žáků a zajistit
jejich ochranu před možnými riziky poškození zdraví, zejména před
školními úrazy.
Oproti předchozí platné právní úpravě je v novém školském
zákoně výrazně posíleno postavení a význam školního a vnitřního
řádu školy a školského zařízení a tím i autonomie jednotlivých
škol a školských zařízení v oblasti stanovení preventivních
opatření v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Ředitel
školy nebo školského zařízení musí proto dbát na to, aby v těchto
školních a vnitřních řádech bylo tedy upraveno vše, co není
výslovně stanoveno právními předpisy, ale je podstatné pro řádný
chod školy nebo školského zařízení zejména pokud se týká výše
vzpomínaných činností, při kterých jsou žáci vystaveni zvýšenému
riziku poškození zdraví a úrazu.
Praktické vyučování
Podle článku 11 metodického pokynu platí, že:
"(1) Při praktickém vyučování musí být pracoviště a jeho
vybavení, včetně pracovního nářadí, v nezávadném stavu a musí
odpovídat požadavkům předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci. Musí být dodržovány bezpečnostní i hygienické
předpisy a ustanovení učebních dokumentů o dělení tříd na skupiny,
odůvodněná bezpečnostními hledisky. Žákům jsou podle potřeby
přidělovány ochranné prostředky.
(2) Pokud se praktické vyučování uskutečňuje v jiné
organizaci, musí být v dohodě, kterou o tom škola s organizací
uzavírá, obsažena mimo jiné i ustanovení o opatřeních k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, včetně poskytování ochranných
prostředků."
Tento článek se týká především bezpečnosti a ochrany zdraví
v případě žáků základních škol při tzv. pracovním vyučování
a v případě žáků středních škol při praxi. Jak jsme si již
zdůrazňovali v minulých číslech našeho časopisu, za bezpečnost
a ochranu zdraví žáků odpovídá zásadně škola nebo školské
zařízení. To je zcela obdobné právní postavení jako v případě
odpovědnosti zaměstnavatele za škodu z titulu pracovních úrazů
nebo nemocí z povolání podle zákoníku práce. Ředitel školy tedy
musí v praxi zajistit, aby pro každý předmět, při kterém je
prováděno praktické vyučování byly vyhodnoceny rizika možného
ohrožení zdraví žáků a aby bylo zajištěno, že veškeré stroje,
přístroje a nářadí budou odpovídat stanoveným požadavkům. I když
školský zákon ani metodický návod, z něhož citujeme výše,
neodkazuje přímo na zákoník práce a jeho prováděcí předpisy, je
však možno konstatovat, že v otázce posouzení bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci se stroji, přístroji a nářadím je třeba
se v praxi inspirovat právě nařízením vlády č. 378/2001 Sb.,
kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání
strojů, technických zařízení, dopravních prostředků, přístrojů
a nářadí. Je to vlastně dnes jediný obecně závazný právní předpis
upravující tuto problematiku. K jeho obsahu možno konstatovat, že
je zpracován sice velice obecně, nicméně tak, aby upravoval pouze
minimální požadavky na bezpečný provoz a používání strojů,
technických zařízení, dopravních prostředků a nářadí s tím, že
zaměstnavatel si samozřejmě může stanovit požadavky další. Pro
praxi jsou nedůležitější ustanovení § 3 a 4. V ustanovení § 3 se
stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání pracovních
zařízení, která jsou společná všem zařízením. Jde zejména
o požadavky na jejich ovládání, spouštění, zastavování, ochranná
zařízení atd. Obecná hranice pro splňování požadavků na bezpečnost
pracovních zařízení je dána zákonem č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve
znění pozdějších předpisů. Tyto požadavky musí splňovat každý
stroj, přístroj nebo nářadí ve školní dílně. Toto nařízení určuje
nezbytná opatření při uvádění pracovních zařízení do provozu,
jejich umístění, instalování, bezpečný přístup zaměstnanců k nim,
jejich spouštění a zastavování i při jejich opravách a údržbě.
Je-li to nutné k ochraně zaměstnanců, stanoví se nezbytnost
vybavení pracovních zařízení ochranným zařízením.
Důležité je také, že toto nařízení vlády stanoví i bližší
požadavky na řádné vybavení a vedení provozní dokumentace
provozního zařízení a kontrolu bezpečného provozu pracovních
zařízení, včetně vedení písemných záznamů o výsledcích kontrol
a jejich archivaci po celou dobu provozu. Pokud tedy má škola
školní dílnu nebo zahradu, kde se žáci účastní praktického výcviku
musí mít i také stanoveny minimální požadavky na bezpečný provoz
všech zařízení, které žákům při tomto výcviku svěřuje.
Pokud se praktické vyučování uskutečňuje mimo školu nebo
školské zařízení u některého zaměstnavatele je situace v podstatě
jednoduchá. Pak se jedná o zaměstnavatele, který se v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí řídit v plném rozsahu
ustanoveními hlavy páté části druhé zákoníku práce a nařízením
vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na
bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení,
dopravních prostředků, přístrojů a nářadí.
S problematikou poskytování osobních ochranných pracovních
prostředků jsme se seznámili v minulých číslech našeho časopisu.
Pokud se týká hygienických limitů, tak je třeba vycházet
z vyhlášky č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky
na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých
školských zařízení, kde jsou zohledněny zejména limity
prostorových podmínek, limity osvětlení, mikroklimatických
podmínek, větrání a zásobování vodou.
Tělesná výchova
Podle článku 12 metodického pokynu platí, že:
"Při výuce tělesné výchovy dodržuje škola platné učební
osnovy, metodické a didaktické zásady. Bezpečnost žáků při tělesné
výchově zajišťuje učitel svou přítomností po celou dobu vyučování.
V nezbytném a výjimečném případě vyučující cvičení dočasně přeruší
a zajistí dozor zletilou osobou. Vydává jasné, přesné a žákům
srozumitelné povely a pokyny, kontroluje bezpečnost a funkčnost
tělocvičného nářadí a náčiní před zahájením cvičení. Přihlíží
zejména k fyzické vyspělosti žáků, k jejich věku a předchozím
zkušenostem. Při pohybových činnostech v přírodních podmínkách je
třeba volit terén a překážky úměrné možnostem žáků. K zařazení
sportovních odvětví, jejichž obsah není v učebních osnovách
podrobně rozveden (netradiční sporty), musí mít učitel povolení
ředitele školy a dodržovat bezpečnostní pravidla i metodické
postupy pro danou věkovou kategorii platné v oblasti školního nebo
svazového sportu."
I zde při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při
vyučování tělesné výchovy je třeba postupovat v souladu se všemi
výše zmiňovanými zásadami, tj. především je třeba vyhodnotit
rizika možných úrazů při této výuce s ohledem na podmínky jedné
každé školy nebo školského zařízení. Učitelé tělesné výchovy jsou
zkušení, takže připomínat jim specielně, že musí před každou
vyučovací hodinou kontrolovat nářadí a náčiní, na kterém nebo
s kterým se bude při hodině cvičit je asi zcela nadbytečné. Je
však třeba připomenout, že tělesná výchova spolu s praktickým
vyučováním je předmět, při kterém dochází podle statistik
k největšímu počtu školních úrazů bez ohledu na to, že by
vyučující něco zanedbal nebo opomenul. Tím máme na mysli především
drobné školní úrazy jako jsou podvrknuté kotníky, natažený sval
apod. Proto musí být o to větší pozornost věnována žákům, kteří
např. momentálně na nářadí necvičí. Učitel musí zajistit, aby
i tito žáci dodržovali kázeň, bez pokynu učitele aby se
nepřemísťovali z místa na místo, nepobíhali po tělocvičně
a nepočínali si způsobem ohrožujícím si vzájemně zdraví.
V okamžiku, kdy učitel musí opustit žáky a přerušit výuku tělesné
výchovy, musí zajistit aby nedošlo ke zranění žáků a musí zajistit
dozor jinou dospělou osobou.
Všichni žáci by měli být učitelem tělesné výchovy seznámeni
s obsahem školního nebo vnitřního řádu školy nebo školského
zařízení a měla by jím být zdůrazněna bezpečnost a ochrana jejich
zdraví. Měli by být upozorněni na rizika možného ohrožení zdraví
svého i ostatních spolužáků.