Školy vysoké
- Článek
Tím, jak se mění doba, se proměňují i profese, které jsou pro středoškoláky a jejich rodiče atraktivní. Kdo z nich nechtěl být kosmonautem, herečkou nebo mistrem světa v ledním hokeji? Ale teď vážně: Zatímco obliba studia ekonomických či právních oborů rok od roku roste, s úbytkem studentů se v dlouhodobějším měříku setkávají profese z oblasti zemědělství či těžkého průmyslu. Některé specifické a do jisté míry exkluzivní vysokoškolské obory si nicméně udržují svou atraktivitu již celá desetiletí, i když se náplň jejich studia proměňuje. Mezi ně patří i nejstarší technicky orientovaný multimediální obor v Československu, který se původně jmenoval Rozhlas – film – televise a vznikl na Fakultě elektrotechnického inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze, kde lze nejen audiovizuální techniku a technologie studovat dodnes.
- Článek
Ve stínu loňských oslav 70. výročí založení Technické univerzity v Liberci (dále TUL; původně od r. 1953 Vysoké školy strojní a textilní) uběhlo v tichosti pro někoho možná překvapivých 30 let od vzniku první české vysokoškolské poradny a podpůrných aktivit pro studující s různými typy zdravotního postižení, funkčních poruch či závažnějších chronických onemocnění.
- Článek
Tématu duševního zdraví u dospívajících a mladých dospělých je v poslední době věnována zvýšená pozornost na všech úrovních školství i ve společenské debatě. Není se čemu divit. Potřebu zabývat se touto oblastí odhalila naplno pandemie covidu-19. Její následky a vypořádávání se s mnohočetnými lockdowny se projevily na populaci dětí a dospělých nejen v oblasti zdraví fyzického, ale především psychického. O tomto tématu jsme jistě všichni zaznamenali více informací v médiích. Obecně vzato také víme, že 50 % duševních onemocnění se projeví již před 14. rokem věku a 75 % duševních onemocnění propukne v mladé dospělosti.
- Článek
Na gymnáziu Open Gate nabízíme studium s mezinárodní maturitou IB (International Baccalaureate), v angličtině vyučujeme většinu předmětů a druhý jazyk studenti volí z němčiny, francouzštiny a španělštiny. Počítáme tedy s tím, že budou po maturitě pokračovat nejen v České republice, ale i v zahraničí. Jako kariérní poradkyně studentům pomáháme jak s výběrem oborů, tak s volbou vhodných zemí pro vysokoškolské studium.
- Článek
Kariérové poradenství na středních školách je téma, které se už tu a tam zmiňuje. Střední školy by neměly problematiku výběru správné vysoké školy podceňovat. Často jsou totiž škola a učitel jedinými, kdo může studentovi poradit a nasměrovat jej, zvlášť pokud v jeho rodině vysokoškoláci nejsou. Přesto mnohé školy a mnozí učitelé toto téma podceňují.
- Článek
Radim Dvořák je jedním z loňských absolventů gymnázia Open Gate v Babicích u Prahy. Studium uzavřel jak českou maturitou, tak i mezinárodní International Baccalaureate, která je často pomyslnou vstupenkou na zahraniční univerzitu. Jako jeden z mála studentů po celém světě dosáhl Radim v IB magické hranice plného počtu 45 bodů. Ze šesti skupin předmětů absolvoval na tzv. high level matematiku, ekonomii a českou literaturu, na standard level pak chemii, angličtinu a globální politiku. Nyní studuje na Trinity College v Dublinu a my jsme se zeptali na zkušenosti s IB i první dojmy z jeho alma mater.
- Článek
Nadace The Kellner Family Foundation otevřela 1. ledna 2023 již 14. grantové řízení pro studenty bakalářských programů na zahraničních univerzitách. I letos přijímá žádosti elektronicky. Formulář musí zájemci o podporu vyplnit v průběhu dvou a půl měsíců a nejpozději do 12. března a vložit do systému i všechny dokumenty potřebné k posouzení žádosti. Přihlášky zástupci nadace posuzují v několika kolech. Nejdříve vyhodnotí informace poskytnuté v přihlášce a vybrané studenty pak pozvou k osobním rozhovorům. Přihlášky jsou hodnoceny velmi individuálně. Komisi zajímá každý jednotlivý příběh studentky nebo studenta, jejich motivace, ambice a odhodlání. Nadace podporuje mladé lidi, u kterých je zřetelné jejich zapálení pro obor a kteří mají svůj profesní sen, k němuž by rádi po návratu ze zahraničí směřovali.
Mohu kolegyni, která má vystudovaný obor speciální pedagog (dosažené bakalářské studium), považovat za kvalifikovanou pro výuku předmětů 1. stupně?
- Článek
Jakým způsobem máme zadávat ve výkazu práce dny, kdy si učitel doplňuje si kvalifikaci (studuje vysokou školu). Toto studium je v zájmu zaměstnavatele.
- Článek
Význam vysokoškolského diplomu doznal za poslední století značných proměn. Diplom získaný na vysoké škole v České republice již neslouží úzké skupině elit k budování či posilování prestiže. Zpravidla již neslouží ani jako „společenský výtah“, který svého držitele spolehlivě posouvá v pomyslném společenském žebříčku směrem nahoru. V zemích, ve kterých došlo k demokratizaci vysokoškolského vzdělání, navíc postupně dochází k erozi i té poslední funkce diplomu jako „pojištění“, které svému držiteli v případě nutnosti poslouží jako záchranná síť. Snad i proto je dobré si připomenout hlavní účel soudobých vysokých škol, jímž má být produkce vzdělanosti ve společnosti.
Může student z vysoké školy zdravotnického oboru přestoupit na vyšší odbornou školu zdravotnickou nebo musí jít cestou přijímacího řízení?
- Článek
Z daného textu je patrné, že snahou redakce není vést rozhovor s cílem prezentovat odlišný postoj ke světu kolem nás. Redaktor Lukáš Doubrava (který se v rozhovoru ptá) je zjevně sympatizantem Petra Hampla a během celého rozhovoru mu nahrává na smeče, kterých protistrana plně využívá k manipulacím, polopravdám a šíření nesnášenlivosti. Terčem dehonestace není tedy jen víra druhého, ale též absolventi humanitních oborů, mladí akademici a dost možná i učitelé, kteří by měli pochopení pro jinakost ve školním prostředí. Protože reakcí zaznělo více, dovolím si upozornit jen na několik očividných narativů, které mají vazbu k prostředí vysokých škol a přípravy učitelů.
Může student vysoké školy zdravotnického oboru přestoupit na vyšší odbornou školu zdravotnickou? Nebo musí jít cestou přijímacího řízení?
Nedávno dokončené šetření Absolvent, realizované souběžně s pilotním ročníkem mezinárodního šetření Eurograduate, ukazuje, že situace na trhu práce je pro absolventy vysokých škol velmi příznivá. Jejich míra nezaměstnanosti se blíží nule, většina z nich pracuje na pozicích odpovídajících jejich vzdělání a nástupní mzdy rostou dokonce ještě rychleji než průměrná mzda ve zbytku ekonomiky. Zaměstnavatelé napříč obory se shodují, že navzdory rozšíření přístupu k vysokoškolskému vzdělávání se stále potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, a vysokoškoláků by dokázali zaměstnat ještě více.
Za posledních deset let se snížil počet středoškoláků o čtvrtinu, výrazně ubylo také studentů vysokých škol. Tyto školy totiž nyní navštěvují populačně slabé ročníky. Naopak přibývá žáků základních škol a výrazně roste i počet dětí ve školkách.
Aktuální ministerské skandály připomněly výnosný byznys s vysokoškolskými pracemi. Stačí několik kliknutí myší, aby se zájemce dostal na stránky firem, které oficiálně nabízející „pomoc“ při jejich vypracování.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání zpestřuje divákům televizní reklamní bloky dvěma novými spoty. Ty je možné aktuálně sledovat na třech nejsledovanějších televizních stanicích České republiky. Začíná tím část dlouhodobé mediální kampaně „Pomáháme pomáhat, učit a bádat“, která je tentokrát zaměřena na prezentaci vědy a vysokého školství, jenž patří mezi klíčové oblasti finanční podpory z operačního programu.
Ministryně školství Kateřina Valachová na dnešním jednání vlády podpořila s výhradami materiál Metodika hodnocení výzkumných organizací a hodnocení programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací (Metodika 2017+) , který předložil místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se dnes setkala se zástupci Vysokoškolského odborového svazu, Studentské komory Rady vysokých škol a České asociace doktorandů. Hlavním tématem jednání bylo navyšování platů pedagogů na VŠ a podmínky doktorského studia. Cílem ministryně Valachové je navyšování platů pedagogů na všech stupních školství, tedy i na vysokých školách, a další formy podpory vzdělávání na vysokých školách. Prioritou pro letošní rok budou lékařské a pedagogické fakulty, protože učitelů a lékařů začíná být nedostatek.
Řídicí orgán OP VVV zveřejňuje dne 16. listopadu 2016 výzvu č. 02_16_038 Pregraduální vzdělávání v prioritní ose 3 OP VVV. Zpřístupnění IS KP14+ pro příjem žádostí o podporu: 16. listopadu 2016 od 10:00. Ukončení příjmu žádostí dle textu výzvy: do vyčerpání alokace nebo rozhodnutí Řídicího orgánu, nejpozději však do 31. května 2017 do 14:00.