Inovativní metody

  • Článek
Z předmětu, který teď učí, ho při státnicích na vysoké škole vyhodili. Neuměl říct přesně definici dělitelnosti. Možná i to vedlo Tomáše Chrobáka v jeho vlastní pedagogické dráze k inovativním přístupům. A možná to ovlivnilo i náš společný rozhovor, který apeluje na pedagogické fakulty, kde jsou v tuto chvíli budoucí učitelé a učitelky matematiky. „Podstatu vzdělávání vidím v tom, že nám má ukazovat, kde jsou dveře různého vědění. My sami se rozhodneme, do kterých z nich vstoupíme. Studentům matematiky bych přál, aby byl na pedagogických fakultách vždy někdo, kdo jim ukáže dveře Hejného metody a pomůže jim nahlédnout, co je za těmi dveřmi čeká, a pak to už nechá na nich, zda vstoupí či nikoliv,“ říká Tomáš Chrobák, učitel ZŠ a pedagogické fakulty Ostravské univerzity, lektor Hejného metody, vítěz GTP ročníku 2019, autor několika sbírek úloh pro profesora Hejného a usměvavý Ostravák.
Vydáno: 18. 05. 2023
  • Článek
Nové přístupy ve vzdělávání nejsou v malém jihočeském městě častým tématem hovorů. Přesto právě tady proběhl na začátku října festival o současných trendech ve vzdělávacích přístupech s názvem Labyrint vzdělávání. Rodiče, učitelé a vychovatelé dostali v Soběslavi možnost seznámit se s moderními pedagogickými koncepty a přehodnotit obvyklé postupy.
Vydáno: 16. 11. 2022
  • Článek
V dubnu se Česká republika na týden připojila ke (1)). Na několika místech probíhaly workshopy, konference, ateliéry, debaty a další zajímavé události. Společným jmenovatelem byla, jak už z názvu vyplývá, tvořivost, kreativita. Ta by měla být základem, nikoli doplňkem vzdělávání.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Přístupů ke vzdělávání je mnoho, ale ještě více je žáků a studentů. Každý z nich se učí jinak a každému z nich vyhovuje jiný přístup. Tento článek je pojatý jako stručný úvod do jednoho z možných přístupů, do přístupu kognitivního, jenž je využíván ve světě, ale i v České republice.  
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Pokud chcete být v pedagogice in, tak se rozhodně nebudete chlubit tím, že učíte podle učebnice. Učíme přece podle ŠVP, ne podle učebnice. S opovržením se díváme na ty, kteří do svých tematických plánů přepsali obsahy učebnic. Co kdybychom ale měli po ruce učebnice, které jsou založeny na konstruktivistické pedagogice, nabízejí diferenciaci v zadání, a ještě cíleně rozvíjejí klíčové kompetence?
Vydáno: 23. 11. 2021