Adaptační období je rozhodující etapou, která ovlivňuje pedagogickou kariéru každého začínajícího učitele. Významně působí na to, zda začínající učitel zůstane nejen v dané škole, ale také v českém školství. Pravidelná a systematická podpora ve škole pomůže začínajícímu učiteli zorientovat se v roli v učiteli, ztotožnit se s ní, uvědomit si svou vlastní profesní vizi i další směřování.
V rámci projektu SYPO vznikly ve spolupráci s MŠMT, Učitelskou platformou a Začni učit! následující materiály určené k podpoře nejen začínajících učitelů. V projektu SYPO preferujeme spolupráci v tzv. triádách a pozornost tedy věnujeme nejen podpoře začínajících učitelů, ale také uvádějícím učitelům a členům vedení škol.
Jednotlivé publikace jsou určeny:
- začínajícím učitelům - ke stažení ZDE
- uvádějícím učitelům - ke stažení ZDE
- vedení školy - ke stažení ZDE
Hlavní cíle materiálů
- Usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
- Nabídnout uvádějícím učitelům doporučení a dobrou praxi s možností přizpůsobit práci se začínajícím učitelem podmínkám konkrétní školy i osobnostním předpokladům.
- Připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
E-learning
Kromě výše uvedených dokumentů můžete využít také e-learningy, na které je okazováno v příručkách a které jsou opět určeny jednotlivým aktérům adaptačního procesu podílejícím se na úspěšné adaptaci začínajícího učitele.
- E-learning Začínající učitel a adaptační období ZDE
- E-learning Uvádějící učitel a adaptační období ZDE
- E-learning Vedení školy a adaptační období začínajícího učitele ZDE
Zvolte si e-learning podle vaší role v adaptačním procesu. Po přihlášení obdržíte e-mail s odkazem na přístup do prostředí LMS Moodle včetně přihlašovacího klíče. V e-learningovém prostředí pak najdete všechny materiály, a to jak pro začínající a uvádějící učitele, tak pro vedení školy. Materiály jsou nabídkou témat a je možné je libovolně procházet dle potřeb. Neobsahují žádné úkoly či povinnosti, jedná se pouze o dobrovolné aktivity. Naším cílem je zejména nabídnout inspiraci pro podporu začínajících učitelů.