Kolegiální sdílení
- Článek
Když jsme začínali se společným profesním učením, už jsme měli zkušenosti s tandemy a otevírali jsme hodiny kolegům. Díky projektu Pomáháme školám k úspěchu jsme teoreticky znali i formáty 3S, „lesson study“ a „teachers learning community“ neboli učící se skupiny. Navíc jsme měli podporu v ostatních školách a lokalitách, s nimiž jsme mohli naše cesty sdílet. Zdálo se, že realizovat profesní učení bude snadné, jdeme s učiteli po dobře značené cestě, kterou téměř všichni chtějí… Tak lehké to však nebylo. Něco se nedařilo, něco ano, něco se nedaří dodnes. Ale to, co se daří, je natolik cenné, že bychom krok zpět už neudělali.
- Článek
Na letní škole projektu Pomáháme školám k úspěchu v Hustopečích se sešlo 80 pedagogů z celé České republiky. Stěžejním tématem workshopů a diskusí v pětidenním programu byly dlouhodobé plány na rozvoj gramotností u žáků, které by jim umožňovaly větší sebeřízení při učení.
- Článek
Už více než rok se ředitelé na Kutnohorsku scházejí, aby sdíleli zkušenosti ze své práce a inspirovali se od kolegů. Přibližně jednou měsíčně spolu diskutují o tom, jaké záležitosti právě řeší a co se u nich ve škole osvědčilo, ale sdílí i to, co naopak nefunguje. Ředitelé a ředitelky základních a středních škol se od loňského jara viděli už patnáctkrát. Odděleně se potkávají i lidé z vedení mateřských škol. Kvůli pandemické situaci se schůzky odehrály převážně v online prostředí.
- Článek
Ve škole je nutné, aby spolu vyučující dobře komunikovali a aby byli schopni reflektovat vlastní práci. K rozvoji obojího přispívá kolegiální sdílení profesních zkušeností. Jedná se například o supervizi či intervizi. Řešíte, jaké kolegiální sdílení do vaší školy zavést a jak postupovat? Pomůckou pro vás může být metodika či další výstupy našeho projektu.