Školy speciální
- Článek
V červenci 2024 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR informovalo ty, kteří se účastnili připomínkového řízení ke dvěma návrhům na změnu školského zákona z října 2022 a března 2024, že oba návrhy spojilo. Současně uvedlo, že tento spojený návrh na změnu školského zákona nebude obsahovat neposkytování podpůrného opatření asistent pedagoga v základních školách a školních družinách a změny v přijímacím řízení na střední školy do maturitních oborů, tj. oborů s jednotnou přijímací zkouškou. V této části byl už návrh překonán rychlým vývojem událostí kvůli situaci při přijímacím řízení na střední školy, ke kterému došlo na jaře 2023.
MŠMT předkládá příručku a metodické doporučení pro pedagogické pracovníky - Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě ve škole - doporučené postupy pro pracovníky škol.
Jsme soukromé střední odborné učiliště, zřízené jako škola podle § 16 odst. 9 školského zákona, všichni naši žáci mají kombinovanou vadu a jsou přijímáni na základě doporučujícího posouzení školského poradenského zařízení. Jedná se o žáky, u kterých shledáváme, že by bylo vhodné z důvodu jejich znevýhodnění prodloužení délky vzdělávání a rozložení učiva daného ročníku, pokud platné doporučení neobsahuje podpůrné opatření „Prodloužení délky vzdělávání“ dle vyhlášky č. 27/2016, se školským poradenským zařízením (SPC / PPP) prodiskutujeme, dodáme podklady ke zvážení přiznání tohoto podpůrného opatření a žák / zákonný zástupce doloží též žádost ke zvážení tohoto podpůrného opatření. ŠPZ vypracuje nové doporučení, včetně tohoto podpůrného opatření, žák je na konci 2. pololetí běžně hodnocen, numericky či slovně, dle IVP. Je v této situaci potřeba, aby dle § 66 odst. 2 školského zákona byla žákem / zákonným zástupcem podána písemná žádost a následně ředitelem školy vydáno vyhovující rozhodnutí, nebo se jedná o nadbytečný administrativní krok, vzhledem k tomu, že se jedná o podpůrné opatření stanovené v doporučení ŠPZ? V tuto chvíli tyto dva dokumenty procesujeme, ale samozřejmě, pokud by se jednalo o redundantní krok, rádi ho eliminujeme. V případě naší školy se např. v letošním roce jedná o zpracování celkem 17 takových žádostí a rozhodnutí.
- Článek
Na počátku byla snaha seznámit s hlavními riziky internetu též uživatele se zrakovým postižením. Výsledkem je sada tzv. hmatových modelů (někdy označovaných jako haptické), které doplňují úspěšnou knihu On-line ZOO z edice CZ.NIC. Díky spolupráci se společností Prusa Research a její dílnou PrusaLab1) si všechny modely může na 3D tiskárně vytisknout nejen každá škola či organizace pracující s osobami se zrakovým postižením, ale také rodiče, kterým není lhostejné, čemu se jejich děti na internetu věnují.
Snídaňové kluby mají mnoho podob, charakterizují je společná východiska a znaky. Jejich hlavním cílem je snaha o řešení hladu u školních dětí - ať už se u nich objevují z jakéhokoliv důvodu.
Zahrada stojí u samého počátku škol a vzdělávání. Základním archetypem prostoru pro vyučování je totiž obraz učitele a žáků pod stromem. I řada světových náboženství s tímto archetypem pracuje – vzpomeňme na Buddhův strom nebo getsemanskou zahradu. Ostatně v teplém klimatu takové prostředí pro výuku často musí stačit i dnes. Spojení objektu a zahrady bylo obvyklé i u křesťanských kostelů a klášterní zahrady si svůj význam podržely dodnes.
Z důvodu nutnosti zvýšené podpory dětí s těžšími hendikepy ve vzdělávání a celkové podpory jejich rodin v péči zůstávají školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona (tzv. speciální) v provozu i v době mimořádných opatření a omezení provozu škol. Pedagogové speciálních škol se dlouhodobě nacházejí ve velmi složité situaci. Žáci speciálních škol nemají z důvodu různých hendikepů povinnost nosit roušky a většina pedagogů je ve výuce nosit nemůže, protože by jim žáci nerozuměli či se jich dokonce báli. Vzhledem k aktuální pandemické situaci, kdy Česká republika stále drží neslavné prvenství v počtu nakažených na 100 tisíc obyvatel, přičemž aktuální počty stále narůstají, je nutné zajistit dětem i pedagogům adekvátní podmínky a podporu. Obdobné lze analogicky aplikovat i na mateřské školy.
Na provoz škol a školských zařízení se i nadále vztahuje manuál Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke covid-19 (https://bit.ly/3lr1PEU, dále jen „Manuál“), Metodika pro vzdělávání distančním způsobem (https://bit.ly/3eUn2V5) a Metodika Ministerstva zdravotnictví pro nařizování karantény ve školách (https:// bit.ly/36ili3W).
Od pondělí se podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) uzavřou i speciální školy.
Děti se mohou od 1. června 2020 vrátit do speciálních škol.
- Článek
Před prázdninami jste se seznámili s první částí dezinformací o tzv. inkluzi, které publikoval představitel spolku Pedagogická komora na svém blogu. Závěr článku současně obsahoval příslib pokračování – tady je.
Republikové finále třetího ročníku Soutěž a Podnikej přivítalo v pátek 25. ledna 2019 v prostorách KPMG Česká republika 9 finalistů. Ti mezi sebou zabojovali o hodnotné ceny v čele s desetidenní obchodní cestou do Chicaga.
Nabízíme přehled změn, ke kterým dochází ve školním roce 2018/2019 a statistické odhady počtu žáků na jednotlivých stupních škol.
Běžné činnosti, které mnohé děti znají z domova, se žáci Základní školy Komenského v Otrokovicích nově učí ve speciálním cvičném bytě. Škola, kterou navštěvují děti s různým stupněm mentálního postižení nebo s autismem, otevřela takové zařízení jako první ve Zlínském kraji.
V této rubrice naleznete platné kurikulární dokumenty pro speciální vzdělávání a metodickou podporu pro učitele. Zároveň zde naleznete i dokumenty, které již pozbyly účinnost.
Specifické momenty přijetí k základnímu vzdělávání spojenému se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo ve spolupráci s klíčovými ministerstvy, zástupci zaměstnavatelů a odborových organizací Doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smluvního vztahu mezi zaměstnavatelem a žákem střední školy nebo studentem vyšší odborné školy, připravujícím se pro potřeby zaměstnavatele. Přílohou doporučení jsou Dohoda o poskytnutí motivačního příspěvku pro nezletilého žáka a Dohoda o poskytnutí motivačního příspěvku pro zletilého žáka.
Zveme vás na kulatý stůl projektu POSPOLU, který otevře diskusi k financování kvality ve středním odborném vzdělávání. Cílem kulatého stolu je seznámit vás s finančními aspekty návrhů nových prvků odborného vzdělávání na podporu spolupráce škol a irem vzešlých z POSPOLU a získat názory na dané téma.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Vyhlašuje rozvojový program na podporu odborného vzdělávání v roce 2014. Cílem rozvojového programu vytvořit optimální podmínky pro další zvyšování kvality vzdělávání ve středních školách, a to zejména v oborech vzdělání, které lze z pohledu potřeb trhu práce, popřípadě i z pohledu unikátnosti a tradice, považovat v daném území za nenahraditelné.