DVPP
- Článek
Vzdělávání je důležitou součástí každého člověka. Obohacuje a rozvíjí osobní i profesní život jedince a tím významně ovlivňuje kvalitu jeho života a udržuje jeho konkurenceschopnost. Další vzdělávání se týká také pedagogických pracovníků a lze jej realizovat různými formami.
- Článek
Chyby jsou s námi stále a je jen na nás, jak se k nim postavíme. My ve Škole rodu ženského jsme si vybraly poučení a sdílení. Poučení ideálně znamená chyby již neopakovat. A sdílíme je, aby se z nich poučili i ostatní. Dnes představujeme naši další chybu a tou je nezacílené vzdělávání.
- Článek
V předchozím čísle Řízení školy jsem představil analýzu, kterou EDUin vydal v rámci svého pravidelného Auditu vzdělávacího systému. V minulém článku jsem se věnoval podmínkám naplňování Strategie 2030+ jako celku, dnes vám nabízím nezávislý pohled na jednotlivé implementační karty Strategie a zhodnocení efektivity zvolených opatření i způsobu jejich realizace. Jak je naší tradicí, nabízíme i doporučení, co zlepšit, abychom ve druhém implementačním období byli úspěšnější.
- Článek
Cílem článku je zrekapitulovat a stručně okomentovat základní změny, které přináší novela zákona o pedagogických pracovnících a novela školského zákona1). Novela mění zákon o pedagogických pracovnících a školský zákon s účinností od 1. 9. 2023, resp. od 1. 1. 2024.
S účinností od 1. 9. 2023 se další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále jen „DVPP“) realizuje prostřednictvím „forem“ (demonstrativní výčet uvádí § 24 odst. 4 zákona o pedagogických pracovnících). -
- DVPP vedoucí ke zvýšení či prohloubení kvalifikace a jeho financování, akreditace MŠMT.
- Článek
Trauma je slovo, které se v posledních měsících skloňuje především ve spojitosti s těmi, kdo přichází ze zemí zasažených válkou. Mezi našimi žáky jsou ale také ti, kteří mohou být ohroženi domácím násilím či jinými negativními a traumatickými zkušenostmi. Chování takových žáků může okolí vnímat jako nepochopitelné, až náročné.
- Článek
Změny za období květen 2023 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Vyhláška č. 102/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 101/2022 Sb., o...
- Článek
Vybíráte kurz pro vyučující a další pracovníky školy, anebo pro žáky a žákyně? Nabídka je velmi pestrá. Pozvánek na webináře i prezenční setkání, programy „na míru“ a nabídek konzultací máte jistě v mailové schránce desítky. Ale jak si vybrat a jak poznat kvalitní službu?
- Článek
V minulých dílech našeho seriálu jsme se mimo jiné zabývali kompetencemi pracovníků školního poradenského pracoviště. Připomeňme si, že kompetentní pracovník (Hroník, 2006) je charakterizován třemi dimenzemi: může (má konkrétní činnosti vymezené v pracovní náplni), chce (je motivovaný danou činnost vykonávat) a umí (disponuje potřebnými znalostmi a dovednostmi). A právě na poslední dimenzi se v dnešním článku zaměříme – budeme hovořit o vzdělávání pracovníků školního poradenského pracoviště.
- Článek
Víte, co se stane s teplotou ledu, když do něj přidáte sůl? Jestli se zvýší, sníží, nebo zůstane stejná? Já to nevěděla. Nevěděla jsem ani to, že fyzikáři z celé republiky se mohou jednou měsíčně scházet hned ve 29 regionálních centrech a sdílet své zkušenosti i nápady, dělat pokusy a experimentovat. Zadarmo. Vyrobit si pomůcky do výuky nebo si je zapůjčit. S možností si oficiálně rozšířit kvalifikaci. A mimo pracovní dobu. To vše díky organizaci Elixír do škol, s jejíž ředitelkou Ing. Petrou Proškovou jsem měla možnost si popovídat. A kdyby vás zajímala zmiňovaná teplota ledu smíchaného se solí, jak to s ní je, zjistíte v první třetině našeho rozhovoru. Zatím si tipněte! Ale pokud nejste učitel fyziky, myslím, že budete překvapeni stejně tak jako já…
Učitelé i ředitelé tráví poměrně dost vzácného času tím, že se vzdělávají. Neobejdou se bez toho, protože požadavky společnosti na vybavenost občanů se proměňují velkým tempem, a mění se i samy děti. Vzdělávací politika při snaze o zvýšení kvality vzdělávání zavádí do systému novinky a potřebuje se postarat především o to, aby je přijali pedagogové, kteří je mají realizovat.
- Článek
Pedagogové budou mít nově možnost vyhledávat vzdělávací kurzy na jednom recenzním portálu i s relevantním hodnocením. Odborníci z Pražského inovačního institutu (Pii) pracují na novém systému hodnocení vzdělávacích kurzů pro učitele. Měl by jim usnadnit orientaci v široké nabídce a poskytnout souhrnné informace o dalším profesním vzdělávání. Projekt financuje hlavní město Praha, připojí se k němu i Královéhradecký a Liberecký kraj a autoři chtějí oslovit i další kraje v České republice. Podobný nástroj pro hodnocení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) zatím v Česku neexistuje.
Asi nikoho nepřekvapí, že kvalifikace učitelů a jejich průběžné vzdělávání zvyšuje kvalitu pedagogického procesu a tím pádem ve velké míře ovlivňuje dosahované výsledky žáků. Pro to, aby zlepšování pedagogických kompetencí mělo potřebný efekt, je vedle vlastní snahy učitelů podstatná jejich podpora ze strany vedení školy.
Jak je to prosím s DPH u neakreditovaných DVPP seminářů?
Doposud se mi podařilo dohledat výklad, podle kterého jsou akreditované semináře DVPP osvobozeny od DPH, resp. je na ně nulová sazba, ostatní, byť jsou od akreditované vzdělávací instituce jsou daněny 21 %. Ovšem v reálu řada (akreditovaných) vzdělávacích institucí nabízí i neakreditované DVPP semináře s nulovou sazbou DPH s tím, že je to tak v souladu se stanoviskem místně příslušného finančního úřadu, které se však může lišit od stanoviska jiného f. ú. S blížícím se koncem systému akreditací DVPP programů toto vnímám jako velmi netransparentní a potenciálně rizikové. Bylo by dobré mít v této věci jednoznačné stanovisko.
Aktuální informace oddělení podpory pracovníků v regionálním školství, týkající se agendy akreditací v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Dne 24. září 2020 jsme zveřejnili opatření k možnosti změny prezenční formy programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Současně s tím byly aktualizovány podmínky akreditace vzdělávacích programů, které jsou realizovány formou webináře nebo videokonference.
Ve středu 10. února 2021 uspořádala Česká školní inspekce spolu s Národním pedagogickým institutem ČR další z odborných panelů, které jsou pravidelně organizovány v rámci systémových projektů (OP VVV). Na společném jednání pod hlavičkou projektů Komplexní systém hodnocení (KSH) a Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) se setkalo více než osmdesát odborníků z řad ředitelů a zástupců ředitelů škol různých druhů a typů, zástupců zřizovatelů, pracovníků České školní inspekce, Národního pedagogického institutu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy i dalších institucí. Jednání se konalo on-line a jeho tématem bylo „Další vzdělávání pedagogických pracovníků jako inspirativní výzva pro vedení škol“.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci v České republice vydává opatření k možnosti změny prezenční formy programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Zápis
Smlouva o poskytování vzdělávání za úplatu
Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Mzda
Pedagogických pracovník předává dětem / žákům znalosti a dovednosti podle školního vzdělávacího programu s důrazem na jejich využití v praktickém životě. Aby mohl do své práce zahrnovat nové poznatky, musí sledovat aktuální trendy a tedy se neustále vzdělávat. Zatímco termín vzdělávání (pedagogická literatura) zahrnuje především odborné poznatky v daném oboru, termín rozvoj (zákoník práce, ziskové organizace) má širší význam a kromě odborných znalostí klade důraz i na osobnost vzdělávaného.