Učitel
Nominace do ankety jsou otevřeny. Přihláška je první seznámení poroty s kandidátem. Na prvním dojmu záleží. Nespěchejte a odpovědi na otázky v přihlášce si pečlivě promyslete.
Model přináší nápady i reálné ukázky z různých mateřských, základních, středních i základních uměleckých škol. Hlavním cílem je, aby poskytovaná podpora začínajícího učitele ve škole byla promyšlená a aby bylo...
Škola zakoupila tablety. Co s nimi? Nebojte se, že na nich budou žáci umět líp než Vy. Vy totiž můžete mít úžasného rádce hned vedle sebe!
Ano, Zápisník učitele verze A4 i A5 máme na skladě. Praktický pomocník pro všechny učitele.
- Článek
Mohlo by se zdát, že v matematice je vše dané. Jasná struktura didaktického postupu vedoucí k pochopení matematických zákonitostí a souvislostí. Na první pohled by se dalo očekávat, že práce učitele matematiky vypadá možná takto: „Jednou si to odmakáš a máš hotovo. Pak už budeš všechno dělat pořád stejně.“ Jde to ale i jinak? A pokud ano, jak může práce učitele matematiky vypadat a co to může přinášet? Na následujících řádcích nabízím svou zkušenost a své přemýšlení nad těmito otázkami.
Některé obory, které vyučujeme, mají v RVP předmět Řízení motorových vozidel. Připravujeme žáky k získání řidičského oprávnění T, B, C. Tento předmět učí učitelé autoškoly, kterou jako škola sami provozujeme. Mají tedy pracovní smlouvu jako učitel autoškoly.
Jsou to lidé, kteří vyučovali v soukromých autoškolách. Zajímalo by nás, zda i pro ně platí dvouleté adaptační období, pokud ve školství ještě nepracovali. Tito zaměstnanci vyučují hlavně praktickou část (jízdy a údržbu). Jen minimální část úvazku některých činí výuka teorie. Nic jiného neučí, třídnictví nemají.
Může učitel odmítnout jmenování třídním učitelem, uvádějícím nebo provázejícím učitelem? A jak je to v případě, že se jedná o pozice, ke kterým je potřeba další studium, jako je výchovný poradce nebo metodik prevence?
- Článek
Záměr zastavit další růst počtu pedagogických úvazků, který jsem avizoval na nedávné tiskové konferenci o rozpočtu ministerstva školství, vyvolal u části učitelské a novinářské veřejnosti překvapení a nezřídka nedůvěru. Na základě mezinárodního srovnání ze statistické ročenky OECD o vzdělávání a dat z národních statistik jsem uvedl pro mnohé překvapivý fakt, že české regionální školství je z hlediska počtu pedagogických úvazků vybaveno velmi komfortně.
- Článek
Jak podle nich vypadá dobrý učitel nebo co nejšílenějšího v životě udělali? Nejen na tyto otázky odpovídají vítězové letošního ročníku GTP. První místo obsadil Roman Göttlicher, učitel dějepisu a občanské nauky z frýdecko-místecké střední průmyslové školy, obchodní akademie a jazykové školy. Stříbrnou příčku získala Markéta Mylková, učitelka matematiky ze Základní školy Krnov, Janáčkovo náměstí. Třetí místo patří Tereze Vítkové z pražské Základní školy Trojská. Učitelský měsíčník postupně přinese obsáhlejší rozhovory se všemi laureáty. První z nich si můžete přečíst v tomto vydání, další pak v říjnovém a listopadovém čísle.
S účinností od 1. 9. 2023 se další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále jen „DVPP“) realizuje prostřednictvím „forem“ (demonstrativní výčet uvádí § 24 odst. 4 zákona o pedagogických pracovnících). -
- DVPP vedoucí ke zvýšení či prohloubení kvalifikace a jeho financování, akreditace MŠMT.
Dne 3. 12. 2022 jsme přijali na pozici asitenta pedagoga učitele s úvazkem 0,25. Smlouva byla uzavřena do 31. 1. 2023, neboť jsme s určitostí počítali s tím, že od 1. 2. 2023 přeřadíme tohoto zaměstnance na pozici učitele za kolegyni, která odchází v tomto termínu na mateřskou dovolenou. V původní smlouvě byla sjednána zkušební doba na 25 kalendářních dní. Je možné v tomto případě prodloužit zkušební dobu? Pokud ano, o kolik dní?
- Článek
Ve třeťáku na střední jsem se rozhodla stát se učitelkou. Nebyla jsem spokojená s tím, jak to na naší střední vypadalo, a v učitelství jsem viděla velký potenciál změny. A věřte mi, nejbližšímu okolí jsem své rozhodnutí musela dost vysvětlovat – ano, opravdu na ten peďák chci jít. Ne, není to omyl. A ano, opravdu po peďáku chci jít učit.
Od středy 5. října 2022 mohou žáci základních a středních škol posílat nominace svých oblíbených pedagogů do 30. ročníku ankety o nejoblíbenějšího učitele ČR Zlatý Ámos. Pravidla, jak učitelku nebo učitele přihlásit, jsou od prvního ročníku stejná. Do přihlášky, jejíž formulář je zveřejněn na www.zlatyamos.cz, je potřeba napsat stručnou charakteristiku navrhovaného učitele, popsat jednu společně prožitou příhodu a připojit podpisy sta osob, které s přihláškou souhlasí. Souhlas by měl podepsat i navržený učitel nebo navržená učitelka. Na vyplnění přihlášky je čas do 31. prosince 2022.
- Článek
Již od roku 2005, pouze s „covidovou odmlkou“, se ve Zruči nad Sázavou odehrává významné setkání kytaristů z různých koutů světa. Mezinárodní kytarová soutěž Zruč nad Sázavou 2022, která se letos uskutečnila ve dnech 22.–25. června, byla věnována skladateli, kytaristovi a pedagogovi Milanu Tesařovi.
- Článek
Dovolte mi ohlédnout se o pár měsíců zpět, konkrétně do června 2022, kdy se konala soutěžní přehlídka tanečního oboru základních uměleckých škol, která je pořádána pravidelně každé tři roky. Letos to bylo kvůli koronavirovým zákazům po čtyřech letech a ústřední kolo pak proběhlo právě v červnu v Karlových Varech.
- Článek
V souvislosti s neblahými událostmi na Ukrajině, o kterých jsem se domníval, že se jich naše civilizovaná společnost nemůže nikdy dožít, mě zaujala myšlenka, o niž jsem „zakopl“ v jedné internetové diskuzi, která prý patřila Marii Montessori. Výrok zněl zhruba takto: „Každá civilizovaná lidská bytost touží žít v míru. Jenomže my učitelé neděláme nic pro to, abychom v nastupujících generacích mír podporovali, učili ho, děti k němu vedli a vychovávali.“
- Článek
V červnu 2022 představila Česká školní inspekce odborné veřejnosti zcela nový metodický portál s názvem Kvalitní škola ( www.kvalitniskola.cz ). Cílem tohoto metodického portálu je maximální podpora škol a školských zařízení, jejich ředitelů a učitelů na cestě ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání, a to zejména s využitím metod, postupů a nástrojů vlastního hodnocení. Metodický portál je tedy základním zdrojem inspirací zejména pro vlastní hodnocení a poskytuje vedení škol a učitelům na jednom místě mnoho relevantních podkladů využitelných při sledování kvality vzdělávání a při aktivitách vedoucích k jejímu zvyšování.
CinEd (Cinema Education for Youth) je mezinárodní vzdělávací program pro podporu filmové výchovy. Projekt, který poskytuje nabídku pro absolutní komfort pedagogů, pokud se rozhodnou promítat na dnešní dobu tak trochu jiné filmy žákům a studentům přímo na školách.
Prosím o zodpovězení dotazu, jak postupovat v případě, kdy dítě z MŠ vyzvedává zákonný zástupce (nebo pověřená osoba) a je pravděpodobně v podnapilém stavu (nebo pod vlivem návykových látek)? Jak má učitelka MŠ správně postupovat? Musí x může dítě předat? Pokud má obavy o zdraví a bezpečnost dítěte, jak má postupovat? Jak je to legislativně správně?
Do letošního ročníku akce Pěšky do školy se zatím zapojilo na 200 českých i moravských škol a 60 000 dětí. Školy mohou svou registraci k šestému ročníku akce na podporu chůze...