Školní řád
- Článek
Školy poskytují informace téměř každý den. V první části článku autoři ukazují, že:
Jak správně postupovat, pokud od 1. 9. 2024 chceme změnit ve školním řádu způsob používání mobilních telefonů ve škole? Je možné při změně obsahu bodu, který toto upravuje, provést pouze aktualizaci školního řádu a informovat o ní, nebo je třeba vydávat dodatek školního řádu? Musí školská rada schvalovat i případnou aktualizaci? Nedávno jsme prošli hloubkovou kontrolou ČŠI a v průběhu inspekční činnosti jsme školní řád upravovali – inspekcí mi bylo řečeno, že mám udělat pouze aktualizaci a provedla jsem hned bez schvalování. Dle jakého předpisu se která úprava provádí – aktualizace, vydání dodatku? A dle jakého předpisu a kdy je třeba podepsaný informovaný souhlas zákonného zástupce pro práci školní psycholožky se žákem či třídou?
Mateřská škola má ve školním řádu uvedeno, že zákonní zástupci dítěte mají povinnost sledovat zdraví dítěte a vyloučit ho ze vzdělávání, v případě onemocnění a také že odmítne dítě, pokud jeví zřejmé známky přenosné nemoci. Dítě je přijaté do MŠ, dochází do ní, nemá přenosnou nemoc, ale zlomí si ruku, kterou má v sádře. Může dítě docházet se zlomenou rukou do MŠ? Resp. musí MŠ dítě se zlomeninou přijmout? Rodiče chtějí, aby dítě do MŠ docházelo. MŠ má obavu, aby se stav dítěte nezhoršil.
Smí ředitel ve školním řádu zakázat žákům používání mobilních telefonů? Konkrétně zapsat do školního řádu, že mobily budou mít žáci vypnuté ve školních skříňkách? Tedy, že po vstupu do budovy školy je vypnou a dají do skříněk?
- Článek
Začátek nového kalendářního roku nebo začátek druhého pololetí školního roku je často okamžikem, ke kterému se mění, aktualizují interní předpisy školy nebo školského zařízení. Cílem článku je usnadnit školám uvedenou činnost a popsat ustanovení organizačního řádu, vnitřního platového předpisu, školního řádu a vnitřního řádu vyžadující zvýšenou pozornost, a to z důvodu nové právní úpravy nebo častých pochybení v dané oblasti. Článek je určen pouze pro školy nebo školská zařízení v právní formě příspěvkové organizace.
- Článek
Škola by měla být v prvé řadě i v posledku instituce lidská, tedy tolerantní, chápající, vstřícná, odpouštějící. Taková lidskost může sice někdy působit jako slabost a rozvolnění či přímo narušení školního řádu sloužícího efektivnímu učení, některé děti i jejich rodiče ji mohou až zneužívat, ale to by nás nemělo vést k tomu, že ji odmítneme pro všechny ostatní.
- Článek
Nedávná hektická doba často se měnících podmínek činnosti základní školy neumožňovala se systémově věnovat aktualizaci školního řádu a vyjevila jeho dosud skrytá „kritická místa“. Cílem článku je shrnout momenty, ve kterých změněná právní úprava ovlivňuje obsah školního řádu, a popsat některá častá pochybení obsažená ve školních řádech, a tím přispět ke zpracování přehledných, obsahově správných školních řádů bez „izolovaných“ dodatků.
Změny školního řádu vyvolané právními předpisy v roce 2020 a 2022
Mimořádné vzdělávání distančním způsobem a mimořádné ředitelské volno
Ve školním roce 2021/2022 je jediným zdrojem pravidel, která určují získávání podkladů pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení, školní řád. Školní řád nelze „vypnout“ právním předpisem.
V souvislosti se vzděláváním distančním způsobem byl měl ředitel školy přistupovat k obsahu školního řádu systémově a stanovit pravidla získávání podkladů pro hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení za „standardních“ podmínek i speciální, dostatečně konkrétní pravidla upravující získávání podkladů pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků na vysvědčení pro dobu vzdělávání distančním způsobem.
Jak správně postupovat, pokud bych chtěl posunout začátek vyučování z 8:00 na 8:15 či 8:30? Je jasné, že by proběhla debata s učiteli, žáky i rodiči. Je však nutné schválení školskou či pedagogickou radou? Jak jsem pochopil tak: ped. rada je pouze poradní orgán, nikoli závazný, školská rada schvaluje školní řád, ale ten začátek vyučování neuvádí, ten je zmíněn v provozním řádu a ten je jen v mé kompetenci, je to tak?
Jak postupovat v případě, že zákonný zástupce žáka žádá o uvolnění z předmětu, který není tělesná výchova (konečné vyučovací hodiny v rozvrhu - Vv) - důvodem je účast na individuálním tréninku, žák 1. stupeň ZŠ? Zároveň jak postupovat při žádosti o pozdní příchod do výuky ráno dvakrát týdně ze stejného důvodu?
Rád bych se zeptal, jak je to s řády učeben/pracoven. Pokud třídu nazvu nějakou učebnou (např. učebna biologie), i když je to obyčejná třída musím mít řád? Případně, i když je to učebna, která se nějak specializuje (typicky PC) je nutné řád mít?
- Článek
Do funkce ředitele jsem nastupoval mladý, plný energie a nadšení, téměř bez manažerských zkušeností. Během mé pedagogické dráhy jako učitel jsem vždy kladl důraz na výchovu a vzdělávání žáků. A mým hlavním pedagogickým principem bylo „vyzdvihování kladných rysů osobnosti“ a „chybami se člověk učí“. A ve stejném duchu jsem nastavil i klima naší školy.
Právní předpisy, metodika, informace