Profesní rozvoj
Otevřené hodiny (OH) jsou jedním z klíčových formátů společného profesního učení v projektu Pomáháme školám k úspěchu, ve kterém společně pracujeme už pátým rokem. Na tyto vyučovací hodiny zvou učitelé své kolegy, aby společně sledovali průběh hodiny a ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Chce-li ředitel školy vést své kolegy k trvalému rozvoji dovedností, musí v prvé řadě rozvíjet sám sebe. Akademie Libchavy nabízí sebezkušenostní výcviky pro vedoucí pracovníky škol – ředitele a zástupce – už 12 let. Cílem uceleného know-how dlouhodobých ...
Vydáno: 19. 3. 202511 minut čtení
V následující sérii tří článků bychom rádi představili naši ucelenou linku vzdělávání pro učitele a zároveň s tím nabídli naše přemýšlení, proč si myslíme, že má tato cesta smysl, o co se na ní opíráme, a také ukázali, že koučování pro nás není jen dalším ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Před čtyřmi lety se naše škola stala součástí projektu Pomáháme školám úspěchu, jehož prostřednictvím podporuje nadace rodiny Kellnerových učitele základních škol. Byla nám blízká jeho vize – „Každý žák se učí naplno a s radostí a své učení si řídí“ – a ...
Vydáno: 16. 12. 20245 minut čtení
Do projektu Pomáháme školám k úspěchu, který už 15 let podporuje rodinná nadace Kellnerových, jsme jako lokalita vstupovali ve školním roce 2020/2021.
Vydáno: 18. 11. 20246 minut čtení
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své ...
Vydáno: 21. 10. 20248 minut čtení
4. října 2023 se v Praze konala konference Škola jako místo setkávání. V odpolední sekci o pedagogickém lídrovství, kterou zaštiťovala Akademie Libchavy, jsme měli možnost slyšet čtyři zajímavé příspěvky, na které navazovaly dvě moderované diskuse, jejichž ...
Vydáno: 20. 11. 20238 minut čtení
V roce 2019 deklarovalo přímé zkušenosti se supervizí v učitelském sboru 4,5 % vyučujících z celkového souboru 2 377 osob, o dva roky dříve v obdobně velkém výzkumném souboru to bylo 3,4 % (Smetáčková a kol., 2020). Tento nízký podíl svědčí o řadě překážek ...
Vydáno: 20. 11. 20237 minut čtení
Vedení mateřské školy vytváří podmínky pro profesní rozvoj učitelů a podílí se tak na celkovém zkvalitňování poskytovaného předškolního vzdělávání. Využívá k tomu různých prostředků – od tradičních po méně běžné. Základem je kvalitní pedagog disponující ...
Vydáno: 18. 9. 20235 minut čtení
V 9. díle seriálu se dočtete, jak učitelé zapojení do projektu Pomáháme školám k úspěchu v Libereckém kraji využívají při realizaci dílen čtení podpory svých kolegů prostřednictvím formátu učící se skupiny.
Vydáno: 17. 4. 20236 minut čtení
Čas od času se na Lince pro rodinu a školu 116 000 setkáváme i se stesky učitelů, kteří zmiňují nízkou prestiž svého povolání. Říkají, že na rozdíl od lékařů a právníků k jejich práci není ve společnosti dostatečná úcta a nejsou bráni jako profesionálové v ...
Vydáno: 19. 2. 20235 minut čtení
„Účast na společném zkoumání toho, jak zlepšit výuku a učení, je nejúčinnější z aktivit, po kterých může školní lídr sáhnout, když chce zlepšit výsledky učení žáků.“
Vydáno: 19. 4. 2022
Základní a Mateřská škola Ostašov v Liberci
Je středa půl třetí odpoledne a v podkroví jedné základní školy v Liberci se schází 11 pedagogů na setkání tzv. koncepční skupiny. Tento poradní orgán vedení školy dává příležitost k setkání pedagogických ...
Vydáno: 17. 1. 2022
Učitelé i ředitelé tráví poměrně dost vzácného času tím, že se vzdělávají. Neobejdou se bez toho, protože požadavky společnosti na vybavenost občanů se proměňují velkým tempem, a mění se i samy děti. Vzdělávací politika při snaze o zvýšení kvality ...
Vydáno: 30. 9. 2021
Naši žáci se bez ohledu na to, jaké mají zázemí, potřebují naučit stále komplexnějším dovednostem, aby dobře zvládali život v propojeném a nepřehledném světě. Učitelé jsou pro ně nejdůležitějším faktorem úspěchu ve škole. Dobrý učitel může dokonce ...
Vydáno: 20. 9. 2021
Ve škole je nutné, aby spolu vyučující dobře komunikovali a aby byli schopni reflektovat vlastní práci. K rozvoji obojího přispívá kolegiální sdílení profesních zkušeností. Jedná se například o supervizi či intervizi. Řešíte, jaké kolegiální sdílení do ...
Vydáno: 23. 8. 2021
Pokud chceme, aby se naši žáci učili lépe, nezbývá nám než zlepšit naši práci – práci učitelů a pedagogických lídrů. Nikdo jiný než my, pedagogové, nemá větší vliv na to, jak se děti ve škole učí a jak se jejich učení může zlepšovat.
Vydáno: 23. 8. 20215 minut čtení
E-learning pro kariérové poradce (C-Course) je projekt financovaný z programu ERASMUS+ (č. p. 2020-1-CZ01-KA204-078378) s cílem vyvinout online vzdělávací program pro profesionály pracující v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání. Reaguje na ...
Vydáno: 14. 6. 2021
Model systému podpory profesního rozvoje vedení škol můžete využít jako inspiraci k rozvoji v oblasti vedení školy. Model může sloužit začínajícímu řediteli školy, řediteli, který má již zkušenost s řízením...
Vydáno: 8. 2. 20211 minuta čtení
Na základě zahraničních i tuzemských zkušeností se ukazuje, že nejefektivněji se učitelé učí v komunitě praxe. Ta propojuje skupinu lidí (jednotlivce, týmy i celé školy), kteří sdílejí zájem o určité téma.
Vydáno: 1. 5. 2019