Doba pracovní

Asistentka v MŠ má pracovní dobu od 8:00 - 10:00 a poté od 13:00 - 15:00. Má také smlouvu jako učitelka, kdy její pracovní doba je 10:00-12:30. Má u pozice asistentky nárok na rozdělenou směnu dle § 130 zákoníku práce i přesto, že je tato „mezera“ vyplněna úvazkem učitelky?
Vydáno: 18. 09. 2024
Je možné upravit pracovní smlouvu se zřetelem na fakt, že se učiteli nemůže zaručit počet hodin? Například: studenti se odhlásí v pololetí, nebo nenastoupí v září, jak se počítalo. Jak toto řešit v případě, že nemáme žáky na doplnění úvazku (jedná se o 1–2 hodiny v případě individuální výuky)?
Vydáno: 16. 08. 2024
Obracíme se na Vás s dotazem ohledně úvazků ředitele a statutárního zástupce ředitele ZUŠ (113 žáků). Paní ředitelka je v současné době ještě do konce dubna na rodičovské dovolené, po dobu její nepřítomnosti zastávala funkci statutární zástupkyně. Paní ředitelka by se od května měla vrátit. Z rodinných důvodů, by ale ráda alespoň na přechodnou dobu pracovala na částečný úvazek, tak, že by se zbývající část doplnila úvazkem současné zástupkyně, která s řešením souhlasí. I z pohledu finanční současné situace by bylo nutné dodržet pouze 1 celý úvazek vedoucích zaměstnanců. V jiné škole v jiném kraji však zřizovatel na takové řešení nechtěl přistoupit. Je z právního hlediska možné, aby měl vedoucí zaměstnanec částečný/zkrácený pracovní úvazek? 
Vydáno: 26. 02. 2024
Učitelé v MŠ nemůžou svou práci přerušit, proto nečerpají přestávku na oddech a jídlo po 6 hodinách. Je možné, aby tzv. nepřímá pracovní doba přímo navazovala na přímou? Nebo musí být po ukončení přímé pedagogické činnosti vykázána přestávka a až poté navazuje nepřímá pedagogická činnost? 
Vydáno: 08. 02. 2024
Pracovní úvazek pedagoga při 100% úvazku je 40 hodin týdně, který je rozdělen na přímou, tj. 31 hodin týdně /na pracovišti/ a nepřímou, tj. 9 hod. týdně /příprava doma/. Z důvodu zajištění provozní doby mateřské školy v rozsahu 6-16 hod. a efektivního využití pracovní doby k překrývání pedagogů v dopolední části provozu je přímá pracovní doba rozvržena do dvou týdnů nepravidelně. Dotaz: V případě nepřítomnosti pedagoga na pracovišti z důvodu nemoci, dovolené, OČR, semináře, státního svátku apod. se jeho přímá pracovní doba průměruje na 6 hod. 12 minut? Příklad: V jednom týdnu má pedagog rozpis pracovní doby v rozsahu 25 hodin za týden, ve druhém týdnu 37 hodin za týden. Při zprůměrování dvou týdnů je výsledkem 31 hodin přímé práce. V případě čerpání dovolené v týdnu s 37 hodinami by měl pedagog napracovat 6 hodin, které mu chybí v týdnu s 25 hodinami?
Vydáno: 11. 11. 2022
  • Článek
Pod pojem nepedagogický pracovník lze zahrnout velice různorodé práce, které jsou ve školách a školských zařízeních vykonávány. Těmto zaměstnancům je pracovní doba rozvrhována zpravidla rovnoměrně. V tomto článku vysvětlím, jaké způsoby rozvržení pracovní doby u nepedagogů přicházejí do úvahy a která část z nich by mohla profitovat z "flexibilnějšího" způsobu rozvržení pracovní doby.
Vydáno: 18. 10. 2022
  • Článek
Dovolte mi dotaz vztahující se ke snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti (PPČ) učitele – výchovného poradce. Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. je celkem jasné. Různý je však výklad § 3, který se vztahuje ke snížení týdenního rozsahu PPČ v případě, kdy je na škole ustanoveno více výchovných poradců. Základní škola má 700 žáků a 2 výchovné poradce. Dle § 3 se jedná o školu do 800 dětí a celkem se výchovnému poradci snižuje týdenní rozsah PPČ o 4 hodiny týdně.
Vydáno: 14. 06. 2022
Prosím o radu při sestavování plánu dovolených na rok 2021. Příklad: Paní učitelka učí ve dnech po, út, čt, pá - vždy 2 hodiny denně přímá vyučovací činnost + je dopočítána nepřímá činnost. Celkový nárok na dovolenou dle nového výpočtu je 94 hodin. Kolik hodin denně mám hlásit paní účetní, když minimum jsou 4 hodiny? Paní učitelce vyjde dovolená max na polovinu měsíce července a co zbytek prázdnin? Omlouvám se, ale ani paní účetní mi není schopna odpovědět, kolik hodin mám hlásit při čerpání dovolené a kolik dní lze čerpat dovolenou?
Vydáno: 18. 02. 2021
  • Článek
Práce přesčas a nadúvazkové hodiny jsou dva pracovněprávní instituty, jež bývají v praxi často zaměňovány. Cílem tohoto článku je definovat oba tyto pojmy a upozornit na rozdíly mezi nimi.
Vydáno: 22. 10. 2020
Změny v zákoníku práce - novela k dovolené. 1. Pedagogický zaměstnanec má snížený úvazek - 20 hodin. Z toho je 15,5 hodin přímé práce a 4,5 hodiny nepřímé práce. Je možné mu rozložit pracovní dobu do 2 dnů - 1. den 10 hodin: 5,5 přímá a 4,5 nepřímá, 2. den 9 hodin přímá a 1 hodina nepřímá? 2. V pracovní smlouvě je uvedeno: úvazek snížený - 20 hodin. Musí být ve smlouvě uvedeno, že bude pracovat v určité dny? Nyní tam máme uvedeno - rovnoměrné rozvržení pracovní doby. Dosud jsme měli i částečné úvazky rozepsány do všech dní. Je to nutné?
Vydáno: 06. 10. 2020
  • Článek
Zkušební doba je pracovněprávní institut, který umožňuje zaměstnanci a zaměstnavateli posoudit, zda je pro ně pracovněprávní vztah vhodný a zda v něm chtějí pokračovat, nebo nikoliv. Usoudí-li smluvní strany, že pro ně není pracovní poměr vyhovující, mohou ho v průběhu zkušební doby jednoduchým způsobem rozvázat. Zkušební dobu a zvláštní způsob skončení pracovního poměru upravuje § 35 a § 66 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno: 22. 09. 2020
Mnoho zaměstnavatelů a zaměstnanců čelí novým nástrahám způsobeným vládními nařízeními vydanými v souvislosti se šířením coronaviru COVID-19. Jaké možnosti se v této situaci v pracovním právu nabízejí?
Vydáno: 22. 03. 2020
Stávka Překážky v práci Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti „Přespočetná“ hodina
Vydáno: 22. 12. 2019
Zástupce ředitele na „malotřídní“ škole Kumulace funkcí nebo činností v „malotřídní“ škole Specifické případy stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti Zvláštní příplatek
Vydáno: 02. 05. 2017
  • Článek
Cílem článku je vyčlenit speciální právní úpravu spojenou s pracovní dobou pedagogických pracovníků. Článek se z větší části vztahuje na školy veřejné i neveřejné. V případě, že se určitá pasáž článku vztahuje pouze na školy veřejné, je to v článku uvedeno.
  • Článek
Cílem článku je uvést do souvislosti následující právní instituty - pracovní doba, pracovní směna, přímá a nepřímá pedagogická činnost.
  • Článek
Kratší pracovní úvazek Ing. Martin Šikýř     Po vytvoření rozvrhu a v souladu s potřebami školy vzniklo několik kratších úvazků pro pracovníky. Jeden pracovník odmítá kratší úvazek přijmout,...
Vydáno: 02. 01. 2013
  • Článek
Jak správně stanovit počet dnů samostudia u pedagogických pracovníků? Při plném úvazku 12 dnů, ale jak postupovat při zkráceném úvazku 0,5 (smlouva 1. 9. – 30. 6.)?
Vydáno: 19. 07. 2012
  • Článek
K 1. lednu 2012 došlo k nárůstu prostředků na platy pedagogických pracovníků, ale jen krátkodobému. I když je plat pedagogům poskytován v roce 2012 opět podle jediné tabulky platových tarifů, ve které byly některé platové tarify dokonce navýšeny, po krátkém období několika měsíců jsou prostředky na platy plošně kráceny o 2,15 %.
Vydáno: 21. 05. 2012
  • Článek
Pracovní doba a její evidence PaedDr. Jan Mikáč 1. Jak postupovat u evidence začátku a konce pracovní doby u pracovníků, je nutné začátky a konce pracovních směn evidovat na...
Vydáno: 20. 04. 2012