Založení a rozjezd školy #8: Ředitel školy a jeho vztah se zřizovatelem

Vydáno: 9 minut čtení

Osmý díl seriálu, jenž nabízí nahlédnutí do života malých neveřejných škol, které zpravidla vznikly v posledních deseti letech, bude monotematicky věnován středobodu všeho dění – řediteli. Přesněji jeho roli, kompetencím a především vztahu se zřizovatelem školy. Pětice ředitelek a ředitelů z různých a mnohdy velmi odlišných škol popisuje svou aktuální pozici. Krom jejího vymezení vůči zřizovateli nás nechávají nahlédnout také do dalších dílčích témat. Na jakých principech jsou budovány vztahy v rámci školy? Jakou roli hraje v životě školy školská rada? Jakými způsoby zapojují do rozhodování svůj tým?

 

Ředitelka, spolek a proměna rolí
Do tématu vztahu ředitele školy a jejího zřizovatele vstupujeme v roudnické Základní škole SMART. „Zřizovatelem školy je zapsaný spolek, který dále zastřešuje dětskou skupinua jazykovou školu. Tyto instituce jsou samostatné, ale existuje mezi nimi jistá synergie. Členové spolku dohlížejí na činnost školy formálně prostřednictvím spolkových orgánů a mnozíi neformálně jako rodiče, zaměstnanci nebo členové školních orgánů. Spolek nedisponuje žádnými finančními prostředky ani personálními kapacitami, prostřednictvím kterých by mohl podpořit chod školy, případně převzal některé administrativní nebo provozní povinnosti,“ vysvětluje ředitelka školy Klára Koubská a k popisu situace přidává časové hledisko: „Po pěti letech fungování je funkce spolku v souladu se stanovami primárně kontrolní. V úvodních náročných letech byla ale role čl

Související dokumenty

Pracovní situace

Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zajištění personalistiky ve škole
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Práva a povinnosti ředitele zařízení
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Vedení porad
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Školská rada z pohledu legislativy

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy

Články

Založení a rozjezd školy #1: Proč?
Založení a rozjezd školy #5: Financování
Založení a rozjezd školy #6: Žáci
Založení a rozjezd školy #7: Rodiče
Založení a rozjezd školy #3: Do rejstříku!
Založení a rozjezd školy #9: Výběr ředitele
Založení a rozjezd školy #10: Překážky na cestě
Založení a rozjezd školy #4: Učitelé, vychovatelé, asistenti, ...
Založení a rozjezd školy část 2: Do rejstříku, nebo ne?