Dyslexie
Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?
- Článek
V knize Lenka a Tonička najdou čtenáři nejen dívčí příběh o tom, jak Lenka dokázala překonat sama sebe, ale i mnoho úkolů. Můžou se těšit na křížovky, práci s rodokmeny nebo na vyhledávání informací v textu. Budou porovnávat obrázky, slova nebo věty a nebudou v nich přitom hledat pouze rozdíly, ale i to, co je spojuje. V textu se setkají i s nácvikem strategie práce s textem, ten jim pak může pomoci i s porozuměním odborným textům. Kniha je optimální k využití u žákyň (ale i žáků) s dyslexií od 4. do 7. ročníku.
- Článek
Výuka angličtiny může být pro děti, zejména pro ty s rizikem dyslexie, velkou výzvou. Existuje ale mnoho způsobů, jak tyto děti předškolního (i školního) věku podpořit a vtáhnout do učení angličtiny. V článku k tomu najdete několik nápadů a strategií, o kterých jsme si povídali v podcastu Zapojme všechny se Sylvií Dolákovou, pedagožkou, autorkou, lektorkou a metodičkou pro ranou výuku angličtiny.
- Článek
Mezi odborníky se někdy mluví o tom, že dyslexie, potažmo specifické poruchy učení obecně, může být dar „vidět věci jinak“. Povídejte o tom někomu, kdo se denně učí, dokončuje práci ze školy ještě doma po škole, nebo rodičům, kteří věnují svému dítěti mnoho času, ale přesto jeho výkony ve škole neodpovídají vynaloženému úsilí .
- Článek
V březnovém čísle vyšlo zamyšlení Dáši Rýdlové, ve kterém vzpomínala na svá školní léta. To nás inspirovalo k seriálu rozhovorů s dospělými, kteří jako žáci patřili do kategorie „žáci se speciálními vzdělávacími potřebami“. Věříme, že jejich postřehy a zkušenosti mohou být užitečné pro učitele, poradenské pracovníky, a především pro dnešní žáky, kteří se potýkají s obdobnými obtížemi, ale ne vždy se umí ozvat a přesně vyjádřit, co potřebují. Na otázky Lenky Krejčové odpovídala Petra Liebová.
- Článek
V devadesátých letech minulého století vydával Institut pedagogicko-psychologického poradenství sborníky specifických poruch učení a chování. Byly to erudované zdroje informací pro nápravu handicapů. V rámci aktuálních požadavků na proměnu vzdělávacího přístupu je důležité neignorovat potenciál dětí a mládeže.
- Článek
Hodně mi pomohlo, když jsem porozuměla svým odlišnostem a přijala je do svého sebepojetí…
- Článek
V první polovině tohoto roku, v době, kdy byli naši žáci i klienti převážně zavření doma a učení probíhalo na dálku, jsme v DYS-centru natočili a na YouTube sdíleli „Rozhovor s Broňou“ (Mgr. Bronislavem Sobotkou) – učitelem, který přemýšlí, jak žákům učení zprostředkovat, který věří v potenciál rozvoje svých žáků, který se neustále snaží inovovat své pedagogické postupy ve prospěch svých žáků. Speciální vzdělávací potřeby rozhodně nevnímá jako překážku v učení, ani v osvojování cizích jazyků.
- Článek
Jedinci s dyslexií mají speciální potřeby ve čtení v průběhu celého svého života. Číst jim nejde, nedokážou se delší dobu soustředit na text nebo mu nerozumějí, ale bez čtení se ještě nikdo číst nenaučil. Mozek potřebuje impulzy, aby zaměřoval svou činnost směrem, který vyžaduje současná společnost. To vše jsou důvody, proč je vhodné psát knihy pro děti.
- Článek
Výukové hry pro mládež s dyslexií Využití technologií, gamifikace Ing. Kateřina Nevřalová Euroface Consulting, s. r. o. Jakkoli je potenciál využití her ve výuce zjevný, pokud zvolíme specifickou cílovou...