Gramotnosti

  • Článek
České mateřské a základní školy mají poslední příležitost využít finanční podporu z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Tyto tzv. šablony, které školám poskytují peníze z evropských fondů, představují konkrétní možnost, jak školám pomoci zlepšit výukové procesy a vybavit je potřebnými nástroji pro efektivnější vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČŠI) vytipovalo několik oblastí, kde mohou školy tyto finanční prostředky cíleně využít.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
E-maily jsou podle teenagerů „pro starý“. Jejich žebříčku popularity vévodí sociální sítě. Stačí to ale k orientaci ve světě moderních technologií? Informační gramotnost žáků 8. a 9. tříd základních škol prověří 15. ročník celostátní soutěže IT-SLOT, kterou každoročně pořádá Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT). Registrace škol a jejich reprezentantů je možná online do 11. listopadu.
Vydáno: 23. 09. 2024
Národní zpráva PISA 2022
Vydáno: 12. 06. 2024
  • Článek
Předkládat žákům zajímavé texty, které je budou uvádět do různých přírodovědných „zákoutí“ a dráždit je natolik, že je daný problém zaujme a budou o něm přemýšlet, láká Štěpánku Dekastellovou, učitelku přírodopisu na 8. ZŠ Most, mnoho let. V dalším díle seriálu o čtení v oborech popisuje na jedné ze svých lekcí, jak propojuje čtenářství s pisatelstvím a rozvíjí kritickou gramotnost u žáků.
Vydáno: 20. 02. 2024
  • Článek
V předchozím čísle jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku budou metodiky poskytnuty školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku vám blíže představíme první tematickou oblast metodik, kterou je emoční gramotnost.
Vydáno: 16. 11. 2022
Učíte v Praze a zajímá vás rozvoj matematické gramotnosti? Od 29. 9. a 6. 10. zahajujeme program právě pro vás. Přijďte se inspirovat a něco nového přiučit do programu, který probíhá ve spolupráci s Matematicko-fyzikální fakultou UK.
Vydáno: 02. 09. 2022
Druhým rokem připravuje projekt Mravenčí chůva českou verzi dlouhodobé prázdninové aktivity nazvané Pročtené léto. Dětem, rodičům i učitelům či knihovníkům přiblíží každý prázdninový týden řadu tipů pro letní čtení k vybraným tématům.
Vydáno: 04. 07. 2022
Kolektiv autorek katedry psychologie připravil pro poradenské pracovníky novou diagnostickou baterii pro žáky 1. stupně ZŠ s názvem PorTex. 
Vydáno: 27. 05. 2022
Tip na podporu podnikavosti studentů a studentek SŠ, VOŠ, VŠ (15 - 25 let), kteří přemýšlí kudy kam. 
Vydáno: 26. 05. 2022
  • Článek
V Praze běží velký projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který je zaměřený na rozvoj a inovace škol, vzdělání ředitelů, učitelů, žáků a studentů. Co se vlastě pod zkratkou iKAP II skrývá? A co konkrétně budou moci pražské mateřské, základní a střední školy v následujících zhruba dvou letech využít?
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
V předchozím čísle časopisu v článku Kognitivní přístup ke vzdělávání – co to je? jsem se věnovala obecně tématu kognitivního přístupu ke vzdělávání a zmínila jsem v něm, že se nejedná o koncept s jedinou definicí. V tomto článku bych na něj ráda navázala a představila jeden z konkrétních kognitivních přístupů. Jedná se o teorii úspěšné inteligence, za níž stojí americký psycholog Robert Sternberg. Jak už název napovídá, Sternberg pracuje s pojmem inteligence. Pojímá ji však jinak, než je obvyklé.  
Vydáno: 22. 02. 2022
Národní pedagogický institut naplánoval sérii konferencí a workshopů, kde může téměř kdokoliv rozebírat s členy expertních panelů jednotlivá témata velké revize RVP ZV (malá revize proběhla nedávno se zaměřením na digitální kompetenci a novou Informatiku). Není sporu, že tyto akce mají za účel sbírat názory veřejnosti, avšak vedle toho nám také nabízí vzácnou službu ve formě vhledu do myslí odborníků i běžných učitelů, kteří se sejdou se svými názory na jednom místě a ve stejný čas. Jak takové setkání1) na téma kompetence a gramotnosti2) může vypadat?
Vydáno: 26. 01. 2022
Dětská anketa
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
„Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého důvodu a tím pravým způsobem – to už tak snadné není,“ Aristoteles.   Pojem emoční inteligence je v současné době velmi rozšířený a diskutovaný. Mnoho lidí si ho vysvětluje jako schopnost vcítit se do ostatních, kterou má člověk danou od narození. Patříte také mezi ně? Skutečnost je jiná. Schopnost vcítit se do ostatních je jen jednou z jejích složek. Být emočně inteligentní znamená také znát vlastní emoce, zvládat je, dokázat sám sebe motivovat a vyznat se v mezilidských vztazích. A určitě se na tom všem dá pracovat.
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
Národní pedagogický institut naplánoval sérii konferencí a workshopů, kde může téměř kdokoliv rozebírat s členy expertních panelů jednotlivá témata velké revize RVP ZV (malá revize proběhla nedávno se zaměřením na digitální kompetenci a novou Informatiku). Není sporu, že tyto akce mají za účel sbírat názory veřejnosti, avšak vedle toho nám také nabízí vzácnou službu ve formě vhledu do myslí odborníků i běžných učitelů, kteří se sejdou se svými názory na jednom místě a ve stejný čas. Jak takové setkání1) na téma kompetence a gramotnosti2) může vypadat?
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Americkému prezidentovi Harry Trumanovi je připisován výrok: „Ne všichni čtenáři se stanou lídry, ale všichni lídři musí být čtenáři.“1) V angličtině má sousloví „Read to Lead“ (čtením k vůdcovství) znatelně větší zvukomalebnost, poselství je ale zřejmé. A nemusí se jednat výhradně o knihy o leadershipu. Jde spíše o to, jak vás samotné čtení kultivuje. Čtení obecně vám může pomoci lépe rozumět lidem, prohloubit své rozhodovací schopnosti, zdokonalit se v komunikaci s druhými a být kreativnější, což jsou všechno základní charakteristiky moderního leadera.
Vydáno: 14. 12. 2021
Nároky na učitele a šíři výuky se neustále zvyšují. V posledních letech je potřeba do učiva zařadit nové předměty jako je mediální gramotnost, kybernetická bezpečnost a finanční gramotnost. Učitelé tak musí nejen hledat nové a zábavnější způsoby výuky, musí se současně sami vzdělávat v nových oborech. ČSOB si uvědomuje jejich obtížnou pozici. Vedle projektu Finanční a digitální vzdělávání ČSOB pro školy, který funguje pro školy zdarma již šestým rokem a zábavnou a interaktivní formou představuje dětem svět financí, připravila ČSOB učitelům, rodičům i dětem mobilní aplikaci Filip – Poznej svět financí, kterou můžou otestovat v prvním ročníku Olympiády finanční gramotnosti.
Vydáno: 11. 10. 2021