Nerovnosti ve vzdělávání

Mezi experty na vzdělávací politiku panuje v otázce víceletých gymnázií shoda: bylo by vhodné je redukovat, ne-li zcela zrušit. To se odráží i v zastropování jejich kapacit ve strategických dokumentech. Veřejnost však tento druh škol požaduje, zejména ...
Vydáno: 19. 3. 202515 minut čtení
Vláda Petra Fialy se s koncem volebního období snaží prosadit co nejvíce změn. V oblasti regionálního školství jí k tomu z chystaných vládních novel poslouží patrně už jen jediná. Tou je novela školského zákona, sněmovní tisk 829, která v prosinci minulého ...
Vydáno: 19. 2. 202510 minut čtení
Zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) na jaře loňského roku podepsali společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) a organizací PAQ Research memorandum o spolupráci, ke kterému se nově přidalo i Ministerstvo pro místní rozvoj ...
Vydáno: 19. 2. 20256 minut čtení
Bylo nebylo. V České republice se kdysi zavedly v rámci veřejného zdravotnického systému špičkově vybavené nadstandardní kliniky HIGH HEALTH pro pacienty s vysokým potenciálem z řad nadaných lidí. Hlavním oficiálně deklarovaným důvodem pro zřízení bylo, že ...
Vydáno: 20. 1. 20254 minuty čtení
Už léta máme přinejmenším verbální ambici snižovat existující velké vzdělávací rozdíly mezi dětmi pocházejícími z různého rodinného prostředí. Moc se nám to však v České republice nedaří. Naopak se zdá, že systém ve skutečnosti podporuje zvyšování těchto ...
Vydáno: 18. 11. 20247 minut čtení
Nerovnosti ve vzdělávání mají často velmi prozaické příčiny a řešení je nutné hledat v mezioborovém přístupu. Text nabízí krátký souhrn nyní již dobře zmapovaných informací. Článek vychází mimo jiné z podkladového textu Jana Zemana (PAQ Research) pro ...
Vydáno: 18. 11. 20248 minut čtení
Možná už jste slyšeli o projektu Podpora rovných příležitostí (PROP), který se primárně zaměřuje na děti se sociálním znevýhodněním. Je financován z Národního plánu obnovy (NPO) a jeho součástí je práce se školami, pedagogy i rodinou a samozřejmě hlavně se ...
Vydáno: 20. 11. 20239 minut čtení
Decentralizace, velký podíl rozhodování na úrovni zřizovatelů a škol a silná společenská víra v dobro diferenciace vedou k nerovnostem ve vzdělávání, s nimiž se Česko dlouhodobě potýká. Na lokální úrovni existuje široké spektrum škol, které poskytují dětem ...
Vydáno: 22. 5. 20236 minut čtení
Na základě dlouholetých zkušeností s vlivem šachové hry na rozvoj kognitivních a metakognitivních schopností člověka se Evropský parlament rozhodl v roce 2012 vydat deklaraci, ve které se výslovně doporučuje zavedení šachů do vzdělávacích systémů EU.  
Vydáno: 13. 6. 20225 minut čtení
V důsledku restrikcí a omezení prezenční výuky v základních školách vznikla v posledních dvou letech významná poptávka po doučování zejména u sociálně znevýhodněných žáků, kteří z různých důvodů nemají potřebnou vzdělávací podporu v rodinném zázemí; s ...
Vydáno: 23. 5. 2022
Zavřené školy během pandemie ukázaly, kteří žáci jsou nejvíce ohroženi studijním neúspěchem. Jsou to ti z nepodnětného prostředí i horších ekonomických poměrů. Velká část těchto dětí končí v nematuritním odborném studiu1), v němž problémy zastaralosti a ...
Vydáno: 19. 4. 2022

Poznámka k dokumentu