Fondy
- Článek
České mateřské a základní školy mají poslední příležitost využít finanční podporu z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Tyto tzv. šablony, které školám poskytují peníze z evropských fondů, představují konkrétní možnost, jak školám pomoci zlepšit výukové procesy a vybavit je potřebnými nástroji pro efektivnější vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČŠI) vytipovalo několik oblastí, kde mohou školy tyto finanční prostředky cíleně využít.
- Článek
Zkušenost s vlastními dětmi a současná učitelská praxe na základní škole mě vedou k tvrzení, že prvostupňové dítě může mít v třídním kolektivu dobré postavení bez ohledu na ekonomické poměry, ze kterých pochází, a na úroveň vzdělání svých rodičů. Mladší děti se obvykle kamarádí se spolužákem, který je jim příjemný, je zábavný, nekonfliktní nebo v něčem přínosném vyniká, ať už je to sport, hudba, nebo cokoli jiného. Míru oblíbenosti v třídním kolektivu nijak zásadně neovlivňují jeho školní výsledky ani úroveň materiálního zázemí.
V roce 2022 naše škola skončila ztrátou. V rezervním fondu jsme neměli žádné prostředky. V červenci nám náš zřizovatel poukázal mimořádný příspěvek na úhradu ztráty. Jak mám toto zaúčtovat? V roce 2023 mám po schválení účetní závěrky vytvořený účetní doklad MD 432/D 431.
Jsme nestátní nezisková organizace, škola a máme rezervní fond, do kterého vkládáme zlepšený/zhoršený HV. Nyní ho máme dost vysoký a chceme čerpat na další rozvoj (odměny, nákup nábytku do tříd). Můžeme ho čerpat v průběhu roku, nebo máme počkat, až spadne HV do ztráty a tím snížit rezervní fond? Zřizovatel je církev.
- Článek
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy opět z fondů EU podpoří mateřské a základní školy v celé republice. Ve vyhlášené výzvě Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Šablony III je připravena částka 3 mld. Kč.
Programy podpory ICM v letech 2011 – 2015 byly součástí Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží na léta 2011 – 2015.
- Článek
Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání vyhlásil dne 23. června 2016 velmi žádanou výzvu na šablony pro mateřské a základní školy. Pro realizaci projektů v rámci šablon je vyčleněno 4,5 miliardy korun. Projekty v první vlně šablon mohou realizovat školy bez rozdílu velikosti podle svých potřeb v období 2016–2019.
- Článek
Ráda bych pořídila učitelům do sborovny malou kuchyňskou linku. Stávající uspořádání (mikrovlnka na lednici, konvice na nízkém stolku, nádobí v neodpovídající skříni aj.) je nevyhovující. Lze její pořízení financovat z FKSP (dle § 4 odst. 3 vyhlášky)?
- Článek
Jsme příspěvková organizace zřízená krajem, zaměstnancům přispíváme z FKSP na penzijní připojištění, ale náklady na bankovní poplatky za bezhotovostní převod necháváme proplatit zaměstnancům. Poplatky nesmí být nákladem FKSP a při 70 zájemcích o příspěvek 12x ročně by tento poplatek zatížil rozpočet školy (6 000 Kč). Tento postup máme uveden ve vnitřní směrnici, která je projednána s odborovou organizací. Nyní si jeden zaměstnanec na proplácení poplatku stěžuje a požaduje vysvětlení, na základě čeho jsme to dali do směrnice. Je tento postup nesprávný?
- Článek
Jsme škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Dáváme do výpůjčky 2 třídy ZUŠ, která má stejného zřizovatele. V tomto případě dochází vlastně k refundování nákladů na energie, služby atd. To znamená, že si např. náklady na elektrickou energii snižujeme o náklady, které vznikly ZUŠ. Problém je ovšem se službami, kam dáváme poměrné náklady na mzdu uklízečky, včetně odvodů na sociální, zdravotní, zákonné pojištění a FKSP. Můžeme si tyto refundované náklady na FKSP dávat do přídělu FKSP? (Vždyť např. refundované náklady na sociální pojištění také zůstávají sociálnímu pojištění, i když naše náklady na sociální pojištění jsou o to nižší.) Můžeme si jednoduše nechat refundovanou částku na FKSP v tomto fondu? Ve službách se náklady sníží.
- Článek
Realizace projektů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost pro základní a střední školy pod názvem „EU peníze školám“ již značně postoupila. Proto bude tento článek věnován zkušenostem z administrativních kontrol monitorovacích zpráv a z realizovaných kontrol na místě. Zaměříme se na nedostatky a chyby především ve výstupech jednotlivých šablon, ale také v dalších podkladech, které realizaci výstupů dokládají. Pro příjemce v oblasti podpory 1.5 EU peníze středním školám je tento článek důležitým vodítkem, které jim pomůže vyvarovat se podobných chyb.
- Článek
Čerpání z FKSP PaedDr. Jan Mikáč 1. Je možné z FKSP vyplatit peněžní dar propuštěným zaměstnancům?2. Je možné z FKSP zaplatit odměnu za práci předsedovi ZO ČMOS?3. Je možné...
- Článek
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (dále jen „NAEP“) vznikla v roce 2007 jako součást Domu zahraničních služeb (dále jen „DZS“). Agentura koordinuje evropské vzdělávací programy v české republice a ve svěřených oblastech zprostředkovává čerpání prostředků Evropské unie. Pravidelně seznamuje veřejnost s možnostmi vzdělávání v zahraničí, zejména v Evropské unii. Mezi úkoly agentury dále patří pořádání kurzů a seminářů či propagace českého školství v zahraničí.
- Článek
Dar z fondu kulturních a sociálních potřeb Blažena Petrlíková Příspěvková organizace vede účetnictví, není plátcem DPH, zřizovatelem je město. Ve vnitřní směrnici má organizace pokyn k poskytnutí věcného daru...
- Článek
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Hotovostní výdaje a příjmy z fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) probíhají přes pokladnu školy, protože FKSP vlastní pokladnu nemá. Můžeme vyúčtování těchto výdajů a příjmů z FKSP přes pokladnu školy provádět např. jednou za kalendářní čtvrtletí? Jedná se nám o úsporu nákladů za poplatky z účtu. Stejně tak poplatky a úroky z účtu FKSP, které se také převádějí na účet školy, neboť FKSP tyto náklady nezatěžují.
- Článek
Jsme škola, příspěvková organizace s vlastní školní jídelnou, zřizovatelem je kraj. Přispíváme na obědy a večeře zaměstnanců. Je možné přispívat na ně z FKSP odlišnou částkou?
- Článek
Celková výše darů z FKSP může činit nejvýše 15 % ze základního přídělu. Nevyčerpanou část limitu lze převádět do dalšího roku pro stejný účel, a to nad stanovený limit. Od kterého roku je možné částku takto načítat (toto ustanovení bylo i ve staré vyhlášce z roku 1989)?
- Článek
Jsme základní škola zřízená městem. Nejsme plátci DPH. V příštím roce organizujeme zájezd pro naše zaměstnance do zahraničí. Smlouvu s CK jsme uzavřeli již letos. Letos nám také přijde faktura na částečné zaplacení zájezdu. Může být tato faktura zálohová a následně v roce 2011 vyúčtovaná? V případě, že to nelze, je možno zaplatit fakturu – daňový doklad, třeba jako první splátku odpovídající 40 % celkové částky zájezdu? Popřípadě prosím o radu, jak jinak problém řešit.
- Článek
Dary u příležitosti životního výročí, ukončení pracovního poměru, narození dítěte David Borovec Jsme škola. Existuje možnost uhradit kytičku nebo malý dárek (např. z FKSP) při životním jubileu, ukončení pracovního...
- Článek
Mzdy – fond kulturních a sociálních potřeb, výročí a průměrný výdělek JUDr. Jaroslav Jakubka Jsme základní škola. Zaměstnanci dostávají z FKSP 4 000 Kč k určitým výročím. Má se...