Pozitivní podpora chování (PBIS)
- Článek
Školní prostředí je místem, kde se setkávají různé osobnosti, temperamenty a sociální zázemí. Zatímco někteří žáci jsou přirozeně klidní a disciplinovaní, jiní vykazují náročné chování, které může narušit vyučovací proces a ovlivnit atmosféru ve třídě. Učitelé se tak často ocitají před výzvou, jak zvládat náročné chování a současně podporovat pozitivní třídní klima. V posledních letech získává na popularitě přístup zvaný PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports), což je systém pozitivní podpory chování, který se ukázal jako velmi účinný při řešení těchto výzev.
- Článek
Některé chování a jednání dětí je pro okolí a koneckonců i pro samotné konkrétní dítě velmi náročné a silně zatěžující. Navíc nám je občas skutečně nesrozumitelné. Někdy pak máme až obavy o bezpečí dítěte i druhých dětí, případně dospělých.
- Článek
Tato věta Jany Nováčkové mi kdysi dávno utkvěla v paměti. Neustále se k ní vracím, jak v profesním, tak v osobním životě. Často se mi vybaví v nejrůznějších situacích. A je také základem nového přístupu k chování dětí v našich školách. Pokud si něco z tohoto článku odnesete, měla by to být právě věta z našeho titulku.
- Článek
I v naší škole se každodenně zamýšlíme, jak utvářet příjemné klima, jak podpořit pozitivní myšlení dětí a jak se zachovat v problémových situacích. Nesoustředěnost, neposlušnost, vzdor a následné napomínání s tresty byly na denním pořádku. Ale naše odhodlání a chuť pomoci dětem i učitelům nás přivedlo k České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), která vede projekt pilotní implementace PBIS v České republice.