Mentoring
- Článek
K čemu je dobré mít ve škole mentory? Jaký má mentoring přínos pro učitele, školu i žáky? Co dělá mentora mentorem a jaké dovednosti by měl ovládat? Jak se vyhnout vyhoření a posunout se v profesním rozvoji? Přečtěte si rozhovor s Janou Kazíkovou, ambasadorkou mentoringu ve školách.
- Článek
Pokud máte někoho, kdo je ochoten navštívit vaši výuku a sdělit vám, co v hodině viděl, vyhráli jste v kantorské loterii první cenu. A nemůže být zřejmě větší profesní cti, než když se vám dostane stejného pozvání.
- Článek
Na poradě vystoupí ředitel školy a nadšeně oznamuje kolegům: „Rozhodl jsem se pozvat do školy mentora. Bude s vámi pracovat po celý školní rok. Jeho rolí bude vás podporovat v rozvoji vašich pedagogických kompetencí. Bude chodit na návštěvy do hodin, můžete si s ním povídat o všem, co potřebujete k tomu, abyste se cítili v roli pedagoga co nejlépe, abyste se zlepšovali. Na našem interním disku je připraven sdílený dokument s termíny návštěv mentora ve škole, napište se, na všechny se dostane.“
- Článek
Mentoring jako jeden ze způsobů kolegiální profesní podpory mezi učiteli znají zahraniční vzdělávací systémy již delší dobu. Přestože se jedná o skvělý nástroj, jak podporovat profesní růst nejen začínajících učitelů, v českém prostředí jde o poměrně novou metodu. Popularizace efektivního způsobu vzdělávání učitelů, inovování výuky a tím i zvyšování kvality škol byly také cíli mezinárodního projektu MenSI, do kterého se zapojily i české základní školy. Co se díky projektu naučily a jak může mentoring pomoci českým učitelům a školám?
- Článek
Operační program Jan Amos Komenský přinesl, zdá se že bez větší pozornosti pedagogické veřejnosti, nenápadnou, ale podstatnou změnu v čerpání finančních prostředků na další vzdělávání pedagogických pracovníků. Jen pozorní čtenáři si všimli, že se v šablonách Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ nachází věta: „Vzdělávání je možné realizovat formou akreditovaných i neakreditovaných kurzů nebo vzdělávacích programů, stáží, nebo formou supervize/mentoringu/koučinku.“
- Článek
Čím dál častěji se v kontextu přípravy budoucích učitelů a profesního růstu učitelů setkáváme s pojmem mentoring. Ve školství se mentoring postupně prosazoval od 80. let minulého století, a to v přípravném vzdělávání učitelů prostřednictvím provázejících učitelů na praxích, jako součást adaptace začínajících učitelů prostřednictvím uvádějících učitelů, ale také jako forma kolegiální podpory všech učitelů v rámci celoživotního profesního rozvoje. 1) Přínosy mentoringu jsou prokázané, v Česku přesto stále chybí jeho systémové uchopení.
- Článek
Slyšeli jste někdy pojem institucionální mentoring? Nebo benchlearning? Za těmito ve školství poměrně málo známými pojmy se skrývá účinná pomoc pro ředitele škol, pokud chtějí nějakou oblast efektivně zlepšit. Jak se lidově říká: „je zbytečné vymýšlet kolo, to už totiž někdo dávno vymyslel“. Jestliže už někdo prošel určitou trnitou cestou a něco mu funguje, je zbytečné se také popíchat o stejné trny, můžeme se inspirovat, poučit a zlepšovat za pomoci zkušené partnerské školy.