Adaptace

  • Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
  • Článek
Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
Hlavním cílem materiálu je usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
Vydáno: 15. 10. 2024
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
Vydáno: 15. 10. 2024
Model přináší nápady i reálné ukázky z různých mateřských, základních, středních i základních uměleckých škol. Hlavním cílem je, aby poskytovaná podpora začínajícího učitele ve škole byla promyšlená a aby bylo...
Vydáno: 09. 10. 2024
  • Článek
Opatření pro žáky MŠMT koncipuje tak, aby poskytovala cizincům dlouhodobou a systematickou podporu, která je nezbytná pro jejich úspěšnou integraci do českého vzdělávacího systému. Zároveň posilují schopnost škol reagovat na individuální vzdělávací potřeby žáků s odlišným mateřským jazykem a přispívají k jejich rovnému přístupu ke vzdělání.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Začátek školní docházky je jedním z nejdůležitějších milníků v životě každého dítěte. Je to čas plný změn, nových zážitků a také výzev.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Adaptační období v mateřské škole je pro všechny děti klíčové pro přizpůsobení se novému prostředí, rutinám a interakcím s ostatními dětmi i učiteli. Děti s odlišným mateřským jazykem se však navíc setkávají s prostředím jazykově a kulturně odlišným. Často se adaptují nejen na prostředí mateřské školy, ale současně na nový domov. V tomto kontextu, ve vztahu k adaptačnímu období těchto dětí jsou na učitele v mateřských školách kladeny specifické nároky, a to nejen během prvních dnů, ale často v průběhu několika měsíců.
Vydáno: 21. 05. 2024
MŠ přijme děti od 1. 9. 2024. Před tímto datem pořádá adaptační aktivity, např. hravé odpoledne pro nově přijaté děti a rodiče nebo nabízí účast dětí během dopoledního programu (rodič a dítě se přijde podívat do MŠ před 1. 9. 2024 a účastní se programu MŠ). Jak se řeší bezpečnost těchto dětí? Jak postupovat, pokud se dítěti stane úraz? Jak postupovat, pokud by toto dítě způsobilo úraz jinému dítěti?
Vydáno: 06. 05. 2024
Některé obory, které vyučujeme, mají v RVP předmět Řízení motorových vozidel. Připravujeme žáky k získání řidičského oprávnění T, B, C. Tento předmět učí učitelé autoškoly, kterou jako škola sami provozujeme. Mají tedy pracovní smlouvu jako učitel autoškoly. Jsou to lidé, kteří vyučovali v soukromých autoškolách. Zajímalo by nás, zda i pro ně platí dvouleté adaptační období, pokud ve školství ještě nepracovali. Tito zaměstnanci vyučují hlavně praktickou část (jízdy a údržbu). Jen minimální část úvazku některých činí výuka teorie. Nic jiného neučí, třídnictví nemají.
Vydáno: 23. 01. 2024
Má ředitel základní školy právo učiteli přikázat účast na adaptačním kurzu na 3 dny (dvě noci)? Má učitel právo toto odmítnout? 
Vydáno: 07. 09. 2023
  • Článek
Dvacet tisíc mladých Ukrajinců ve věku od 15 do 18 let pobývá na území České republiky, kam je vyhnal válečný konflikt zuřící v místě jejich domova. Invaze ruských vojsk na Ukrajině trvá již déle než rok a půl, a zatímco se integrace ukrajinských žáků mateřských a základních škol poměrně daří, proces začleňování středoškoláků do českého vzdělávacího systému se stále nedá hodnotit jako úspěšný. Z dat vyplývá, že se v minulém akademickém roce o studium čtyřletého středoškolského oboru pokusila zabojovat necelá tři procenta z nich.
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Invaze ruských vojsk na území Ukrajiny donutila miliony lidí opustit své domovy. Do České republiky tak přijelo hledat bezpečí přes pět set tisíc z nich. Ve velké míře se jedná o ženy a děti. A pod označením „děti“ se neskrývají jen dvouletá batolata a desetiletí školáci, ale i dospívající, kteří jako děti už tolik nevypadají. Zatímco se integrace ukrajinských žáků do českých mateřských a základních škol poměrně daří, proces začleňování dvaceti tisíc středoškoláků, kteří na území České republiky pobývají, se stále nedá hodnotit jako úspěšný.
Vydáno: 22. 08. 2023
Počátky učitelské praxe bývají pro většinu absolventů jedním z nejtěžších momentů. Mají sice odborně-teoretické znalosti, jsou plni sil, ideálů a očekávání, ale mnoho z nich záhy zjistí, že přece jenom úplně nevědí, jak školní prostředí funguje.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy („MŠMT“) vyhlásilo dvě výzvy: Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 a Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022. Výzva na jazykové kurzy bude zaměřena na podporu intenzivních jazykových kurzů pro děti ve věku 14 až 18 let. Adaptační skupiny bude zaměřena na podporu volnočasových adaptačních skupin pro děti cizince od 3 do 15 let. Výzva byla k 13. 5. 2022 aktualizována u obou výzev o Manuály (Jazykové kurzy / Adaptační skupiny) a Přílohy (Jazykové kurzy / Adaptační skupiny) potřebné k předložení závěrečné zprávy a finančního vypořádání těchto výzev. Více informací viz níže.
Vydáno: 16. 05. 2022
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy („MŠMT“) vyhlásilo dvě výzvy: Adaptační skupiny pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022 a Jazykové kurzy pro děti cizince migrující z Ukrajiny 2022. Výzva na jazykové kurzy bude zaměřena na podporu intenzivních jazykových kurzů pro děti ve věku 14 až 18 let. Adaptační skupiny bude zaměřena na podporu volnočasových adaptačních skupin pro děti cizince od 3 do 15 let. Výzva byla k 13. 5. 2022 aktualizována u obou výzev o Manuály (Jazykové kurzy / Adaptační skupiny) a Přílohy (Jazykové kurzy / Adaptační skupiny) potřebné k předložení závěrečné zprávy a finančního vypořádání těchto výzev. Více informací viz níže.
Vydáno: 16. 05. 2022
  • Článek
Jak název napovídá, tento článek se věnuje adaptačním kurzům pro školní kolektivy. Co adaptační kurzy jsou? V čem je prostor pro společné seznamování se, setkávání a navazování vztahů, důvěry a bezpečí investicí do budoucna? Jak by měl kurz probíhat, co by měl obsahovat a vyplatí se jeho náročná organizace? Není lepší se se žáky jednoduše v průběhu první společné hodiny seznámit a doufat, že si to všechno prostě sedne?  
Vydáno: 19. 04. 2022
- poskytování žáku - cizinci podporu při jeho adaptaci na nové kulturní prostředí a odlišné životní podmínky
Vydáno: 21. 03. 2022
  • Článek
Vzpomínám na příběh, kdy byl jeden chlapec na okraji školního kolektivu, bez možného vlivu na skupinu. Tehdy jsem byla studentkou Pražské konzervatoře, hudebně dramatického oboru, a do psychologie jsem měla vhled velmi povrchní. Chlapec během tvorby autorského divadelního představení vytvořil postavu, která v ději dramatického díla mapovala cestu k budování lepší pozice v kolektivu. Vrcholem díla bylo, že se chlapec dostal do kolektivu, který ho začal uznávat jako svého platného člena, s čímž se pojily další důsledky takové změny.
Vydáno: 24. 08. 2021