Age management
- Článek
V minulých dvou částech našeho seriálu jsme se zabývali začínajícímu učiteli do třiceti let a poté kolegy ve středním věku. Dnes zpovídáme poslední věkovou skupinu, kterou tvoří pedagogové 55+. Tentokrát jsme se ptaly tří dam, které zvolna ukončují svoji kariéru, a stejně jako v předchozích dílech jsme jejich odpovědi prezentovali prostřednictvím jedné z nich. Jak tedy vypadá jejich bydlení v Domě pracovní schopnosti?
- Článek
Agemanagement jako smysluplná strategie vedení lidí. 4. část - Na čem záleží lidem ve středním věku?
V minulé části našeho seriálu jsme zpovídaly začínající kolegyně a kolegy ve věku do třiceti let. Dnes pozveme do Domu pracovní schopnosti kolegyně a kolegy zkušenější, ve věku mezi třiceti a padesáti pěti lety. Jak si právě oni užívají život v jednotlivých patrech, zjistíme prostřednictvím následujících otázek. Tentokrát jsme se ptaly celkem sedmi učitelů, pěti kolegyň a dvou kolegů, a opět jsme je sjednotily do jedné osoby (vzhledem k zastoupení zpovídaných osob je to žena). Jak se jí tedy v Domě pracovní schopnosti bydlí?
- Článek
V minulých dvou dílech našeho seriálu jsme mluvili o agemanagementu obecně, nyní nastal čas specifikovat ho pro jednotlivé věkové skupiny. Pro konstrukci otázek jsme využily Dům pracovní schopnosti (a tím i připomínáme Letní speciál Řízení školy 2022 zaměřený právě na agemanagement a wellbeing).
- Článek
Škola je standardně místem, kde se setkávají generace žáků a učitelů, tedy mladších a starších. Stejně tak je tomu ale i v učitelském sboru a celkově v týmu pracovníků škol. Řekneme-li si, že učitelům je průměrně 45 let, znamená to v praxi, že tam máme velmi mladé kolegy před třicítkou a také zasloužilé pedagogy po šedesátce. Jak spolupracovat, když nás věkově dělí třeba i čtyřicet let? Jak sladit potřeby tzv. baby boomerů a generace X, Y a Z? Pomoci nám může agemanagement.
- Článek
Průměrný věk učitelů se dlouhodobě pohybuje pod hranicí 50 let, konkrétně v roce 2019 byl přesně 47,2 let, přičemž při rovnoměrném rozložení sil mezi „mladými“ a „zkušenými“ by měl věkový průměr vycházet na maximálně 45 let (MŠMT, 2019; Eduin, 2019). Znamená to tedy, že ve sborech převažují spíše starší věkové kategorie a mladých pedagogů se v optimální míře nedostává. Jak se s touto situací vypořádat? Úkolem vzdělávací politiky a pedagogických fakult určitě je namotivovat mladší generace k volbě učitelské profese. To ale nestačí. Po skončení studia logicky přichází reálné školní prostředí a v něm zásadní úloha ředitele, který musí nejen motivovat mladé, ale udržet motivaci i kolegů ve středním věku a samozřejmě i těch nejzkušenějších. Jak smysluplně na to nás učí agemanagement.
- Článek
Velký počet učitelů středních škol i základních škol se nachází ve věkové skupině 51-61 let. Udržet jejich dobrou pracovní schopnost a také předcházet syndromu vyhoření patří ke složitým a dlouhodobým úkolům (nejenom) vedení škol. Jednou z metod, které se na podporu řešení nabízejí, jsou opatření age managementu, tedy způsobu řízení s ohledem na věk, schopnosti a potenciál zaměstnanců.
- Článek
S věkem jsem se naučila být také sama se sebou, vnímat víc svoje potřeby, nejen potřeby jiných. Pořád budu víc máma a manželka než ředitelka pedagogicko psychologické poradny, rodina je to nejcennější, co mám. Člověk si s věkem uvědomí, že hodnota věcí opravdu není jen materiální záležitost.
- Článek
Lidé dnes pracují déle, než tomu bylo dříve. To znamená, že průměrné pracoviště nyní tvoří čtyři generace. I když většina lídrů věří, že věkově různorodá a vyvážená skladba zaměstnanců je výhodná pro organizaci i členy týmu, vedoucí pracovníky to staví před skutečnou výzvu, aby byli všichni lidé spokojení a úspěšní. Jednou z hlavních obav zaměstnavatelů je, jak lze řídit tým ve věku od 25 do 65 let. Každý je v různé fázi svého života a kariéry a to znamená, že každý bude mít v práci jiné přání a potřeby. S ohledem na to je důležité, abyste na svém pracovišti dokázali efektivně podchytit věkovou rozmanitost a rovnocenně zapojovali různé generace.>1)
- Článek
Co to je age management? Často bývá nesprávně chápán jen jako diferencovaný přístup k pracovníkům podle věkové příslušnosti nebo podle profesní seniority. Také to není pouhá podpora pracovníků vyššího věku. Tato zjednodušení odvádí pozornost od skutečné komplexnosti a vysokého užitku dobře realizovaného age managementu.