Bezpečnost
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly o výpovědi pro porušení pracovních povinností zaměstnance a dnes se přesuneme k tématu bezpečnosti a bezpečí.
- Článek
Tereza Navrátil Šimonová vystudovala bohemistiku v Olomouci. Jako česká míšenka se od dětství potýká s předsudky a projevy rasismu, o čemž napsala knihu Jako liči. Sama se s nadsázkou popisuje jako „na povrchu docela exotická skořápka, uvnitř ale bílá jako právě nastrouhaný kokos“. V knize zkušenosti s českým „milým“ rasismem mapuje a sděluje světu. Povídali jsme si o tom, jaké bylo vyrůstat v českém školství s odlišnou barvou pleti, jak se předsudky v tomto směru u nás vyvíjely a jak s tím jdou ruku v ruce práva žen a kurzy sebeobrany, které sama pořádá.
- Článek
Digitální technologie jsou často diskutovaným tématem ve školách. Ať už se jedná o mobilní telefony žáků, využívání aplikací ve výuce nebo novou informatiku. Tématem, které se k digitálním technologiím neodmyslitelně váže, je kybernetická bezpečnost, která bývá chápána jako záležitost učitelů informatiky, ICT koordinátorů, případně správců sítí. Svou roli v kybernetické bezpečnosti má však celá škola, a tedy i jednotliví učitelé. V příspěvku si jednotlivé role přiblížíme a řekneme si několik tipů, jak se ke své roli postavit odpovědně.
- Článek
Věděli jste, že domácí násilí se dotýká asi 14 % dětí v České republice? Až dnes půjdete do třídy, s velkou pravděpodobností budou dva nebo tři vaši žáci do těchto procent patřit. Pokud máte štěstí a ve vaší třídě takové děti nesedí, v některé jiné, o patro výš nebo níž, je potkáte téměř s jistotou. Centrum LOCIKA pomáhá pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům proškolit o tématu násilí v blízkých vztazích. Radí učitelům a 20. listopadu v deset hodin dopoledne už několikátým rokem pořádá akci Bubnovačka. I o té jsme si povídali s koordinátorkou Anetou Kuželovou. „Do minulých ročníků se zapojilo více než 22 tisíc lidí, loni se zúčastnilo ke dvěma stovkám škol. Moc nás těší, že většina učitelů hodnotila akci jako velice přínosnou aktivitu s jednoduchým zapojením.“
- Článek
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jak rozvíjet kyberbezpečnostní pozici organizace?
- Článek
V kyberprostoru číhá na každého z nás spousta nástrah. Jste si jistí, že vaši studenti dokážou rozeznat podvodné e-maily nebo SMS? A pokud ano, vědí, jak při jejich obdržení správně postupovat? Kyberhra, vyvinutá Českou bankovní asociací, je to může naučit.
- Článek
Bezpečné prostředí je základ pro efektivní učení žáků a jejich duševní pohodu. To je hlavní poselství kampaně s názvem Bezpečí otevřeno, ve které učitelé a další odborníci přicházejí se svými pohledy na téma psychického bezpečí na školách.
- Článek
Den bezpečnějšího internetu se připomíná ve více než 200 zemích po celém světě, a to vždy druhé únorové úterý. Letos tento den připadá na 7. února a slavíme ho již po dvacáté. Jeho koordinátorem pro Českou republiku je národní Safer Internet Centrum, které spravuje sdružení CZ.NIC.
- Článek
Tento článek vznikal v předvánočním období, kdy v Praze poprvé sněžilo. A to mi připomnělo, že období školních lyžařských výcviků se blíží a s ním i otázky na zajištění bezpečnosti žáků.
- Článek
Devatenáctiletý mladík v říjnu loňského roku z nenávisti vůči LGBT lidem zastřelil dva mladé muže. Teroristickému útoku se mohlo předejít, kdyby si někdo včas všiml, že se mladík radikalizuje. Projekt Commander se snaží rozšířit povědomí o nebezpečí radikalizace dospívajících.
- Článek
Název nového podcastu Národního pedagogického institutu ČR odkazuje k inovacím ve vzdělávání s využitím digitálních technologií, k rozvíjení digitálních kompetencí učitelů i žáků a k nové informatice. A také naznačuje, že digi je in. Anebo není?
- Článek
Za dveřmi ředitelny se odehrávají často nečekané věci. Pojďme se na některé z nich podívat blíže, vysvětlit si postoje vedení školy a hlavně zdůraznit, na co si dát pozor.
- Článek
V roce 1962 se začal psycholog Thomas Gordon ve své práci věnovat rodičům i učitelům. Jeho přístupy se za více než půlstoletí své existence staly jedním z nejúspěšnějších programů pro rozvoj tzv. soft skills a komunikačních dovedností na světě. Škola bez poražených je postavena na jeho myšlence, tedy na tom, že pro vzdělávání hraje klíčovou úlohu vztah učitele a žáka. Právě vztah je chápán jako jeden z nejvýznamnějších faktorů pro předávání znalostí a dovedností. S Janem Vávrou, který u nás vznik Školy bez poražených inicioval, jsme si povídali nejen o jejích principech.
- Článek
Moderní technologie jsou všude kolem nás. Dnes představují již nedílnou součást našich životů a většina z nás si bez mobilního telefonu, počítače či internetu pravděpodobně nedokáže představit ani jediný den. Po mnoha stránkách nám tyto technologie usnadňují život. Mohou nám ho ale také pořádně znepříjemnit, a to tehdy, pokud nebudeme dodržovat zásady kyberbezpečnosti.
Když se bavíme s učiteli o lyžařských výcvicích, často se konverzace stočí na téma bezpečnosti a poučení o bezpečnosti. U všech poučení o bezpečnosti platí, že musí směřovat vůči žákům a musí bezprostředně předcházet školní akci nebo musí být žáci poučeni přímo na školní akci.
- Článek
Za dveřmi ředitelny se často odehrávají nečekané věci. Pojďme se na některé z nich podívat blíže, vysvětlit si postoje vedení školy a hlavně zdůraznit, na co si dát pozor.
- Článek
Pokud jedou děti na výlet spojený s koupáním, je to pro ně obrovská radost. Otázkou zůstává, zda se těší i pedagogický dozor. Žádný přehled pravidel není vyčerpávající a nejlepším řešením případného problému je prevence. Zde je několik rad, které jsme načerpali z dlouholeté praxe s plaváním dětí i s tréninkovým plaváním zkušených plavců.
S novým školním rokem jsme zaměřili obsah digitálních školních infocenter na bezpečnost v dopravě ve spolupráci s Policií ČR a BESIP. Ve vysílání v září spoty s dopravní tematikou a součástí jsou interaktivní testy a kvízy z oblasti dopravní výchovy. Myslíme i na žáky z Ukrajiny, proto budou některé materiály v jejich rodném jazyce. Snažíme se tak přispět jejich integraci v českých školách.
Počet útoků na klienty bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. Škody jdou do stovek milionů a na jednoho poškozeného klienta je to v průměru 161 500 korun. Vyplynulo to z dat České bankovní asociace (ČBA), získaných od jejích členských bank. ČBA proto ve spolupráci s orgány státní správy a s klíčovými firmami českého byznysu spouští rozsáhlou celonárodní vzdělávací kampaň #nePINdej!
- Článek
Události v pražské odborné škole v Michli opět připomněly důležitost tématu bezpečnosti ve školách. Jaké dnes panují v této oblasti na českých školách trendy, jaké mají školy možnosti se zabezpečit a jak to skutečně v praxi dělají?