Konkurz
- Článek
V letošním roce jsem se rozhodla absolvovat konkurz na ředitelku mateřské školy. Ředitelky mateřských škol nemají mezi odbornou veřejností nejlepší jméno a mluví se o nich někdy jako o někom, kdo je „kategorie sama pro sebe“. Být ředitelkou mateřské školy je naopak jedna z nejdůležitějších prací, které ve školním systému máme. To, jak každé dítě začíná svůj samostatný život hned po rodině a kde se začíná socializovat, je zásadní. Podceňovat ředitelky mateřských škol není dobré a nezaslouží si to.
- Článek
Školství zažívá rok konkurzů – stovkám ředitelů a ředitelek končí funkční období, a zřizovatelé tak mohou vypsat výběrové řízení. Průměrně se přihlásí dva uchazeči, někde dokonce žádný. Potenciální zájemce odrazuje zatížení administrativou, ztráta kontaktu s učením i netransparentní výběr. V důsledku má zájem o vedení školy jen 16 % učitelů, ukázala nová studie (De)motivace učitelů stát se řediteli organizace Učitel naživo.
Ředitel školy je v decentralizovaném českém školství naprosto klíčovou postavou, která má zásadní vliv na podobu a kvalitu vyučování. Ač učí jednotliví pedagogové, je to ředitel, kdo vydává školní vzdělávací program, kdo pedagogy vybírá a následně řídí či motivuje a určuje jejich další profesní vzdělávání.
- Článek
Pokud chce zřizovatel ovlivnit kvalitu svých škol, měl by v nich mít především dobré ředitele. V letošním roce využívají zřizovatelé své právo vyhlásit po šestiletém funkčním období na pozici ředitelů konkurz opravdu hojně. Text problematiku konkurzů shrnuje a nabízí i několik tipů navíc. Článek vychází z online publikace Kápézetka – Průvodce pro zřizovatele škol, kterou vydal EDUin.
- Článek
Petr Hopfinger je ředitelem Základní školy VIA Beroun. Může se opřít o zkušenosti z vedoucích pozic ve třech prestižních pražských gymnáziích i ze spolupráce s Učitelem naživo a Ředitelem naživo. Také se angažuje jako člen školské rady Základní školy Černošice, v obci Černošice byl i členem školské komise. V rozhovoru jsme se z různých úhlů pohledu zaměřili na vysoce aktuální téma ředitelských konkursů.
- Článek
Již přes tři roky je v platnosti novelizovaná vyhláška o náležitostech konkurzního řízení a konkurzních komisích, která přinesla dvě podstatné změny. Došlo ke zvýšení počtu členů konkurzní komise a k jejímu posílení o dva odborníky určené Českou školní inspekcí (měli by mít příslušnou odbornost v oblasti státní správy, organizace a řízení ve školství, v psychologii nebo v personalistice) a současně byla definována konkrétní témata pro vedení řízeného rozhovoru s uchazečem – primárně se má zaměřit na pedagogické aspekty práce ředitele školy, na pedagogickou koncepci, na představy uchazeče o vedení pedagogického sboru i celého pedagogického procesu, na jeho znalosti v oblasti trendů ve výchově a vzdělávání nebo na schopnost koncepčně pracovat v oblasti vzdělávání.
Hlavním cílem této metodicko-výkladové příručky je poskytnout přehledný návod pro administrativně správnou a odborně fundovanou realizaci konkurzních řízení. Naleznete zde i odpovědi na četnější otázky týkající se organizace konkurzních řízení...
- Článek
Fungování ředitele ve škole je pro kvalitu vzdělávání úplně stejně důležité jako působení učitele ve třídě. Je proto dobře, že se otázka výběru a profesního rozvoje ředitelů – a povědomí o ředitelování coby svébytné profesi ve školství – dostává do popředí pozornosti.
- Článek
Dosáhne ředitel školy na každého svého žáka? A jak? To jsou předmětné otázky tohoto letního speciálu a cílem následujícího článku je podívat se, zda jsme schopní to usuzovat předem, již v okamžiku výběru mezi uchazeči v průběhu konkurzního řízení na místo ředitele školy.
Právní předpisy, informace, judikatura
- Článek
Chcete tu „káru táhnout dál“? Mgr. Irena Trojanová Ph.D. ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala v Praze; lektorka a poradkyně v oblasti školství Ač je teprve začátek nového kalendářního roku, je...
Rozhodnutí ucházet se o místo ředitele školy / školského zařízení je rozhodnutí, které zasáhne nemalou měrou do současného života uchazeče a v případě úspěchu i do budoucna. Proto je nesmírně důležité zvážit všechna pro i proti a na konkurz se dobře připravit. V rámci svého rozhodování není od věci promyslet si následující otázky:
Vyhlásit nebo nevyhlásit konkurz na místo ředitele školy / školského zařízení? Otázka, kterou musí zřizovatel důkladně zvážit. Samozřejmě, pokud se jedná o plánovaný odchod ředitele školy nebo o závažné porušení právních předpisů, není důvod váhat. Ale pokud záleží jen na zřizovateli, určitě není od věci hluboké zamyšlení, spolupráce se všemi zúčastněnými osobami a dobré nastavení celého konkurzního řízení. A také se zamyslet nad následujícími otázkami: