Digitalizace

  • Článek
Účetní profese prochází zásadní proměnou, kdy technologie, automatizace a digitalizace nahrazují rutinní činnosti, a proto je kladen větší důraz na poradenskou roli účetních. Jak se na tyto změny adaptuje výuka účetnictví na ekonomicky zaměřených středních školách? Výsledky průzkumu mezi pedagogy odhalují nejen trendy ve využívání digitálních prvků ve výuce, ale i překážky, kterým učitelé čelí. Zvládají školy držet krok s praxí?
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
Vede předmětovou komisi informatiky, a tak se implementace revizí a přechodu na novou informatiku na její škole Lenka Blehová účastní v první linii. Pardubické Gymnázium Dašická se nicméně rozhodlo jít vlastní cestou a změny přišly ze sborovny namísto z ředitelny. Také na ně najíždějí postupně, aby se systém nezhroutil a učitelům se vše podařilo zvládnout.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Školství prochází změnami. Digitální kompetence, umělá inteligence, roboti a mnohé další termíny se opakovaně vynořují ze všech koutů. Internet je plný tipů, metodik, nabídek školení, webinářů i konferencí. Co z toho si vybrat? Kolik času je potřeba věnovat tomu, abychom udrželi krok s dobou? A je to vůbec nutné? Kéž by existovalo nějaké řešení. Třeba někdo, kdo by všechno sledoval a pro své kolegy by na míru vybíral jen to, co konkrétně jim ve výuce pomůže naplnit nové cíle. Někdo, kdo by je také motivoval a byl jim oporou. Není třeba zůstávat u přání, protože řešení existuje – ICT koordinátor Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR).
Vydáno: 21. 05. 2024
Je povinnost na konci školního roku tisknout třídní knihy každé třídy, nebo stačí uchovávat v elektronické podobě? Je povinnost na konci školního roku tisknout katalogové listy žáků 9. tříd, nebo stačí uchovávat v elektronické podobě?
Vydáno: 17. 05. 2024
Senátoři schválili poslanecký návrh novely školského zákona, která upravuje digitalizaci přijímacího řízení. V praxi to bude znamenat navýšení počtu škol na přihlášce, snazší přístup k informacím o výsledcích přijímacího řízení a nově také prioritizaci vybraných škol. Návrh novely školského zákona, kterou připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, teď míří k podpisu prezidentovi republiky. Novela bude účinná od 1. 1. 2024, uchazeči se budou moci přihlašovat elektronicky na SŠ už v příštím roce.
Vydáno: 29. 11. 2023
Byly spuštěny webové stránky www.prihlaskynastredni.cz.
Vydáno: 16. 11. 2023
  • Článek
Přestože letos v únoru uplynuly již tři roky od nabytí účinnosti zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby (dále jen „Zákon“), jeho implementace zatím příliš nepokročila. I proto se tým Digitální informační agentury, do jehož gesce tato norma přešla z Ministerstva vnitra ČR, této oblasti začal intenzivně věnovat.
Vydáno: 19. 09. 2023
  • Článek
Komponenta 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy (v gesci MŠMT) má za sebou první rok čerpání finančních prostředků přidělených školám na digitální technologie. Jak postupovat při závěrečném vyúčtování finančních prostředků za rok 2022 na digitalizaci škol a jak bude probíhat metodická podpora?
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Jste facilitátor, pragmatik, nebo manažer? A jak to souvisí s přípravou na cílené rozvíjení digitální kompetence žáků?
Vydáno: 24. 01. 2023
MŠMT pokračujeme v digitalizaci škol a v roce 2023 budou stanoveny další finanční prostředky pro základní školy, střední školy a konzervatoře, které navazují na rok 2022. Podrobné informace obdrží školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí ve Věstníku v únoru 2023 a školy soukromé a církevní ve Výzvě na přelomu března/dubna 2023.
Vydáno: 06. 01. 2023
Sledujte a ptejte se v živé online debatě  těch, kteří už začali. Tentokrát jsme pozvali zástupkyni ředitelky ZŠ Okružní z Mostu Michaelu Šicovou, která je zároveň aprobovanou učitelkou českého jazyka a výtvarné výchovy, pedagožky Annu Ritzovou ze ZŠ generála Z. Škarvady v Ostravě-Porubě a Hanu Zbořilovou z Reálného gymnázia a ZŠ Prostějov. 
Vydáno: 20. 09. 2022
  • Článek
Obdrželi jste finanční prostředky na prevenci digitální propasti? Jak s nimi dále naložit? Jak zřídit mobiliář pro zapůjčování mobilních digitálních zařízení? Kde se inspirovat? Zvýší se touto intervencí digitální kompetence žáků? To vše se dozvíte v článku s konkrétními tipy.
  • Článek
V závěru minulého příspěvku, který byl věnován spisovému plánu (přesněji spisovému a skartačnímu plánu), bylo konstatováno, že připravíme skartační řízení.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Od prvního září mají před sebou základní školy poslední rok příprav na výuku nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků na prvním stupni. Na druhém stupni je třeba začít učit podle revidovaného RVP ZV v informatické a digitální oblasti o rok později. Víte, jakou nabídku podpory má pro vás Národní pedagogický institut ČR?
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Upravit školní vzdělávací program, promyslet náběh výuky i organizační zajištění vč. dělení tříd či využití dvouhodinovek – jen za těmito stručně formulovanými cíli se skrývá množství dílčích úkolů a hodin jednání v širším vedení školy, porad s pedagogickým sborem, hledání konsenzů, řízení, rozhodování, koordinace… Nebuďte na to sami – konzultanti NPI ČR k revizím v oblasti ICT jsou tu pro vás!
Vydáno: 24. 05. 2022
  • Článek
V předchozí části jsme si popsali, jak využít přechodné období, které poskytuje zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci, ve znění pozdějších předpisů (tzv. DEPO), abychom se řádně připravili na tzv. plnou digitalizaci a výkon spisové služby v plně elektronické podobě.
Vydáno: 24. 05. 2022
  • Článek
Digitalizace ve školství pokračuje. Po náročném covidovém období je už i prostor pro vstupní analýzy, strategické plánování rozvoje digitální infrastruktury, nákupy pomůcek k výuce nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí. IT guru jsou připraveni vám s tím pomoci.
Vydáno: 20. 04. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v rámci implementace Komponenty 3.1. Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace zveřejnilo výzvu pro soukromé a církevní školy k předkládání žádostí pro kalendářní rok 2022 o poskytnutí dotací z Národního plánu obnovy na podporu prevence digitální propasti a na nákup digitálních učebních pomůcek pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence. Zdrojem financí je fond Evropské unie – Next Generation EU. Žádosti o dotaci budou moci být podány do 30. 4. 2022!
Vydáno: 04. 04. 2022
  • Článek
Modernizace obsahu vzdělávání v digitální oblasti probíhá takovým způsobem, aby odpovídal dynamice a potřebám 21. století. Strategie 2030+ zdůrazňuje potřebu rozvíjet digitální kompetence a snižovat nerovnosti ve vzdělávání. V rámci revizí RVP pro základní vzdělávání a gymnázia dochází k začlenění nové klíčové kompetence, digitální, a nového vzdělávacího oboru Informatika. MŠMT díky Národnímu plánu obnovy využije finanční prostředky na digitalizaci škol a poskytne jim finance na digitální učební pomůcky a pořízení mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky. Jaká digitální zařízení si můžete z intervence pořídit a kde se inspirovat?
Vydáno: 22. 03. 2022
Článek přibližuje, kam směřuje Česko v oblasti digitálního vzdělávání, jaké má ambice a jaké plány stát pro další období připravuje.
Vydáno: 12. 03. 2022