Inovace a inspirace
- Článek
Odborné vzdělávání musí reagovat na proměnu pracovního trhu, ta je ovlivňována řadou faktorů, jako jsou nové technologie, materiály, zařízení a postupy v průmyslu i ve službách. Uvedené změny generují nové požadavky na kvalifikaci pracovníků a jejich kompetence; vznikají nové profese, stávající profese je často nutné doplnit o kompetence týkající se zejména digitálních technologií, které se stávají běžnou součástí jejich výkonu. Uvedené změny je třeba promítnout jak do soustavy oborů středního odborného vzdělávání, tak do obsahů počátečního i dalšího odborného vzdělávání.
Na pedagogických fakultách po celém Česku se nepozorovaně rodí nadějné inovace a někde už dlouho žije dobrá praxe ve vzdělávání budoucích učitelů. Rozhodli jsme se, že budeme tyto příklady aktivně vyhledávat, podporovat a především šířit dál. Vytvořili jsme Atlas inspirativní přípravy učitelů, ve kterém shromažďujeme příběhy vzdělavatelů budoucích učitelů ze všech koutů České republiky.
- Článek
Ráda bych se s vámi podělila o praktické zkušenosti z oblasti tvorby kladného klimatu organizace, vytváření pracovních podmínek pro zaměstnance a možnosti vylepšování stravovacích podmínek pro naše strávníky, včetně obohacování jídelníčku. Nečekejte školení managementu, ale pouhé sdílení dobré praxe.
Milé čtenářky, milí čtenáři, naše redakce čítá celkem 6 žen. Co kus, to originál. Jedna je machr na češtinu, druhá je hodně "ukecaná", třetí bydlí v krásném mlýně, čtvrtá dokáže zprovoznit wifi i na poušti, pátá zařídí i to, co se zařídit nedá, a šestá stíhá tisíc věcí, a ještě u toho stihne být krásná. Kromě nadšení z naší práce nás spojuje láska k jídlu. Jsme žravé. Na některých to není vidět, ale při každém našem setkání nechybí "dlabanec". Rozhodně nejsme všechny skvělé kuchařky, jedna dokonce opravdu nerada a dost málo vaří (snad nikoho neurazím), ale každá z nás má něco oblíbeného, recept, který rodina vítá, který není náročný a o který se teď rády podělíme:-) Tyto recepty jsou vyloženě do vaší sbírky:-) Krásné prázdniny plné dobrých věcí přeje redakce Řízení školy.
- Článek
Některé projekty se zrodí celkem rychle, některé na svoji realizaci chvilku čekají a je třeba zainteresovat do přípravy víc subjektů tak, aby vše dopadlo dle očekávání. Jaký zrod měly naše výlety na farmy v okolí.
- Článek
Milé čtenářky, milí čtenáři, naše redakce čítá celkem 6 žen. Co kus, to originál. Jedna je machr na češtinu, druhá je hodně "ukecaná", třetí bydlí v krásném mlýně, čtvrtá dokáže zprovoznit wifi i na poušti, pátá zařídí i to, co se zařídit nedá, a šestá stíhá tisíc věcí, a ještě u toho stihne být krásná. Kromě nadšení z naší práce nás spojuje láska k jídlu. Jsme žravé. Na některých to není vidět, ale při každém našem setkání nechybí "dlabanec". Rozhodně nejsme všechny skvělé kuchařky, jedna dokonce opravdu nerada a dost málo vaří (snad nikoho neurazím), ale každá z nás má něco oblíbeného, recept, který rodina vítá, který není náročný a o který se teď rády podělíme:-) Tyto recepty jsou vyloženě do vaší sbírky:-) Krásné prázdniny plné dobrých věcí přeje redakce Řízení školy.
- Článek
Zaměřit se na komunikaci a prezentaci školy je v dnešní době vzhledem k rostoucí konkurenci na trhu vzdělávání nezbytné. Ne vždy je ale ve finančních možnostech školy dovolit si zaplatit grafika, který bude zpracovávat veškeré materiály, včetně reklamy na sociální sítě. Řešením může být Canva, online grafický editor, se kterým zvládne vytvářet hezké a funkční materiály i člověk, který není profesionálním grafikem. Canva je v plné verzi pro školy zdarma a kromě tvorby grafiky na sociální sítě, pozvánek nebo jednoduchých letáků je možné ji využít i při výuce.
- Článek
Filozofie pro děti je didaktickou metodou, s níž přišel v 70. letech 20. století Matthew Lipman, profesor filozofie na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Znepokojovalo ho, že se mladí lidé na univerzitách neučí samostatně přemýšlet. Dnes je Filozofie pro děti (P4C – Philosophy for Children) známa ve více než 60 zemích, díky kurzům programu Varianty – Člověk v tísni se s ní v Česku seznámilo více než 400 vyučujících z MŠ, ZŠ i SŠ.
- Článek
Od září 2021 do 8. května 2022 měly třídní kolektivy možnost zapojit se do Projektů proměny a registrovat se do celorepublikové soutěže Měníme svět k lepšímu v rámci projektu Komenský – Příběhy lidskosti. Učitel národů by měl jistě radost, že v jeho Poradě o nápravě věcí lidských pokračují praktickými činy další generace. Inspirujte se i vy a změňte svět k lepšímu s vaším týmem v příštím roce. A kdo a s čím se do Projektů proměny zapojil?
- Článek
Zatímco digitální technologie jsou už téměř nepostradatelnou součástí našich profesních i osobních životů, být digitálně kompetentní se postupně učíme. A musíme to učit i naše děti a žáky – fakt, že většina z nich si dokáže pustit pohádku z tabletu dřív, než začne číst a psát, nemá se skutečnou kompetencí moc společného.
- Článek
V jarních měsících každého školního roku začínají prvňáci u nás ve škole tvořit své první projekty, které se postupně stávají nedílnou součástí jejich učení. Obvykle bezprostředně navazují na měsíční témata, jejichž prostřednictvím probíhá výuka vyučovacího předmětu člověk a jeho svět, později ale tvoří i projekty související s vlastními zájmy a s tématy, která chtějí prozkoumat. Čím jsou starší, tím větší dávku samostatnosti při práci očekáváme. Současně ale víme, že taková situace nenastane ze dne na dne, nepřijde sama. Hledáme různé způsoby, jak dětem ukázat, jak mohou pracovat a tvořit bez přímého vedení dospělým, z vlastní iniciativy.
- Článek
Když si představím školství, tedy základní školy, gymnázia, střední odborné a průmyslové školy, vysoké školy a ty, které jsem nejmenoval, v České republice, vidím obrovskou mašinérii. Učitelé v první linii, za každým z nich dvacet dětí, za každým z dětí dva rodiče. A úplně vzadu, za všemi těmito nasazenými jednotkami, stojí jako bájný fénix instituce školy a její ředitel, nad kterým mává svým mocným ukazovákem magistrát školy. Celý tento kolos je poté velkolepě zastřešen samotným ministerstvem školství.
- Článek
Urážky na internetu. Publikování ponižujících fotografií či videí. Pomlouvání na sociálních sítích. To vše jsou příklady kyberšikany – psychické šikany, která se odehrává ve virtuálním světě. Obětí kyberšikany se může stát kdokoliv. Otevřít toto citlivé téma v hodině, ať už kvůli prevenci, anebo stávajícím problémům ve třídě, není jednoduché. Řešení však může být netradiční – zahrajte si se svými žáky výukovou videohru DigiStories: Nela.
- Článek
„Chcete být součástí týmu základní školy v Litvínově? Máte rádi výzvy? Jste týmový hráč? Pak hledáme právě Vás. Jsme škola, kde se děti cítí příjemně a bezpečně.“ Tak vypadá náš aktuální inzerát. Mluví za vše. Osobně smekám před našimi učiteli. Obdivuji, s jakou energií, elánem a novými nápady předstupují každý den před děti. S radostí pozoruji rodící se inovace zacílené na poskytování podpory všem našim dětem. Klíčem k úspěchu jsou dobré vztahy a týmová spolupráce.
- Článek
Není to věc, která smrdí novotou, ale dostal jsem se k ní až nyní. Začal jsem číst karty Bez rákosky, samozřejmě sám přitom byv také bez rákosky. Rákoska je ošemetná věc, stejně jako fyzické tresty. Jakmile se učitel dotkne žáka fyzicky, aby ho potrestal, je to selhání, které zaslouženě končívá odchodem učitele ze školy a často i ze školství. Je tedy třeba být bez rákosky, to je jasná věc.
- Článek
Jak ve škole naučit děti, aby neplýtvaly jídlem a zlepšily si vědomosti o spotřebě potravin? Učitelům a žákům základních škol by s tímto tématem měl zábavnou formou pomoci nový vzdělávací projekt Smart Food. Připravují ho Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy a Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity (MENDELU). Pro základní školy chystají nová interaktivní výuková média (tzv. IVM) a vzdělávací videa, která budou dostupná na platformě Futurebooks.
- Článek
Zapojte se se svými žáky do Projektů proměny. V loňském roce vítězný Projekt proměny obdržel dárkový poukaz v hodnotě 50 000 Kč na společný zážitek. Cenu získala ZŠ TRIVIUM PLUS, o. p. s., v Dobřanech s projektem Autobusová zastávka, kterou sami žáci zrenovovali.
- Článek
Projektem "Doučování a letní příměstské kempy v Ostravě" podpořilo město téměř tisíc potřebných žáků
Město Ostrava uvolnilo ze svého rozpočtu více než 1 170 000 Kč na aktivity podporující obnovu pracovních a sociálních návyků žáků po návratu do škol. Ve spolupráci s dvaceti partnery tak v období od června do října 2021 podpořilo téměř tisíc žáků, zejména ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
- Článek
Noční maraton nabitý učitelskou inspirací se blíží. Už 13. dubna se napříč pedagogickými fakultami uskuteční Noc vzdělávání, kterou pořádá hnutí Otevřeno. Studuješ učitelství nebo jsi začínající pedagog? Pak si tuto ojedinělou vzdělávací akci zapiš za uši či do diáře! V Praze, Brně, Olomouci, Hradci Králové a Českých Budějovicích tě čekají workshopy a besedy plné praktických rad, které by ti určitě neměly uniknout.
- Článek
V Praze běží velký projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který je zaměřený na rozvoj a inovace škol, vzdělání ředitelů, učitelů, žáků a studentů. Co se vlastě pod zkratkou iKAP II skrývá? A co konkrétně budou moci pražské mateřské, základní a střední školy v následujících zhruba dvou letech využít?