Krizová situace

Extrémním klimatickým jevům se nelze vyhnout ani ve školách a školních budovách, proto je nutné znát základní postupy, jak na ně reagovat. Krizové události představují velkou psychickou zátěž pro všechny zúčastněné. Základním pravidlem v krizových situacích je dbát především na ochranu života a zdraví.    
Náhlé nepříznivé události se nevyhýbají nikomu z nás. Může se jednat o zkušenosti s úmrtím či vážným zraněním přes šikanu, pandemii, válku až po katastrofy typu povodně, tornáda a další. Všechny tyto skutečnosti nás ovlivní a mají v případě školy dopad na pracovníky a vedení školy, děti, žáky, studenty, jejich rodiny a blízké, na zřizovatele či obyvatele obce.
Vydáno: 02. 08. 2023
Organizace Cesta domů zve ředitele ZŠ a SŠ a jejich zástupce na seminář věnovaný obtížným tématům, jako jsou úmrtí ve škole nebo úmrtí v rodině žáka. Cílem tříhodinového odpoledního semináře je představit téma úmrtí ve škole z mnoha různých pohledů tak, aby byli ředitelé škol sami schopni si vytvořit vlastní, pro svou školu padnoucí manuál či postup, jak řešit obtížnou situaci.
Vydáno: 21. 04. 2023
  • Článek
Současná doba, změny ve společnosti a v rodinách našich žáků přináší čím dál častěji do škol situace, o kterých můžeme hovořit jako o náročných nebo krizových. V prvním díle jsme se seznámili s obecným rámcem a definicí krize.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Současná doba, změny ve společnosti a v rodinách našich žáků, to vše přináší čím dál častěji do škol situace, o kterých můžeme hovořit jako o náročných nebo krizových. Jsou doprovázeny akutním a výrazným zhoršením psychického stavu žáka nebo je ohroženo jeho bezpečí. Mnohdy tyto situace vyžadují náročná řešení a zapojení externích institucí – OSPOD, Policie ČR, DKC, SVP, PPP aj. Pedagogové tak čelí náročným situacím, které dříve nezažívali a na které nejsou připraveni, protože krizová intervence a práce s žákem s psychickými problémy není běžnou součástí jejich vzdělávání. Přibývají také problémové a konfliktní situace v komunikaci s rodiči.
Vydáno: 18. 10. 2022
  • Článek
Krize ve školní družině... Určitě ji nechceme, ale přesto se tu může objevit - stejně jako kdekoliv jinde. Krize totiž byly, jsou a určitě i budou. Rozhodně to není věc příjemná, na druhou stranu je zvládnutelná. A dokonce ji lze brát jako příležitost. Nevěříte? Pojďme se na to v dnešním článku podívat.
  • Článek
Někdy se stává, že škola zvládne akutní krizovou situaci (zřícení stropu v budově školy, nehoda školního autobusu, vážné zranění, popř. úmrtí žáka nebo učitele) a nechá se ukolébat pocitem, že je tzv. hotovo. Vy coby vedení jste odvedli rozhovory do médií, pedagogové situaci probrali a ustáli v rámci svých tříd, rodiče se vše podstatné dozvěděli na třídních schůzkách. Fyzické škody napraveny, zranění se vrátili z nemocnic, popř. pozůstalí se mohli důstojně rozloučit se svými blízkými. Všem, kdo o to projevili zájem, se dostalo psychologické pomoci. Zájem veřejnosti utichl a vše se jakoby vrátilo do svých kolejí. A najednou se blíží výročí této události a vy nevíte, jak s ním naložit.
Vydáno: 22. 02. 2022
Stala se vaše škola předmětem nežádoucího zájmu médií? V manuálu krizové komunikace naleznete zásady a možnosti krizové mediální komunikace i praktické situace a vhodné reakce na ně.
Vydáno: 22. 02. 2016
Krizový plán není povinnou dokumentací školy nebo školského zařízení. Je doporučen Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studenů ve školách a školských zařízeních (čj. 21291/2010-28) – přílohou č. 14 Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí. Je zaměřen na postup v případě, že se rizika identifikovaná v bezpečnostním plánu naplní.
Vydáno: 10. 05. 2015