Kvalita výuky
- Článek
Komplexní systém podpory škol v oblasti managementu, správy organizace a vedení lidí, pomocná ruka pro zřizovatele, propojování aktérů ve vzdělávání… Tak lze charakterizovat projekt Střední článek podpory, o kterém jsme si povídali s jeho manažerkou Janou Šmíd Winterovou. Jako ředitelka Odboru podpory škol a zřizovatelů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „MŠMT“) řídí, plánuje a realizuje Střední článek podpory, odpovídá za dosažení stanovených cílů, bdí nad jeho rozpočtem, vede celý tým a má na starosti mnoho dalších, pro ostatní leckdy neviditelných aktivit. Projekt, který odstartoval 1. července 2023, zná tedy ze všech úhlů pohledu.
- Článek
V říjnu 2023 vystoupil na konferenci, kterou organizovala nezisková organizace META, o. p. s., profesor Ferre Laevers z univerzity v belgické Lovani. Konference nesla název Cítit se ve škole dobře aneb Wellbeing jako základ vzdělávání nejen vícejazyčných dětí. Profesor Laevers se tématu wellbeingu ve vzdělávání věnuje od 70. let a ve své přednášce a následném workshopu představil českému publiku jak svá pedagogická východiska a koncepty, tak konkrétní nástroje ověřené desítkami let pedagogického výzkumu.
- Článek
V červnu 2022 představila Česká školní inspekce odborné veřejnosti zcela nový metodický portál s názvem Kvalitní škola ( www.kvalitniskola.cz ). Cílem tohoto metodického portálu je maximální podpora škol a školských zařízení, jejich ředitelů a učitelů na cestě ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání, a to zejména s využitím metod, postupů a nástrojů vlastního hodnocení. Metodický portál je tedy základním zdrojem inspirací zejména pro vlastní hodnocení a poskytuje vedení škol a učitelům na jednom místě mnoho relevantních podkladů využitelných při sledování kvality vzdělávání a při aktivitách vedoucích k jejímu zvyšování.
- Článek
Ke konci školního roku 2021/2022 zpřístupnila Česká školní inspekce dvě nové webové platformy. První z nich představuje metodickou podporu pro vedení škol a učitele s cílem nabízet náměty k propojování externího hodnocení s vlastním hodnocením školy a inspiraci pro zvyšování kvality vzdělávání (metodický portál Kvalitní škola). Druhá platforma pak navazuje na specifickou analytickou studii s názvem České školství v mapách a vizualizuje důležitá a různorodá vzdělávací data na úroveň jednotlivých okresů (platforma Vzdělávání v datech).
Cílem Pracovní situace je usnadnit plánování a organizaci činnosti základní umělecké školy v prvním pololetí školního roku 2022/2023.
- Článek
V tomto školním roce publikovali autoři z řad projektu Pomáháme školám k úspěchu sérii textů, které se zabývaly společným profesním učením. Nyní přinášíme text, který shrnuje to hlavní, čemu jsme se v projektu dosud naučili a co současně odpovídá výzkumným zjištěním.
- Článek
Čím komplexnější záležitost řešíme, tím větší přínos má systémový přístup a tím větší roli hraje úroveň kompetence. Těžko si představit kromě vzdělávání jinou oblast, do které by vstupovalo více faktorů a okolností a která by přitom měla tak zásadní vliv. Co tedy může přinést koncept Rosteme (souhrnný popis principů naleznete v Řízení školy 6/21), pokud se chceme s přetížením učitelů skutečně vypořádat?