Zahraničí
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo metodický materiál týkající se plnění povinné školní docházky v zahraničí podle § 38 školského zákona. Účelem materiálu je poskytnout základním školám a nižším ročníkům víceletých gymnázií informační podporu pro správný postup při vzdělávání žáka v zahraničí.
- Článek
Program Erasmus+ otevírá dveře do světa zahraničního vzdělávání, které obohacuje nejen žáky, ale i učitele. Díky mezinárodním výjezdům učitelé zlepšují své jazykové a digitální dovednosti, rozšiřují profesní obzory a přinášejí do škol novou inspiraci. Erasmus+ tak podporuje nejen rozvoj jednotlivců, ale i škol jako celku, přičemž klade důraz na evropské hodnoty a mezikulturní porozumění.
- Článek
V globalizovaném světě se stále více ukazuje, že mezinárodní vzdělávání hraje klíčovou roli jak pro žáky, tak pro učitele. Zapojení do mezinárodních projektů přináší pedagogům možnost obohatit své výukové metody, získat nové poznatky a rozvíjet interkulturní kompetence. Jednou z efektivních příležitostí pro mezinárodní partnerství je platforma eTwinning, kterou v Česku spravuje Dům zahraniční spolupráce (DZS). Tento nástroj umožňuje učitelům napříč Evropou propojit třídy a společně pracovat v bezpečném online prostředí na zajímavých projektech.
Uznání odborné kvalifikace je rozhodnutí o tom, zda dotyčná osoba má dostatečné znalosti a schopnosti, aby mohla vykonávat konkrétní povolání nebo činnost. Doloženy mohou být dokladem o formální kvalifikaci (vzdělání a přípravě), dokladem o faktickém výkonu dané činnosti či jiným dokladem. Uznání odborné kvalifikace je nezbytným předpokladem pro výkon regulovaného povolání v případě, že tato kvalifikace byla získána v jiném členském státě Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru nebo ve Švýcarsku.
Naproti tomu znání vzdělání lze využít pro přijetí na další studium v jiné vzdělávací instituci nebo pro dosažení výjimky z povinnosti opakovat studium některých částí programu.
- Článek
Poruchy autistického spektra jsou relativně často řešenou problematikou. Tuto pervazivní vývojovou poruchu poprvé diagnostikoval v roce 1943 v USA Leo Kanner, průkopník dětské psychologie a psychiatrie a doktor na Johns Hopkins Univerzitě. Autismus se projevuje již v ranném dětském věku, v různých formách a tíži podle míry symptomatiky. Dle odborníků dětí s PAS stále přibývá, přičemž příčina není dosud známa a porucha není zcela vyléčitelná. Mnoho rodin ročně si tedy klade otázku, jakým způsobem zajistit svému dítěti trpícímu autismem kvalitní péči a potažmo i celé rodině kvalitní životní úroveň.
- Článek
Exkurze do berlínských lesních školek, podpořená Česko-německým fondem budoucnosti, proběhla poprvé po 10 letech na jaře, nikoliv v lednu, jak bylo dosud zvykem. Počasí je velký šprýmař, kvetoucí stromy a čerstvě zelenou trávu zasypaly sněhové vločky. Ústřední otázkou letošní exkurze byla resilience. Síla zvenku a z nitra – budování odolnosti a udržitelnosti jedinců, komunit a organizací. Letošní výprava odjížděla s posílenými vztahy s německými kolegy, jejichž vřelé přijetí zahřálo navzdory studeným dnům.
- Článek
V článku zjistíte více o možnostech, které EU nabízí (nejen) mladým lidem, a o tom, jak je jejich hlas důležitý pro nadcházející volby do Evropského parlamentu.
První kolo výzev evropských programů Erasmus+ a Evropského sboru solidarity, které spravuje Dům zahraniční spolupráce (DZS), přilákalo nejen dosud nejvyšší počet žádostí o financování projektů zahraničních výjezdů, ale i rozmanité skupiny nových žadatelů. Zájem roste u kulturních organizací a regionálních muzeí, ale také u sociálních či uprchlických center. Rozdělíme mezi ně větší rozpočet než kdy dříve.
- Článek
Program Erasmus+ v sobě neskrývá pouze mezinárodní výjezdy, ač jsou jeho důležitou součástí. Neustále se rozrůstá a s ním i možnosti měnit skrze něj své okolí či komunitu, a to již pro studenty středních škol. Dalším takovým programem, který umožnuje účastníkům být aktivní ve své komunitě, je Evropský sbor solidarity . V článku si přiblížíme, jaké jsou možnosti participace studentů skrze tyto programy. Zodpovíme také, proč je participace důležitá a jaký může mít pozitivní dopad na další život i po dokončení studia.
- Článek
Na Gymnáziu Open Gate nabízíme studium s mezinárodní maturitou IB (International Baccalaureate), v angličtině vyučujeme většinu předmětů a druhý jazyk studenti volí z němčiny, francouzštiny a španělštiny. Počítáme tedy s tím, že budou po maturitě pokračovat nejen v České republice, ale i v zahraničí. Jako kariérní poradkyně studentům pomáháme nejen s výběrem oborů, ale i s volbou vhodných zemí pro vysokoškolské studium.
- Článek
V souvislosti s úvahami o větší ochraně učitelů analyzovala AK Holubová advokáti, jak je upravena ochrana učitelů v jiných státech. Tento článek se zaměřuje na Belgii (Vlámsko). Ta nemá žádné zvláštní zákony, které by cílily výhradně na ochranu učitelů před nežádoucím jednáním, obtěžováním nebo zastrašováním ze strany rodičů, žáků či dalších osob. Nicméně existují obecné zákony a předpisy, které se uplatňují v situacích, kdy se učitelé stávají oběťmi násilí nebo obtěžování.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo metodický materiál týkající se plnění povinné školní docházky v zahraničí podle § 38 školského zákona. Účelem materiálu je poskytnout základním školám a nižším ročníkům víceletých gymnázií informační podporu pro správný postup při vzdělávání žáka v zahraničí.
- Článek
Podle článku č. 33 Listiny základních práv a svobod1) mají občané České republiky právo na bezplatné základní a střední vzdělávání. Naplňování tohoto práva v praxi je ale diskutabilní. Ano, většina žáků nemusí platit v základních školách školné, od jejich rodičů jsou ale vyžadovány různé příspěvky na pomůcky, pracovní sešity nebo i učebnice, placené jsou často také různé povinné školní výlety a akce, platí se za účast na školách v přírodě. Aby se dítě dostalo do školy, musí mu mnozí rodiče zaplatit lístek na hromadnou dopravu, aby nesedělo na odpoledním vyučování hladové, platí rodiče školní obědy. S rostoucí chudobou českých rodin přitom pro stále větší množství domácností už nemusí být samozřejmé, že rodiče žáka budou mít na všechny tyto náklady dostatečné prostředky.
- Článek
Partnerství pro vzdělávání 2030+ a PAQ Research spolupracovali na přípravě a vydání studie Role zřizovatele školy v zemích s vynikajícími vzdělávacími výsledky a rovnými šancemi. Autorský tým, který tvoří Karel Gargulák, Štěpán Kment, Michal Ostrý a Vladimír Srb, ve studii mapuje roli zřizovatelů – obcí či úřadů – v Estonsku, Finsku, Nizozemku a Kanadě. Tento článek zprostředkovává, co autoři zjistili o fungování místní školské správy ve čtyřech zemích, jimž se daří dosahovat vyšší úrovně vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí dětí než v České republice.
- Článek
Během týdenní studijní cesty Partnerství pro vzdělávání 2030+ do Estonska a Finska jsme tuto větu zaslechli hned několikrát. Je to zřetelný odraz hlubokého společenského závazku vůči budoucím generacím, který jsme mohli vidět a cítit doslova na každém kroku naší cesty. Každý jeden den nám naskytl bezprostřední pohled na vzdělávací systémy zemí, které mají vzdělávání zakořeněno jako hlavní celospolečenskou hodnotu.
- Článek
Pracovní cesta ve svátek Na zahraniční výjezd se žáky vyjely jako doprovod tři zaměstnankyně. Začátek cesty připadl na pondělní svátek 1. 5., odjezd v 17:00. Pro jednu z nich není...
- Článek
Pokud žáci vyjíždějí do zahraničí na zájezd, pojištění není zahrnuto v zájezdu, připojišťují se sami. Co vše doporučujete zahrnout k pojištění (např. úraz, odpovědnost za škodu)?
- Článek
Během červencové cesty po východním pobřeží Austrálie jsem jako učitelka neodolala a do cestovního itineráře jsem zařadila i jednu „školskou“ zastávku. Tou zastávkou byla Ringwood Secondary College na okraji Melbourne – škola, kterou jsem měla možnost navštívit už před deseti lety, když jsem ještě studovala na střední. Už tehdy mě výuka na školách v zahraničí fascinovala a nyní, kdy sama učím, mě fascinuje o to víc. Doteď si pamatuji moment ze své návštěvy hodiny angličtiny, na které se studenti zabývali tématem „proč lidé vlastně chtějí žít“. Navyklá na obsah hodin českého jazyka u nás jsem si překvapeně kladla otázky typu: Kde jsou ta gramatická cvičení? Kde jsou pětiminutovky? A jak to, že tady všichni tak volně diskutují?
- Článek
Střední pedagogická škola Futurum, s. r. o., zaštituje projekt Erasmus + Connecting European schools through VR classrooms, do kterého jsou zapojeny další dvě mezinárodní školy, a sice v Anglii Greater Brighton Metropolitan College a ve Finsku Kaurialan lukio.
- Článek
Již od roku 2010 spolupracuje Odbor informatiky Krajského úřadu Kraje Vysočina s tchajwanskými partnery, například Institutem pro informační průmysl, na různých technologických projektech zaměřených na implementaci inovací v podmínkách veřejných služeb. V rámci spolupráce tak byla řešena například aplikace systému elektronického objednávání do ambulancí krajem zřizovaných nemocnic (eAmbulance, 2010–2021), využití multimediálních průvodcovských systémů pro krajská muzea (Muzeum4U, Pruvodce4U, 2014–2020) či systémy na sledování energetických úspor (2016–2020). V roce 2015 byl poprvé připraven koncept benefitu pro nejaktivnější středoškoláky z krajských průmyslových škol v podobě organizace technologické znalostní cesty na Tchaj-wan.