Inspekce
Na škole proběhla v roce 2022 kontrola ČŠI. Ředitel na základě kontrolní zprávy ČŠI vytvořil vyjádření k doporučení inspekční zprávy, která by měla vést k odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu kontrole. Mezitím proběhla změna ředitele. Musí nový ředitel ctít vyjádření původního ředitele, nebo může vytvořit své vlastní vyjádření?
- Článek
Loni jsem se na tomto místě věnovala situacím, kdy mimoškolní vztahy (expartnerské i expracovní) učitelů a rodičů zhoršovaly školní klima a vedly k opakovaným inspekcím ze strany ČŠI. Článek končil výzvou, abyste se jako ředitelé nebáli odejmout / odmítnout přidělit třídnictví / výuku určitého předmětu, pokud seznáte, že ve vzniklé situaci není v silách daného učitele zachovat profesionalitu (obdobně není možné zastupovat u soudu obě strany sporu, vést rozvodové řízení svého bývalého manžela atd.). Dnes bych toto téma ráda navázala dalšími případy, které se též dají řadit mezi manažerské pošetilosti. Z pozice ČŠI jsou neřešitelné, z pozice ředitele školy jsou naopak řešitelné velmi snadno.
Jsme škola zřízená obcí. Máme školní jídelnu, kde se stravují pouze žáci a zaměstnanci, tudíž nemáme doplňkovou činnost na stravování cizích strávníků. V lednu jsme měli ČŠI a chtěli se u nás stravovat - ředitelka jim vyhověla. Udělali jsme kalkulaci na stravné, které nám ČŠI proplatila. Jak mám toto stravné účtovat?
- Článek
V úterý 16. června 2020 schválil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga po projednání v poradě vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2020/2021. Ten je členěn na úkoly stálé, specifické, další a rozvojové. Následující článek poskytne stručný komentář k vybraným specifickým úkolům, jimž se bude Česká školní inspekce v nadcházejícím školním roce věnovat.
- Článek
Ve čtyřech minulých vydáních časopisu Řízení školy pojednával historik Národního pedagogického muzea a knihovny Jana Amose Komenského v Praze Jan Šimek o historii školní inspekce v českých zemích od předtereziánských dob po konec osmdesátých let dvacátého století. V poslední části této série nastíníme podobu školní inspekce v současnosti.
- Článek
Při sledování a hodnocení vzdělávání se Česká školní inspekce dlouhodobě zaměřuje také na podporu nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů (dále jen „žáci“). Z nejrůznějších šetření se ukazuje, že oblast podpory a vzdělávání nadaných žáků je ve školách stále spíše v počátečním stadiu a ve srovnání se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je tato oblast v praxi mnohem méně akcentována a mnohem méně podporována. A to jak na úrovni vlastní práce škol, tak i co se týče systémových opatření na centrální úrovni (i když tady je situace přece jen dnes lepší, než byla např. při novelizaci školského zákona k 1. 9. 2016). Důvodů je samozřejmě více, včetně řady objektivních překážek, i tak je ale namístě na tyto skutečnosti upozorňovat a společně přemýšlet nad tím, jak ke zvyšování kvality a efektivity vzdělávání nadaných a talentovaných žáků přispívat.
- Článek
Další pokračování seriálu věnovaného dějinám školní inspekce ukáže, jak dohled nad školami fungoval v době trvání Československa, a to od vzniku tohoto státního útvaru do konce socialismu. Rok 1948 během této etapy znamenal zlom nejen politický, ale i předěl v organizaci školství, včetně inspekce.
- Článek
Stížnosti a podněty, které jsou ze strany nejrůznějších osob směřovány jak k ředitelům škol, tak i k České školní inspekci, jsou ve vzdělávacím prostředí dlouhodobým a poměrně živým tématem. Korektní a úspěšné vyřešení stížnosti či podnětu již na úrovni školy vytváří prostor věnovat více času jejímu rozvoji a zvyšování kvality vzdělávání na jedné straně a zároveň snižuje pravděpodobnost podání stížnosti k České školní inspekci na straně druhé. Prošetřování stížnosti ze strany České školní inspekce navíc představuje velkou zátěž pro všechny dotčené aktéry, a je tedy evidentní, že je vhodné přijímat taková opatření, která povedou k úspěšnému vyřešení situace již v samotném počátku, tedy ve škole.
- Článek
Definitivně převzal stát dohled nad školstvím až roku 1868. O rok později byl vydán nový školský zákon, který zásadním způsobem proměnil organizaci školství i obsah výuky. Ani jedna z těchto výrazných změn se však v praxi neprosazovala snadno. Obtížím spojeným s ustavováním nově pojaté školní inspekce koncem 60. let 19. století je věnován tento díl seriálu o dějinách školní inspekce.
- Článek
Na začátku dubna 2019 se konal na Filozofické fakultě Karlovy univerzity 12. ročník konference Škola jako místo setkávání. Konference bývá přirozeně zaměřená na ty, kteří vzděláváním procházejí – na děti od nejútlejšího věku až po mladé dospělé – a také na všechny, kteří ve školství působí. Zaměřila jsem se také na setkávání, jen trochu jiného druhu. Zaměřila jsem se na to, jaké agendy a jací aktéři se setkávají ve vzdělávacím systému. Zaměřila jsem se také na jejich vzájemné vztahy a zaměřila jsem se i na překážky, které jsou ve svém důsledku schopny vzdělávací systém jako veřejnou službu až paralyzovat. Zaměřila jsem se tak hlavně na právní systém vztahů mezi zřizovateli a školami a školskými zařízeními, kterým byl věnován i letní speciál Řízení školy č. 7-8. V něm se jednotliví autoři věnovali vztahům a pozicím škol a zřizovatelů jako jedněch z aktérů vzdělávání z nejrůznějších pohledů.
- Článek
Školy s nejhoršími maturitními výsledky by se měly zavřít, tvrdí politici. Nikdo se přitom nezajímá o osudy tamních neúspěšných dětí a školy místo větší podpory sklízejí jen zavržení.
- Článek
Školy s nejhoršími maturitními výsledky by se měly zavřít, tvrdí politici. Nikdo se přitom nezajímá o osudy tamních neúspěšných dětí a školy místo větší podpory sklízejí jen zavržení.
- Článek
V úterý 2. července 2019 schválil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga po projednání v poradě vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2019/2020. Ten je členěn na úkoly stálé, specifické, další a rozvojové. Plné znění dokumentu včetně příloh je k dispozici na webových stránkách České školní inspekce www.csicr.cz, následující článek poskytne stručný komentář k vybraným specifickým úkolům, jimž se bude Česká školní inspekce v nadcházejícím školním roce věnovat. Výstupem realizace níže popsaných specifických úkolů bude buď samostatná tematická zpráva, nebo budou příslušné kvalitativní informace využitelné jak pro nastavování efektivních vzdělávacích politik a řízení vzdělávací soustavy, tak pro zvyšování kvality vzdělávání v jednotlivých školách součástí Výroční zprávy České školní inspekce za školní rok 2019/2020.
- Článek
Ruku v ruce se školstvím se vyvíjel i dohled nad školami, dějiny školní inspekce však nepatří mezi příliš známá témata. Podat základní přehled vývoje inspekce je námětem tohoto seriálu, jehož první díl pojednával o zavedení systematizovaného dozoru v době tereziánských reforem. V druhé části pojednáme o době po skončení osvícenských reforem, kdy opět převládly konzervativní tendence a školy se vrátily pod církevní dohled. Definitivně se státní dozor prosadil až roku 1868.
- Článek
Stejně jako se v průběhu věků měnilo školství, měnila se i podoba dohledu nad školami a jejich kontrola. V každém případě však „školní inspekce“ provází školství od samého počátku, ať už se v té které době nazývala jakkoliv. Je proto s podivem, že tato důležitá složka školského systému prozatím zůstávala stranou pozornosti badatelů. Toto bílé místo nyní zaplnila výstava a publikace „Od školdozorce k inspektorovi. Historie školní inspekce“, kterou připravili odborní pracovníci Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze. Výstava trvá do 18. 4. 2019. Základní přehled etap vývoje dohledu nad školami přináší čtenářům několikadílný seriál, který bude postupně otiskován na stránkách tohoto časopisu.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová schválila po projednání v 29. poradě vedení MŠMT Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2016/2017.
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje sekundární analýzu výsledků mezinárodního šetření PISA zaměřenou na rozdíly mezi školami v matematické gramotnosti.
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti tematicky zaměřené na vzdělávání v oblasti etické výchovy.
Česká školní inspekce v příloze zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem z inspekční činnosti tematicky zaměřené na výuku soudobých dějin.