Malotřídky
- Článek
Malotřídky – v minulosti zejména na vesnicích a menších městech běžný jev, se kterým se setkávali lidé po celé republice. Dnes stále vzácnější situace kvůli zanikání maloměstských škol, neochotě obcí financovat méně navštěvované instituce a zároveň i vzhledem ke stěhování se zpět na venkov, v důsledku čehož se z dříve menších škol stávají školy spádové pro celou oblast. Jedna taková výjimková škola se nachází v Potštátě u Olomouce. Vede ji ředitel Jonáš Gazdík, který říká, že menší počet dětí je vhodný pro budování přívětivé atmosféry, žákům usnadňuje vstřebávání informací a celkově umožňuje navozování pocitu, že jsou učitelé s žáky na jedné lodi.
Registrační brány největšího fotbalového turnaje pro žáky 1. stupně ZŠ, McDonald’s Cupu, se uzavřely. I letos je o již tradiční sportovní událost velký zájem. Do třech kategorií se přihlásilo na 3 000 školních týmů, projekt tak ve svém 24. ročníku rozpohybuje více než tři desítky tisíc dětí v republice.
Prosím o konzultaci ohledně malotřídní třídy zřízené podle paragrafu 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. Rádi bychom otevřeli třídu pro žáky se znevýhodněním, ve které by se vzdělávali žáci 1.–5. ročníku se speciálními vzdělávacími potřebami. Podali jsme žádost, přesto zůstává několik nejasností ohledně výuky. Je vůbec možné mít v klasické škole "malotřídní" třídu? Musí žáci, kteří budou navštěvovat tuto třídu, chodit i do "svého" oddělení školní družiny, nebo je můžeme zařadit do normální třídy ŠD? Musí být upraven školní vzdělávací program? V současné době máme deset zájemců do této třídy z 1.–3. ročníku, kteří splňují předpoklady a mají doporučení z PPP či SPC, včetně žádosti a souhlasu rodičů. Je možné, aby paní učitelka vzdělávala tyto žáky podle školního vzdělávací programu pro jednotlivé ročníky nebo musí být organizace pro tuto třídu jiná? Jsou ještě nějaká specifika, na která si máme dát pozor? Moc se omlouvám, zkoušeli jsme volat i na školy, které mají tyto třídy zavedeny, ale formu "malotřídní" třídy žádná námi oslovená škola nemá a nerada bych, abychom měli něco špatně či na něco důležitého zapomněli.
Dne 7. října 2021 jsem se vzdala funkce ředitelky školy k 31. 12. 2021. Na pozici byl MČ vyhlášen konkurz, ale s dobou nástupu do funkce až 1. 2. 2022. V měsíci lednu bude tedy pověřena vedením školy zástupkyně ředitele. To znamená, že bude vykonávat funkci ředitelky, zástupkyně, třídní učitelky a převezme i „moji vyučovací povinnosti“, tj. 8 hodin – jsme škola I. stupně a třídu vyučujeme vždy společně (ředitelka 8 hodin, zástupkyně 11 hodin). Když už nebudu ve funkci ředitelky, zůstává mi pracovní poměr učitelky ZŠ, avšak zbývalo by mi pouze 8 hodin, které jsem učila dosud. Je právně proveditelné, aby mě pověřená ředitelka pověřila na leden jako svoji zástupkyni? Pokud ne, ukončila bych pracovní poměr i jako učitelka (osm hodin je málo), ale kdo bude ty děti učit? V době, kdy jsem podávala výpověď byl předpoklad, že nový ředitel nastoupí od ledna, a tudíž by žádné volné místo nebylo. Takto vznikl měsíc prodlevy. Jak z toho co nejlépe vyjít?
Zástupci malotřídních škol v Česku požadují, aby se do lavic mohli vrátit všichni jejich žáci bez ohledu na věk nebo třídu.
Jsme malá škola, jednotřídka s jednou pí učitelkou na plný úvazek s nadúvazkovými hodinami a jednou vychovatelkou ŠD. V průběhu minulých tří let jsme přijali opakovaně řetězením pracovních poměrů zástup za učitelku ZŠ,která byla na MD a RD a již nastoupila zpět na své místo. Potřebujeme, aby původně zastupující učitelka mohla učit dále některé nadúvazkové hodiny. Lze nějak ošetřit opětovné uzavření pracovního poměru, abychom se vyhnuli uzavření pracovního poměru na dobu neurčitou? Bývalá zastupující učitelka je nekvalifikovaná a těžko budeme hledat učitelku na 2h týdně. Lze využít nějaké výjimky?
Zajímavý rozhovor s Alicí Kučerovou, elementaristkou a ředitelkou malotřídní základní školy v Přílepích na Kroměřížsku.
Sehnat do venkovské malotřídní školy nového pedagoga je čím dál obtížnější. Důvodem jsou nízké platy a téměř nulové pravomoci kantorů. Problémy mají například v Milavčích na Domažlicku.
Redakce školství, nakladatelství Wolters Kluwer ČR, a. s. pořádají odbornou konferenci
Obecně (nejen pro malotřídní školy) je problematika uzavírání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka popsána v souboru Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
Přehled právních předpisů, metodických materiálů a judikatury
Základní informace
Skutečnosti specifické pro „malotřídní“ školy
Zařazování žáků do tříd
Označování tříd, označování tříd na vysvědčení
Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků
Poskytování poradenských služeb
Poskytování podpůrných opatření
Zástupce ředitele na „malotřídní“ škole
Kumulace funkcí nebo činností v „malotřídní“ škole
Specifické případy stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti
Zvláštní příplatek
Pravidla pracovněprávních vztahů, která musí dodržovat i „malotřídní“ školy.
- Článek
Termín „malotřídní škola“ není oficiálním termínem uvedeným ve školském zákoně nebo souvisejících předpisech a tyto školy nejsou samostatně vykazovány ani ve výkazech Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Jde o neúplné základní školy s alespoň jednou třídou, v níž se děti různých věkových kategorií (různých ročníků) vzdělávají společně. Česká školní inspekce identifikuje malotřídní školy buď jednotlivě při inspekční činnosti, nebo rámcově ze sekundárních údajů uvedených ve výkazech. Podle aktuálních výpočtů České školní inspekce vychází počet malotřídních škol na 1 113, největší zastoupení mají ve Středočeském kraji, Jihomoravském kraji a v kraji Vysočina.