Rada školy
Jak má být prakticky řešeno hlasování žáků a jejich zákonných zástupců o členovi školské rady za tuto skupinu. Je to tak, že maximální počet hlasů odpovídá počtu žáků školy? Tedy, že za každého žáka může být odevzdán jeden hlas? To by znamenalo, že se zákonní zástupci musí shodnout. Co když tomu tak nebude? Čí hlas platí? Zároveň by to znamenalo, že zákonný zástupce má tolik hlasů, kolik žáků zastupuje. Je tomu tak?
- Článek
Tento článek vznikl v divné době. Když mne v polovině února oslovil Václav Trojan s nabídkou, abych napsala příspěvek k tématu školské rady do letního čísla Řízení školy, byla jsem zaskočena. Mísily se ve mně pocity radosti, nadšení a pýchy s obavami, zda dokážu splnit zadání a naplnit očekávání. Zkrátka zda bude můj laický vhled hoden čtení odbornou veřejností, učiteli a řediteli škol.
- Článek
Právě jsem byla již potřetí zvolena jako zástupce pedagogů do školské rady. Čeká mě tedy další tříleté období, kdy se budeme společně se zástupci z řad rodičů a jmenovanými členy za zřizovatele scházet nejméně dvakrát ročně a probírat vše možné i nemožné. Vždyť to znáte, škola je „živý organismus“, kde se stále něco děje, a nejčastěji rodiče mají velkou potřebu do tohoto procesu zasahovat. Většinou se tedy volenými členy z řad zákonných zástupců žáků stávají velmi aktivní rodiče. Nejinak to bylo i u nás ve škole. Zvláště když se vyměnilo vedení školy, obměnil se velký počet pedagogů, zároveň probíhala celková rekonstrukce školy a přístavba nové budovy. Skutečně to nebylo lehké období.
- Článek
Funkční školská rada by měla být pro ředitele školy klíčovým partnerem. Proto by měl pro ni vytvářet otevřené a bezpečné prostředí, v kterém je dialog jediným komunikačním nástrojem. Je-li ředitel školy osvícený a sebevědomý, školskou radu vnímá jako důležitý a nezastupitelný prvek pro řízení výchovně-vzdělávacího procesu. Není-li ředitel osvícený a sebevědomý, nevytváří vhodné podmínky pro její správné a užitečné fungování a školská rada je pro něj obtěžující hmyz.
- Článek
Školskou radu ze zákona zřizuje každá škola. Záměr zákonodárce je srozumitelný a ušlechtilý: doplnit tradiční „rakousko-uherský“ model, kdy je škola nástrojem těch mocných „nahoře“, samosprávným prvkem „zdola“. Tři komory zástupců učitelského sboru, zřizovatele a rodičů/žáků mají významné pravomoci a mohou rozhodovat o chodu školy. Školská rada schvaluje důležité dokumenty školy, může dávat podněty řediteli a on na ně musí reagovat, může podat návrh na vyhlášení konkurzu na ředitele. Potenciálně tedy má velkou moc.
- Článek
Od napsání následujícího textu uplynulo šest let, vyšel v časopise Řízení školy i byl zařazen do knihy 55 úvah o českém školství. Možná byl tehdy hodně kritický, ale dodnes jeho myšlenky v části ředitelského terénu rezonují právě kvůli nevyváženosti rolí. Berte jej jako odraz názorů z roku 2014, třeba se leckde věci posunuly správným směrem...
- Článek
Školská rada je orgánem základní, střední a vyšší odborné školy, jehož jednu třetinu členů volí zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci. Cílem článku je zrekapitulovat předpoklady a důsledky dvou možných právních výkladů, jejichž optikou je chápáno právo zákonného zástupce nezletilého žáka volit členy školské rady.
- Článek
Na cestě k dobrým školským radám - nejen pro rodiče Mgr. Petr Chaluš, fórum rodičů Legislativa pro porozumění školským radám nestačí Již více než pět let jsem aktivním členem...
- Článek
V roce 2015 jsem se rozhodl poprvé kandidovat do školské rady za zákonné zástupce nezletilých žáků. Starší dcera chodila do čtvrté třídy, mladší do první. Chtěl jsem být zvolen, což není samozřejmost, jak jsem posléze zjistil při přemlouvání dalších kandidátů, aby bylo vůbec z koho volit.