Přijímání k předškolnímu vzdělávání
- Článek
Zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, je stanovena předškolním zařízením povinnost přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro kontraindikaci. To se netýká předškoláků, kteří plní povinné předškolní vzdělávání.
- Článek
Byť školský zákon1) obsahuje pravidla pro použití správního řádu2) , v praxi se objevuje celá řada nejasných situací, které nastávají zejména po vydání správního rozhodnutí ve věci. Váhat nad správným postupem může ředitel školy jak v případě, kdy ještě rozhodnutí nenabylo právní moci, tak v situaci, kdy sice rozhodnutí již právní moci nabylo, ale došlo ke změně okolností, které odůvodňují vydání nového rozhodnutí s opačným výrokem.
- pro oblast regionálního školství = Je určený jako celek pro všechny školy a školská zařízení a zároveň některé jeho konkrétní části cílí přímo na MŠ, ZŠ, SŠ a konzervatoře a VOŠ.
Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je určen vedoucím pracovníkům tzv. veřejných mateřských škol (O tzv. veřejné škole se mluví, je-li zřizovatelem právnické osoby vykonávající činnost školy stát, kraj, obec nebo dobrovolný svazek obcí. Spádovost se týká pouze škol zřizovaných obcí nebo dobrovolným svazkem obcí a netýká se lesních mateřských škol.) a uvádí přehled nutných i doporučených kroků při přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání, včetně postupu ve správním řízení.
Na veřejného ochránce práv se obracejí rodiče, kteří mluví o neférovosti přijímání dětí do mateřských škol. Často se dotazují, zda je vůbec možné některá kritéria používat. Ochránce se proto v minulosti zabýval kritérii pro přijímání dětí do mateřských škol a rozebral je v doporučení k rovnému přístupu k předškolnímu vzdělávání. Své závěry shrnul ve sborníku stanovisek ochránce pro oblast školství. Blíže se jim věnuje také tento článek.
V průběhu přijímacího řízení na všechny typy škol nepochybně dochází ke zpracování osobních údajů tak, jak je chápe obecné nařízení (GDPR), a to ve značném rozsahu. Při takovém zpracování je proto třeba respektovat kromě zvláštních předpisů i obecné nařízení (GDPR).
Obecně lze konstatovat, že se dítě může vzdělávat současně ve více mateřských školách zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení. To znamená, že podá přihlášku ke vzdělávání v těchto školách, bude přijato a následně od určitého data zahájí v těchto mateřských školách vzdělávání.
V každé jednotlivé mateřské škole se však vzdělávání poskytuje podle pravidel stanovených právními předpisy, resp. v soukromé a církevní mateřské škole i podle pravidel dohodných ve smlouvě.
Pracovní situace se zabývá situací, kdy se na dítě vztahuje povinnost předškolního vzdělávání (dítě, na které se nevztahuje povinnost předškolního vzdělávání, se vzdělává v mateřské škole dobrovolně a na toto vzdělávání se nevztahují pravidla určující dny a rozsah vzdělávání).
Rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání je ve výlučné kompetenci ředitele dané mateřské školy. Jedná se o řízení zahájené na žádost, kterou jménem nezletilého dítěte podává zákonný zástupce. Stejně jako v případě základního či středního vzdělávání i v případě předškolního vzdělávání je dítě vždy přijímáno na dobu celého vzdělávacího cyklu v mateřské škole. Pokud je dítě k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole přijato, má právo v tomto vzdělávání při splnění podmínek stanovených školským zákonem pokračovat. Z právního hlediska je tedy nepřípustné přijmout dítě k předškolnímu vzdělávání pouze na omezenou dobu.