Střediska výchovné péče

Vydáno: 18 minut čtení

Střediska výchovné péče jsou školská zařízení preventivně výchovné péče. Cílem preventivně výchovné péče je předcházet vzniku a rozvoji rizikových projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje a přispívat ke zdravému osobnostnímu rozvoji dětí. Střediska poskytují podporu dětem, rodičům či jiným osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům.

Střediska výchovné péče
Mgr. et Mgr.
Daniela
Němcová
odborná pracovnice oddělení strategie a analýz MŠMT
Poptávka po psychologických a speciálněpedagogických službách středisek výchovné péče (dále jen střediska či SVP) roste. Ne ve všech územích ČR jsou jejich služby ale dostupné, míra pokrytí v regionech se liší. I proto je prioritou MŠMT pro další období realizace Strategie 2030+ nadále rozšiřovat síť středisek tak, aby se stala služba skutečně dostupnou. Cíl je v novém realizačním plánu školství v
Dlouhodobém záměru vzdělávání ČR na období 2023–2027
. Přednostně bude zájem rozšířit síť v místech, kde služba úplně chybí nebo je vyšší koncentrace dětí s odlišnými projevy chování. Střediska představují významný prvek v systému prevence ohrožení dětí a při podpoře duševního zdraví dětí a mladistvých.
Účel středisek
Podle zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péči, v platném znění1) je účelem středisek poskytovat preventivně výchovnou péči a tím zejména předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dítěte nebo narušení jeho zdravého vývoje, zmírňovat nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již vzniklých poruch chování a přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Střediska poskytují pomoc rodičům nezletilého klienta nebo jiným osobám odpovědným za výchovu při výchově a vzdělávání dítěte a při řešení problémů spojených s péčí o dítě s cílem zachovat a posílit rodinné vazby dítěte a zamezit odtržení dítěte od jeho rodinného prostředí. Dále poskytují služby pedagogickým pracovníkům. Spolupracují se školami, školskými poradenskými zařízeními, s orgány sociálně-právní ochrany dětí, se zdravotnickými zařízeními a dalšími orgány podílejícími se na prevenci a řešení rizikového chování dětí a dospívajících.
Střediska

Související dokumenty

Pracovní situace

Jednání výchovné komise
Školní psycholog na střední škole
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Práva a povinnosti dětí umístěných v zařízení
Opatření ve výchově
Adaptační kurzy
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Individuální výchovný plán
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Jak na modrou velrybu
Ústavní a ochranná výchova
Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy
Výchovné a rodinné skupiny
Diagnostický ústav

Poradna

Třídní důtka - odpověď na dotaz
Lesní školka
Příplatek

Zákony

109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
383/2005 Sb. , kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
333/2012 Sb. , kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Vyhlášky

458/2005 Sb. , kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče