Prevence
- Článek
Škola je přirozeným prostředím, kde děti a mladí lidé mohou získávat široké spektrum kompetencí, včetně kompetencí k péči o své duševní i fyzické zdraví. Školy jsou tak z mnoha důvodů hlavním dějištěm realizace preventivních programů a programů podpory duševního zdraví. Zahrnují totiž velkou většinu populace, u niž je preventivní působení nejefektivnější, disponují velkou kapacitou kompetentních realizátorů, mohou nabídnout další podporu indikovaným jedincům.
- Článek
Zapojte se se svou třídou nebo celou školou do preventivní akce Bubnovačka, která se letos koná 19. listopadu. Smyslem akce ve školním prostředí je účinná prevence násilí v rodině. Prostřednictvím bubnování dáváme hlas dětem, které se staly obětí násilí v rodině a ve společnosti nejsou slyšet. Bubnovačka se letos koná pod záštitou MŠMT.
- Článek
Ve školním roce 2024/2025 nastoupí do programu KiVa 30 škol napříč republikou. Aby program na škole dobře fungoval, je nezbytná metodická podpora a vedení koordinátorů na jednotlivých školách. Tuto podporu poskytuje metodický tým certifikovaných lektorů KiVa z organizace Schola Empirica. V rozhovoru s lektorkou Irenou Zárubovou vám představíme, jak práce lektorů vypadá, co obnáší a jak ji školy využívají.
- Článek
S ředitelem vzdělávací organizace AISIS Milanem Kotíkem o tom, jak předcházet šikaně, proč je dobré pečovat o vztahy ve škole a jak vznikal podcast Šikana Českého rozhlasu.
- Článek
Z výzkumu vyplývá, že negativní jevy ve školách, jako je šikana, častěji postihují žáky z rodin se socioekonomickými potížemi. Náš výzkum využívající kombinaci kvantitativních a kvalitativních metod si klade za cíl ve dvou vlnách měření popsat fungování programu KiVa v Moravskoslezském kraji, o kterém se někdy hovoří jako o strukturálně znevýhodněném. V českých podmínkách poměrně unikátní výzkum zahrnuje velké množství aktérů ve škole. Zaměřuje se nejen na koordinátory programu a žáky, ale nově i na učitele a ředitele. Žáci jsou nadto aktivně zapojeni dotazníky a fokusními skupinami, do kterých jsou ve dvou vlnách náhodně vybráni.
- Článek
KiVa je preventivní program proti šikaně, který z Finska do České republiky v roce 2020 přenesla organizace Schola Empirica a jehož účinnost pilotně ověřila v 24 českých školách. Cílem pilotního projektu bylo nejen ověřit efektivitu programu v prostředí českých škol, ale také ho připravit pro šíření. Součástí vytvořeného modelu přenositelnosti je koncepce metodické podpory, kterou školy při implementaci programu potřebují. Důležitou součástí jsou pravidelné metodické návštěvy certifikovaných KiVa lektorů ve školách. Jak metodická návštěva vypadá, co je její náplní a cílem?
- Článek
Tomíkovi je deset, ale ve škole mu často říkají, že pracuje „pomalu jako prvňáci“. Někdy „se zapomene“, jindy nerozumí instrukci. V nedokončené práci má pravidelně mnoho chyb. Vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně poukázalo na potíže v soustředění a organizaci práce a také prostorové orientaci. Tomík patří k docela velké skupině dětí školního věku, u kterých dlouhodobě pozorujeme nižší tempo práce v porovnání s vrstevníky. Projevuje se nejen v práci školní, často si na „pomalost“ dítěte při běžných denních úkonech stěžují i rodiče, trápí je, jak dlouho se dítě vypravuje ráno do školy nebo si třeba odpoledne chystá věci na další den.
- Článek
4. října 2024 obsadí konferenční prostory na Novotného lávce opět konference Škola jako místo setkávání. Po společné dopolední části se stejně jako loni program rozdělí do paralelně probíhajících sekcí, z nichž jedna se bude věnovat školnímu a kariérovému poradenství. Odbornou garantkou této sekce je i tentokrát psycholožka Lenka Krejčová, ředitelka DYS-centra® Praha, z. ú., a spoluzakladatelka a členka vedení Základní školy Poznávání, která je také partnerem konference.
- Článek
Tato věta Jany Nováčkové mi kdysi dávno utkvěla v paměti. Neustále se k ní vracím, jak v profesním, tak v osobním životě. Často se mi vybaví v nejrůznějších situacích. A je také základem nového přístupu k chování dětí v našich školách. Pokud si něco z tohoto článku odnesete, měla by to být právě věta z našeho titulku.
- Článek
Pandemie covid-19 změnila mnohé. Sociální izolace, pokles volnočasových aktivit a problémy s motivací a zvládáním distanční výuky se výrazně podepsaly na duševní pohodě a zdraví žáků napříč ročníky. Společně s přibývajícími případy šikany nebo závislostí se proto před školami otevírá řada výzev, jak účinně přistoupit k podpoře wellbeingu i prevenci náročného chování. Řešením může být komplexní buddy program Stand By Me / Stojím při Tobě Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (anglicky The Duke of Edinburgh’s International Award, zkráceně DofE).
- Článek
V minulém čísle ŠPP jsme se zabývali některými omyly, které se objevují ve školách při šetření šikany. V dnešním článku se podíváme na další z nich, a to sice na hodnocení a sankcionování chování žáků, resp. na provázání udělovaných sankcí se školním řádem.
- Článek
Problematika týkající se poruch příjmu potravy se řeší u dospělých, ne však u dětí. Komplexnější pojetí tohoto tématu na půdě škol ale většinou chybí. Studenti Slezského gymnázia v Opavě proto nabízejí základním i středním školám možnost k nim přijet a zdarma si poslechnout přednášku v rámci projektu HELP P3. O tom, kdy a jak vše začalo, jak se dá zvládnut 32 přednášek za rok nebo o které poruchy se konkrétně jedná, jsme si povídali s Kamilou Tkáčovou, školní metodičkou prevence, učitelkou základů společenských věd a tělocviku a především koordinátorkou zmiňovaného projektu.
- Článek
Na trhu je velké množství programů, které slibují zázraky na počkání. Jak se v tak široké nabídce vyznat, nakolik je důležité vybrat si správné partnery a proč je klíčové mít vizi? Jiří Ptáčník je ředitelem v Základní škole Zeleneč v regionu Praha–východ. Škola má zkušenost s programem PBIS a v roce 2023 se zapojila do komplexního celoškolního programu prevence šikany KiVa. V rozhovoru se dozvíte, co vše je spojeno se zajišťováním a zaváděním celoškolního vzdělávacího programu a kde začít, když se škola rozhodne vydat se na tuto cestu.
- Článek
Za posledních pět let jsem byla coby externí odborník několikrát přizvána k prošetřování stížnosti, která byla na školu podána v souvislosti s jejím postupem při šetření podezření na šikanu. V tomto článku se budu zabývat třemi nejčastějšími omyly, na které jsem v navštívených školách narazila. A to s cílem uchránit žáky před tím, že jim bude ve školách ubližováno, a vás pedagogy před tím, že se v datové schránce vašeho zřizovatele objeví výsledek šetření stížnosti se závěrem „stížnost byla vyhodnocena jako důvodná“.
- Článek
V roce 2023 jsme se ve školním poradenství stále vypořádávali s velkými, dějinotvornými, globálními událostmi a procesy z let předchozích. Jejich dopady budou ovlivňovat duševní zdraví celé populace i nadále a nejspíše neumíme důsledky, třebas „jen“ v této oblasti, ani předvídat. A jako v každém roce jsme se také setkali s novými „malými“ riziky, především v oblasti užívání látek.
Materiál byl zásadně přepracován a nahrazuje původní doporučení z roku 2002. V novém doporučení jsou reflektovány změny ve školském zákoně, v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí a také změny v občanském zákoníku.
Česká školní inspekce připravila metodický dokument, jehož cílem je pomoci ředitelům škol a školských zařízení při šetření a vyřizování stížností a podnětů, které dostávají od žáků, jejich zákonných zástupců či jiných osob.
- Článek
Změny za období listopad 2023 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Informace MŠMT Zdroj: www.msmt.cz, www.edu.cz Příloha metodického doporučení – Sebevražedné chování Nová příloha Metodického doporučení k...
- Článek
V letech 2020–2022 realizovala Schola Empirica pilotní ověření programu proti šikaně KiVa. Výsledky ukázaly, do jaké míry souvisí úspěšnost implementace programu s přípravami a schopností si efektivně poradit se zátěží, kterou zavádění komplexních programů provází. Téma organizačních dovedností nebo řízení změn se projevuje jak nepřímo – ve spolupráci s dalšími učiteli a jejich pozitivními nebo negativními postoji, tak v míře zvládání jednotlivých kroků implementace. Řešení spočívá nejen na straně učitelů a vedení školy, ale i v samotném nastavení programu.
- Článek
Alkohol se po „covidové“ přestávce vrátil, na vzestupu jsou nové látky a zneužívání léků. Dívky se v užívání návykových látek (včetně alkoholu) vyrovnají chlapcům. V třídních kolektivech se nadále vyskytuje ubližující chování, útoky a šikana. Žáci se s těmito fenomény ale setkávají méně často než dříve.