Stres a krize v osobním a pracovním životě učitele

Vydáno:

V rámci pohledu na učitele jako pomáhajícího pracovníka, součástí jehož práce je navázání a udržování vřelého emočního vztahu, se seznámíme se základními informacemi o stresu a krizi v souvislostech, které nám postupně pomohou lépe porozumět určitým situací, které prožíváme my sami, naši žáci i rodiny, ze kterých pocházejí.

 

Stres a krize v osobním a pracovním životě učitele
Mgr.
Martina
Chmelová,
koučka a lektorka rozvojových programů pro řídící pracovníky školských zařízení a učitele
Stres
Stres je přirozená a nedílná odpověď organismu na podněty a situace vnějšího i vnitřního prostředí těla.
Stresové odpovědi lidského organismu nám pomáhají přežít a zpracovat náročné, zátěžové nebo nebezpečné situace.
Bylo tomu tak od nepaměti. V době fylogenetického vývoje člověka šlo o mechanismy, které primárně umožňovaly přežít, ulovit, rozmnožit se, vytvořit bezpečí pro mláďata (lidské potomky) atd. V dnešní době se jedná také o přežití, i když z jiného úhlu pohledu; jde spíše o přežití s dopadem na kvalitu našeho života.
Přestože se jedná o primárně vrozené reakce, neznamená to, že s nimi nemůžeme pracovat.
Primární reakce je sice automatická, ale následně existuje velká oblast, se kterou již pracovat můžeme
- posilovat svoji odolnost, porozumění, vytvářet a osvojovat si dostatečné nástroje k vlastní podpoře.
Primární stresová reakce
Krátkodobý stres
(eustres) pomáhá zvyšovat náš výkon. V okamžiku konkrétní situace, která je potenciálně nepříjemná, vystupujeme ze své klidové (tzv. komfortní) zóny a překonáváme problém (např. jdeme k zubaři, i když se ho bojíme, jednáme s kolegou, i když máme zcela rozdílné názory na řešení nějaké situace, jsme v konfliktu...). Primárně záleží na motivaci, proč ze své klidové zóny vystupujeme. Co je však důležité,
opakovanými zkušenostmi získáváme prožitek, který nám napovídá, že různé situace nejen přežijeme, ale můžeme je řešit konkrétním způsobem.
Tento proces se formuje od okamžiku narození. Postupně,
zkušeností prožitku, se adaptujeme na nové věci
, a prožité situace nám tedy následně mohou přinášet méně stresu, naučíme se, že nejsou nebezpečné. Nebo si uvědomíme, co nám v takových chvílích pomáhá zvládat vlastní stresové reakce lidského těla s dopadem na zmenšení psychického a fyzického diskomfortu (např. při nástupu do nového zaměstnání, mezi nové děti, kolegy, systém školy - můžeme se cítit nejistě, v chaosu, nepochopení, nevíme, jaké panují zvyklosti; ptáme se kolegů, vidíme a vnímáme, postupně se adaptujeme, učíme; uklidňujeme se a nacházíme nástroje pro uspokojení svých potřeb - zde se jedná o funkční odpovědi na frustraci).
Získáváním nových zkušeností pracujeme se svou frustrační hranicí.
Frustrační hranice
je pomyslná mez, která spouští v lidském organismu reakce typu: „Pozor, děje se něco, co by pro mne mohlo být nebezpečné!“ Následně dochází k aktivizaci neurohumorální reakce našeho těla, což se děje bez vlastního vědomého přičinění. Pro zjednodušení uvedu, že se jedná o reakce
boj (reakce typu A) nebo útěk (reakce typu B)
. Obě dvě mají za úkol „nadopovat“ a připravit organismus k maximálnímu, zachraňujícímu energetickému výdeji. Energie plyne ven z organismu.
Existuje ještě
jedna reakce (typ C), která je velmi problematická, protože nastřádaná energie nejde ven, ale zůstává uvnitř (zamrzne)
. Děje se tak např. v okamžicích traumatických událostí (náhlé úmrtí, dopravní nehoda, násilný čin, nepodnětné a traumatizující rodinné prostředí atp.). Zejména si musíme uvědomit, že reakce typu A a B je viditelná, rozeznatelná, zatímco reakce zamrznutí nikoli. Dotyčná zůstane nevenek klidná, ale nastřádaná energie může následně způsobit problém (rozvoj somatického onemocnění, psychické problémy atd.). Uzamčení energie je nevědomý obranný proces, který dotyčné osobě umožní přežít traumatizující okamžik. Zamrznutí si však může dále žít svým vlastním životem a jeho stopa se objeví časem, např. ve zdravotních problémech nebo funkčních poruchách. Pokud dotyčný vyhledá odbornou pomoc, nemusí ihned dojít k identifikaci situace, která zamrznutí způsobila; klient si prostě nevzpomene nebo záležitosti nedá do souvislosti. (V mnohých zahraničních studiích se ukazuje, že vysoké procento únavových syndromů má svůj podklad v traumatické situaci.)
Současné tělové a celostní psychoterapeutické přístupy umějí reakci typu C i po delší době diagnostikovat a léčit.
Co se při stresové reakci děje v našem těle?
Při
stresu probíhají v našem těle automatické fyziologické reakce
, které mají za úkol připravit tělo na „záchranu“. Například dochází ke změně srdečního rytmu, krev se primárně přesouvá do svalů a mobilizují se energetické zásoby ve svalech, rozšíří se zornice, dech začne být rychlejší a povrchnější atd. Tělo se tedy vlastně připravuje na reakci a mobilizuje síly, které následně vydá (např. otevřu dveře a jdu na zkoušku, na autobusové zastávce vidím někoho podezřelého, utíkám...). Většinu těchto reakcí řídí hormon adrenalin a další sada látek tzv. neurohumorální kategorie.
Tělo se nám snaží pomoci - pokouší se vyřešit problém (zachránit nás).
Protože tato reakce vznikla během vývoje člověka jako druhu a umožnila mu přežít, jsou vrozené reakce zachovány i u dnešního moderního člověka. Jen s tím rozdílem, že neutíká před šavlozubým tygrem, ale mnohdy sám před sebou.
Po fázi aktivace a vyřešení situace dochází k
reaktivaci a tělo a jeho funkce se postupně vracejí do normálu
. Sekrece stresových a aktivačních hormonů ustává, tělo, mysl i emoce se usazují zpět do své klidové hladiny. Opadají tělové reakce, přestáváme cítit strach, úzkost a obavy. A to je důležité si uvědomit!
Jedná se o zcela fyziologickou reakci, kde je fáze uklidnění a stabilizace dotažena do konce. Krátkodobé stresové situace nás posouvají ve výkonu a jsou zcela běžné a normální!
Může být výzvou osvojit si
některé techniky k regulaci stresových spouštěčů
, abychom tělo zbytečně nevystavovali nadměrné zátěži působení stresových hormonů. Opakovaná zkušenost a podpora přinášejí zvyšování adaptace (např. jdu k již známému zubaři, bojím se, ale ne tolik jako při první návštěvě - znám paní doktorku, prostředí, sestřičku, vím, že zubařský zákrok vlastně přežiju a že výkon není tak bolestivý, jako byla má první představa). Pokud posouvám a zvyšuji vlastní frustrační toleranci (trénuji psychickou odolnost), snižuji počet situací, které má psychika vyhodnotí jako nebezpečné.
Znamená to, že s posilováním své odolnosti šetřím kapacitu, energii a zvyšuji výkonost, citlivost, psychickou stabilitu a fyzickou kondici.
Je důležité rozšiřovat vědění o vlastních reakcích a situacích, které je spouští, a následných mechanismech, které nám pomáhají dostat se rychle zpět, nebo nástrojích, které pomohou na situaci nereagovat.
Při pohledu na žáky můžeme vnímat ilustrační stresovou situaci ve třídě např. před testem, písemkou apod. Můžeme si všímat, jak na ni děti úměrně věku reagují - komu se ji daří zvládat a co pro to dělá a komu ne. A kolik síly a energie pro tyto situace děti potřebují!
Proto musí učitel porozumět, co se děje jemu samotnému a jak zvládá své vlastní situace.
I zde platí dvojnásob, že děti nasávají jako houba. Dívají se, jak učitel reaguje a co s příslušnou situací dělá - tím více, čím jsou mladší.
Děti se mohou naučit něčemu novému, jen pokud nejsou ve stresu.
Vysoká hladina stresového hormonu kortizolu snižuje možnost logického uvažování. Pokud na žáka „hřímám“: „Mysli, vždyť je to tak logické“, ale on se bojí, nemůže logicky uvažovat, protože mu to v daný okamžik neumožňuje jeho vysoká hladina kortizolu.
Dlouhodobý stres
Dlouhodobý stres (distres) má obdobné neurohumorální a následné fyziologické reakce jako stres krátkodobý. Metaforicky můžeme
dlouhodobý stres
přirovnat
k trvale nastartovanému motoru auta, které je však zaparkované doma v garáži a nikdy nevyjede
. Jak asi takové auto po několika dnech, týdnech, měsících vypadá?
Při dlouhodobém stresu vzniká
zdraví škodlivé vylučování stresových hormonů
, které dlouho a kontinuálně burcují naši reakci, přestože sedíme v klidu doma na gauči.
Odpověď našeho organismu na stresor je tedy v tomto případě dlouhodobá, může trvat několik dní, týdnů, měsíců, let a mění a ovlivňuje funkčnost lidského těla s dopady na zdravotní a psychický stav člověka. Při dlouhodobém stresu po fázi aktivace nepřichází zklidnění a návrat do klidové hladiny!
Problémy mohou nastávat, pokud
stresová reakce našeho těla dlouhodobě přetrvává
. V důsledku dlouhodobého vylučování stresových hormonů může dojít ke zvýšení krevního tlaku a hladiny cholesterolu, poškozování srdečních a mozkových cév, příliš velké žaludeční sekreci (pálení žáhy), poklesu hladiny pohlavních hormonů (nemáme chuť na sex), mozek začne hladovět po glukóze (máme chuť na sladké a změní se naše stravovací návyky, častěji sáhneme po rychlých cukrech než např. po zelenině, která uvolňuje sacharidy pomaleji). Dochází také k celkovému narušení duševní vyrovnanosti, protože vysoká hladina stresových hormonů neumožňuje relaxaci a uvolnění. Tento stav rovněž klade zvýšené nároky na imunitní systém, který se tak může oslabit a nezajistí dostatečnou obranu proti infekcím a chorobám (je-li člověk stresovaný déle než měsíc, zvyšuje se riziko nachlazení na dvojnásobek).
Spouštěčem dlouhodobého stresu může být:
-
mentální zátěž
- pokud pracujete hlavou a vaší prioritou se stane plnění úkolů doprovázené zahlceností a orientací na výkon, aniž se dostanete nebo opakovaně dostáváte do cíle (nedochází k uspokojení ze splněných úkolů a uzavírání práce);
-
emoční zátěž
- trápíte se, řešíte nebo zpracováváte pro vás složité situace a nedaří se;
-
fyzická námaha
- může se jednat o těžkou manuální práci bez odpočinku, kdy tělo dává svému majiteli opakovaně „vědět“ (chronická bolest zad a krční páteře a dalších částí těla), přetrénování při cvičení, běhu, posilování - to vše bez dostatečné relaxace, regenerace, odpočinku;
-
nevhodné jídlo a potravinové intolerance, alergie
nebo vysoký kaloricky příjem, které neúměrně a dlouhodobě zatěžují organismus.
Těžké, negativní, smutné myšlenky a emoce způsobují stejné neurohumorální reakce organismu s následnými reakcemi těla
- jen sedíte doma, nikam neutíkáte, s nikým nebojujete. Vysoká hladina stresových hormonů tak opět dlouhodobě ovlivňuje nezdravé fungování těla a může rovněž vést k funkčnímu poškození.
Stres dnešní doby obvykle není fyzický, ale symbolický a je zprostředkován vyššími funkcemi mozku. Projevuje se úzkostí, nejistotou, panikou, pocity ohrožení, depresí.
Chronický, dlouhodobý stres mohou vyvolávat nejrůznější situace (např. nepochopení, chaos ve vztazích, společenské klima, konflikty a neshody na pracovišti, problémy v osobních vztazích atd.).
Krize
Krize je takový rozhodný okamžik v našem životě, kdy dochází k nebezpečnému stavu vývoje situace, který může vést až k ohrožení naší integrity nebo existence.
Opět se spouští celková dlouhodobá stresová reakce, jen s tím rozdílem, že do hry nevstupuje jeden stresor, ale celý soubor stresorů. Nástup krize je pozvolný nebo okamžitý.
Psychická krize má svá pravidla průběhu, různě dlouhé trvání, různé příčiny a je definována jako reakce na vnější události, kdy je jedinec neschopen tyto události zvládnout, čelit jim s uplatněním svých obvyklých adaptačních mechanismů a dřívějších zkušeností.
Jako podnět pro vznik krize může sloužit např. úmrtí milované osoby, rozvod, rozchod, onemocnění, dlouhodobá nemoc, konflikty, nepodnětné prostředí, ztráta zaměstnání atd.
Pokusme se krizi vysvětlit pomocí metafory stromu:
Jste na prázdninách, jdete na procházku a vidíte krásnou, velkou a starou lípu. Obdivujete její statný kmen, vůni, květy, odhadujete hloubku a rozsah kořenů. V noci se strhne velká bouřka. Druhý den se jdete kochat „svým“ stromem - a jaké je vaše překvapení. Strom značně poškodila noční bouřka, jeho kmen je v jedné části rozervaný, zásah do koruny výrazný, její část i část celého stromu musejí pryč. Bude velké štěstí, pokud lípa následné ořezání a další úpravu přežije. Za rok se vrátíte a vidíte, že lípa přes velké poškození přežila, část zničeného stromu pomalu začíná obrůstat novými větvemi...
Tato metafora ukazuje, že přes viditelný dobrý stav stromu může přijít neplánovaná těžká situace. Velikost poškození záleží nejen na velikosti „úderu“ zvenčí, ale také úměrně souvisí s vnitřním zdravím, sílou a nastavenými ozdravnými mechanismy.
Žádný z nás není na těžké, složité situace předem připravený. Můžeme však zlepšovat svou psychickou odolnost, zvyšovat a posilovat frustrační toleranci a osvojovat si nástroje pro práci v těžkém období.
V rámci zvládání krize, jsou pomoc/uzdravení zaměřeny na podporu/
obnovu autonomních schopností jedince, mobilizaci zdrojů pro zvládnutí krize
. V případě, že jedinec není schopen zvládat krizi vlastními silami nebo jen s obtížemi, je možné vyhledat profesionální pomoc - krizovou intervenci. (Každý kraj má své krizové centrum a pomoc v něm je klientům poskytována zdarma. Existují i dětská krizová centra.)
Krize má podle Geralda Caplana tyto vývojové fáze:
-
expozice - osoba je konfrontována s nepředvídanými okolnostmi nebo s předvídanými skutečnostmi, ale nezvládnutelnými vlastními adaptačními možnostmi, roste napětí, úzkost;
-
pokusná řešení - postižený se sám pokouší vzdorovat situaci, hledá a ověřuje cesty zvládnutí obtíží, úzkost a napětí přetrvává, hrozí chronicita stavu s trváním i po dlouhé období (např. neuspořádané partnerské problémy se vlečou i několik let atd.);
-
mobilizace vnitřních a vnějších zdrojů - vrchol krize může být překročen, jestliže se daří uskutečňovat konstruktivní kroky, které nejsou v rozporu s objektivní realitou života postiženého; narůstá pocit uvolnění, ustupuje tíseň a pocity bezmoci, obnovují se kompetence.
Na téma krize bychom mohli psát několik samostatných článků.
Je důležité si uvědomit, že krize je přirozenou vývojovou částí našeho života.
Z tohoto úhlu pohledu můžeme krize dělit do nejrůznějších kategorií. Pedagog by měl být seznámen minimálně s tím, co je vývojová krize, separační krize a krize pramenící ze ztráty.
Co je pro krizové a stresové stavy důležité?
Bez ohledu na spouštěč je důležité vědět,
jakým způsobem stres ovlivňuje naše vlastní vnímání, chování a komunikaci
. Jedná se o velkou výzvu pro současné učitele. Dobrou zprávou je, že prostřednictvím nejrůznějších kurzů a nácviků, které jsou součástí DVPP, může pedagog lépe porozumět sám sobě a tím i dětem, se kterými pracuje. Kurzy mohou být zaměřeny na podporu psychické stability, prevenci syndromu vyhoření či komunikační techniky. Vítanou podporou je bezesporu i supervize.
Pomocí těchto nástrojů může docházet ke zvyšování a upevňování dovedností, porozumění a citlivosti.
V letadle si kupř. v případě potřeby nasazuje kyslíkovou masku nejprve dospělá osoba, teprve potom přichází na řadu dítě. V učitelském povolání je to stejné. Nejprve já sám, potom mohu lépe
rozumět dětem, které učím, a pracovat s nimi
.
Příště se budeme věnovat lepšímu pochopení změny chování a komunikačních mechanismů v krizi nebo dlouhodobém stresu. To může kvalitativně ovlivnit pohled na komunikaci s druhými a případně pomoci lépe porozumět a následně pracovat s konfliktními situacemi s dětmi, kolegy a rodiči.
Tip: Jak posilovat svoji adaptaci na stres:
-
pravidelně cvičit, hýbat se, chodit, relaxovat, otužovat se (procházka, kolo, běh atd.);
-
omezovat kofeinové a alkoholické nápoje (zvyšují úzkost a nespavost, přes počáteční úlevu přinášejí větší propad než před požitím nápojů);
-
udržovat dosavadní sociální vazby (úzké vztahy s rodinou a přáteli, mít rodinného zvířecího mazlíčka apod.);
-
dobře a rozumně jíst;
-
udělat si pořádek sám v sobě (práce v supervizi, s koučem, terapeutem...);
-
trénovat úlevové techniky (nácvik relaxace, meditace, autogenní trénink a jiné techniky podporující prevenci a předcházející syndromu vyhoření).
Více na
www.martinachmelova.cz
ZDROJE
-
PEŠKA, O. Jak můžeme pomoci lidem v psychické krizi.
Interní medicína pro praxi
[online]. 2004, č. 3. Dostupné z: http://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2004/03/08.pdf

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Posouzení kvalifikace v případě souběhu více pedagogických pozic
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Přímá pedagogická činnost nad stanovený rozsah
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Nahrávání pedagogů ve vyučování

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování