Žáci s odlišným mateřským jazykem

Uchazeči ze zahraničí mají na žádost nárok na prominutí zkoušky z českého jazyka u přijímací zkoušky. Znalost českého jazyka nezbytná pro vzdělávání v daném oboru vzdělání se ověří rozhovorem, a to v každém oboru středního vzdělání, který je uveden v ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Nové momenty plánu činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence spočívají ve vyhodnocení poskytování poradenských služeb, poskytování informací v podmínkách právní úpravy, která proběhla již v 1. pololetí školního roku 2024/2025 (možnost ...
Vydáno: 16. 12. 202417 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, ...
Vydáno: 18. 11. 202410 minut čtení
Od února roku 2022 do České republiky dorazilo mnoho ukrajinských uprchlíků, včetně řady matek s dětmi, hledajících bezpečí před válkou. Jednou z hlavních výzev bylo zajistit pokračování vzdělávání jejich dětí v českých školách a zvládnutí výuky podle ...
Vydáno: 21. 10. 20245 minut čtení
Už více než dva a půl roku uplynulo od začátku ruské invaze na Ukrajinu a v České republice našlo útočiště přes 23 tisíc mladých Ukrajinců a Ukrajinek ve věku středoškolské docházky. Na české střední školy chodí ale jen méně než polovina z nich. Je klíčové ...
Vydáno: 21. 10. 20244 minuty čtení
Od února roku 2022 do České republiky dorazilo mnoho ukrajinských uprchlíků, včetně mnoha matek s dětmi, hledajících bezpečí před válkou. Jednou z hlavních výzev bylo zajistit pokračování vzdělávání jejich dětí v českých školách a zvládnout výuku podle ...
Vydáno: 22. 9. 20246 minut čtení
Metodický materiál MŠMT aktualizovaný k 1. září 2024 
Vydáno: 26. 8. 2024
Adaptační období v mateřské škole je pro všechny děti klíčové pro přizpůsobení se novému prostředí, rutinám a interakcím s ostatními dětmi i učiteli. Děti s odlišným mateřským jazykem se však navíc setkávají s prostředím jazykově a kulturně odlišným. Často ...
Vydáno: 20. 5. 20247 minut čtení
V dnešní společnosti je běžným jevem, že základní školy navštěvují děti s různými mateřskými jazyky. Tento rozmanitý kulturní kontext přináší mnoho přínosů, ale i výzev. Jak zajistit, aby se tyto děti cítily v rámci školního prostředí plně začleněny, a jak ...
Vydáno: 22. 4. 20248 minut čtení
Přinášíme pokračování seriálu o online kurzu Děti s OMJ v české škole společnosti Člověk v tísni, o. p. s. Minulý měsíc jsme poznali příběh žákyně Oleny, která měla potíže s integrací do kolektivu. Letmo jsme zmínili i jejího mladšího bratra Romana, o ...
Vydáno: 19. 2. 20246 minut čtení
V minulém díle tohoto seriálu, který představuje blíže online kurz Děti s OMJ v české škole organizace Člověk v tísni, o. p. s., jsme se věnovali žákyni třetí třídy Darye, která se potýkala s jazykovou bariérou. Tento měsíc se přesuneme na druhý stupeň a ...
Vydáno: 22. 1. 20246 minut čtení
Děti s odlišným mateřským jazykem se s jazykovou bariérou setkávají dennodenně. Jak jim můžeme ve škole ulehčit situaci? A jak zároveň můžeme usnadnit situaci sami sobě? Nejen o tom pojednává první kapitola online kurzu Děti s OMJ v české škole organizace ...
Vydáno: 13. 12. 20236 minut čtení
Česká společnost se stává stále více multikulturní, což odráží i složení žákovské populace ve školách. Jedním z významných aspektů této skutečnosti je integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen „OMJ“). To přináší nejen výzvy v oblasti jazykového ...
Vydáno: 12. 12. 20238 minut čtení
Člověk v tísni připravil další, rozšiřující online kurz pro ukrajinské asistentky a asistenty pedagoga. Obsahuje kurz českého jazyka zaměřený specificky na školní prostředí a kurz práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole, postavený na ...
Vydáno: 20. 11. 20237 minut čtení
V praxi se školkám osvědčuje využít adaptační plán a zaměřit se na to, aby bylo rodičům jasné, jak bude postupné zvykání dítěte na školku probíhat a jakou roli hrají v úspěšnosti celého procesu oni. V případech, kdy si to rodiče mohou časově dovolit, se ...
Vydáno: 20. 11. 20234 minuty čtení
V praxi se mi osvědčilo několik jednoduchých kroků, které fungují nejen u vícejazyčných, ale u všech nově příchozích dětí. Základem je věnovat dostatečnou pozornost novému dítěti – je důležité, aby se dítě cítilo jako součást kolektivu-, ale zároveň to s ...
Vydáno: 23. 10. 20233 minuty čtení
Setkání rodičů s učitelem v mateřské škole je prvním krokem k budování spolupráce a vzájemné důvěry mezi rodinou a školou. Vzhledem k tomu, že se v současnosti často nejedná pouze o učitele, který nabízí podporu rodičům, ale jedná se o širší síť ...
Vydáno: 18. 9. 20236 minut čtení
Odpovídá Karolina Štajnerová, metodička pro SŠ, META, o. p. s.
Vydáno: 22. 8. 20233 minuty čtení
Dvacet tisíc mladých Ukrajinců ve věku od 15 do 18 let pobývá na území České republiky, kam je vyhnal válečný konflikt zuřící v místě jejich domova. Invaze ruských vojsk na Ukrajině trvá již déle než rok a půl, a zatímco se integrace ukrajinských žáků ...
Vydáno: 22. 8. 20235 minut čtení
Často se na nás obracejí učitelé s prosbou o pomoc při komunikaci s rodiči vícejazyčných dětí. Níže uvádím tipy, které se mi v praxi při spolupráci s rodiči osvědčily.
Vydáno: 21. 8. 20232 minuty čtení

Poznámka k dokumentu