Informační systémy
- Článek
Žádná moderní škola se dnes neobejde bez intuitivního školního informačního systému (ŠIS), který je srdcem administrativní a komunikační struktury vzdělávací instituce. Řídí veškeré aspekty školního života – od správy dat studentů přes komunikaci s rodiči až po hodnocení výsledků a správu rozvrhů. Přestože většina škol v České republice dnes používá nějakou formu ŠIS, mnoho z nich stále spoléhá na zastaralé informační systémy běžící na vlastním hardwaru, které byly kdysi považovány za revoluční. S nástupem cloudových technologií se však situace změnila a školy častěji volí cloud. Zjistěte, jaké jsou klíčové rozdíly mezi školními informačními systémy běžícími na vlastním serveru, a těmi v cloudu a proč je čas na změnu.
Každá škola si musí poradit s jistým množstvím administrativy, osobní dokumentací dětí i zaměstnanců a zároveň komunikací s rodiči. V tom jim mohou pomoci školní informační systémy (ŠIS), které představují moderní a efektivní způsob zpracování informací a rychlý komunikační nástroj jak uvnitř školy, tak mezi školou a rodiči.
- Článek
Pojďme se zamyslet nad některými méně častými oblastmi, které zavádění umělé inteligence (Artificial Intelligence, AI) do našich životů, škol a vzdělávání přináší. Přemýšlíte, jestli je označení umělá inteligence vhodné? Proč se AI stala celosvětovým fenoménem právě teď? Chová se AI opravdu inteligentně? Proč může být výhodné chovat se k chatbotům slušně? Jak AI mění trh práce? A co může přinést seniorům?
- Článek
Z našeho předchozího článku už víte, proč děti plošně nenazývat „závisláky“ a jak jim ke zdravému užívání digitálních technologií pomoci mnohem smysluplněji. Jenže co když se ve třídě závislost opravdu objeví? Přečtěte si, jak ji rozpoznat a jaké kroky podniknout.
- Článek
Přestože letos v únoru uplynuly již tři roky od nabytí účinnosti zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby (dále jen „Zákon“), jeho implementace zatím příliš nepokročila. I proto se tým Digitální informační agentury, do jehož gesce tato norma přešla z Ministerstva vnitra ČR, této oblasti začal intenzivně věnovat.
- Článek
Softwarové společnosti Gordic a VIS Plzeň se dohodly na spolupráci v oblasti digitalizace veřejné správy a vzájemné podpoře. Tento významný krok stvrdili jednatelé Jaromír Řezáč za společnost Gordic a Vladimír Bureš za VIS Plzeň společným podpisem memoranda. Setkání proběhlo v nových prostorách pražské centrály Gordic.
Do škol přinášíme další novinku. Tentokrát cestovatelskou, ve spolupráci se společností Panopro. Jde o virtuální 3D prohlídky zámků, muzeí, škol a mnoha dalších zajímavých míst.
- Článek
Softwarové společnosti Gordic a VIS Plzeň se dohodly na spolupráci v oblasti digitalizace veřejné správy a vzájemné podpoře. Tento významný krok stvrdili jednatelé Jaromír Řezáč za společnost Gordic a Vladimír Bureš za VIS Plzeň společným podpisem memoranda. Setkání proběhlo ve čtvrtek 9. března v nových prostorách pražské centrály Gordic.
- Článek
Je konec listopadu a já se jdu podívat do ZŠ Jižní na pražském Spořilově na projektový den Strojové učení pro děti. O umělé inteligenci (AI) je slyšet ze všech stran a je jasné, že dnešní děti se bez znalostí (minimálně) jejích základů neobejdou.
Každá škola si musí poradit s jistým množstvím administrativy, osobní dokumentací dětí i zaměstnanců a zároveň komunikací s rodiči. V tom jim mohou pomoci školní informační systémy (ŠIS), které představují moderní a efektivní způsob zpracování informací a rychlý komunikační nástroj jak uvnitř školy, tak mezi školou a rodiči.
- Článek
Připravit školu na výuku nového předmětu informatika se na první pohled týká menšího počtu pedagogických pracovníků, než tomu je v případě implementace průřezové digitální kompetence. Ovšem v praxi při řízení změny a rozhodování o jednotlivých krocích musí vedení školy uvažovat o řadě aspektů v těžko oddělitelných souvislostech.
- Článek
V současné době je více zdůrazňován rozvoj žáků v oblasti digitálních technologií. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Cílem revize bylo modernizovat obsah vzdělávání v digitální oblasti tak, aby odpovídal dynamice a potřebám 21. století. V upraveném RVP ZV se zavádí vzdělávací oblast Informatika.
- Článek
Pedagogové budou mít nově možnost vyhledávat vzdělávací kurzy na jednom recenzním portálu i s relevantním hodnocením. Odborníci z Pražského inovačního institutu (Pii) pracují na novém systému hodnocení vzdělávacích kurzů pro učitele. Měl by jim usnadnit orientaci v široké nabídce a poskytnout souhrnné informace o dalším profesním vzdělávání. Projekt financuje hlavní město Praha, připojí se k němu i Královéhradecký a Liberecký kraj a autoři chtějí oslovit i další kraje v České republice. Podobný nástroj pro hodnocení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) zatím v Česku neexistuje.
- Článek
Uplynul divoký a nevyzpytatelný rok, ve kterém se střídala prezenční, distanční i rotační výuka. Možná poprvé v historii českého školství procvičila pedagogy v umění být dobrým učitelem i na obrazovce počítače. Pomocnou ruku učitelům hned zkraje pandemie podal projekt Učíme online, který rozjel webináře Učíme nanečisto zaměřené na sdílení zkušeností mezi pedagogy s online výukou, zorganizoval sbírku počítačů pro potřebné rodiny, pomáhal i s připojením rodin k internetu nebo se zprovozněním technologií k online výuce ve školách. Dobrovolnické koordinátorky webinářů Učíme nanečisto Klára Podpierová
a Kateřina Beranová si chválí hlavně zapojení učitelů v roli lektorů na webinářích a ohlíží se za těmi nejžádanějšími kurzy.